[onderzoek] Nielsen en UvA: VVD is veruit de grootste #TK23 adverteerder
- Algemeen
- 20 nov 2023 @ 15:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MediastrategiePolitiekMarketingOnderzoek
- 20 nov 2023 @ 15:30
- Peter van Woensel Kooy
Door grote donaties is de VVD de grootste adverteerder tijdens deze Tweede Kamer-verkiezingscampagne. Op sociale media is over de hele linie een daling van de uitgaven zichtbaar. Vrijwilligers die flyeren en 'de straat opgaan' maken impact die niet gemeten is.
Politieke partijen geven tijdens de verkiezingscampagne van 22 november 2023 tot nog toe aanmerkelijk minder geld uit in vergelijking met de landelijke verkiezingen van 2021. Alleen de VVD weet, mede dankzij enkele grote donaties, veel te besteden aan reclames op radio, tv, print, buitenreclame en sociale media. Dit blijkt uit de meest actuele cijfers van onderzoeksbureau Nielsen en de Universiteit van Amsterdam (UvA), opgepikt door de Volkskrant. Vrijwilligers die flyeren en 'de straat opgaan' maken impact die niet gemeten is. Ook slim campagnevoeren via de socials kan ten dele gratis zijn, maar maakt bijvoorbeeld via TikTok ook impact op met name jongere kiezers. Tenslotte kunnen spindoctors en redacties je uitnodigen voor debatten en panels, waarmee meer free publicity wordt gescoord. Inspelen op het nieuws (en daar een beetje mazzel mee hebben: dat jou actielijst / programma er goed op aansluit) kan zorgen voor nog meer gratis zichtbaarheid en een hogere TOMA positie.
Minder budget - meer impact?
Op sociale media geven politieke partijen overigens minder uit, meldt het onderzoek inzake bestedingen op Meta en Google. 'Waar partijen in 2021 tien dagen voor de verkiezingen al 1,2 miljoen euro hadden uitgegeven aan advertenties op sociale media, bedraagt dat tot nog toe 0,7 miljoen.' De gevolgen? We gaan het zien op 22 november aanstaande, wanneer het resultaat van de #TK23-campagnes en de onbetaalde info-flow duidelijk wordt. Lees hier verder.
(PvWK, bron: Volkskrant | beeld:Screenpunk / Flickr)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing