[column] Wat je kan leren van duurzaamheidsrapportages

[column] Wat je kan leren van duurzaamheidsrapportages
  • Bureaus
  • 7 okt 2024 @ 11:30
  • Link
  • Kim Zoon
    Kim Zoon

    managing director
    Green Food Lab
  • MVOInnovatie

De meeste bedrijven zijn pas CSRD-rapportageplichtig vanaf 2026. Echter, zien we nu al menig duurzaamheidsverslag, -rapport of -magazine verschijnen. Waarom is het slim om daar nu al mee aan de slag te gaan? En wat kunnen we van deze verslagen leren?

CSRD-wetgeving

De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD, lees hier verder voor meer info) verplicht bedrijven om doelstellingen te formuleren en transparant te communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een mooie ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat bedrijven duurzaamheid niet meer als aparte activiteit zien, maar echt gaan integreren in hun strategie. De CSRD-plicht geldt voor beursgenoteerde bedrijven per 2025 en voor grote bedrijven per 2026. In dat jaar moet er gerapporteerd worden over het jaar ervoor.

Nu al starten met een oefenrapportages

Toch zien we al veel bedrijven nu al hun eerste duurzaamheidsverslagen publiceren. Oefenrapportages dus! En dat is ontzettend slim, want een rapportage heeft veel voeten in de aarde. De eerste versie is echt een leerproces waarin je erachter komt waar de hiaten zitten, maar is ook een manier om de interne organisatie te stroomlijnen, en te zorgen dat alle data op een soepele manier op tafel belandt. Door nu al een eerste rapportage te schrijven, heb je zowel in proces als op papier een mooie basis gelegd voor als het straks écht telt. Bovendien is een duurzaamheidsrapportage, -verslag of -magazine in deze fase echt nog een communicatiemiddel om je mee te onderscheiden.

Do's en don’ts duurzaamheidsrapportages

Overtuigd om ook zelf alvast met je duurzaamheidsrapportages aan de slag te gaan? Deze learnings hebben wij uit de duurzaamheidsrapportages gehaald die wij nu al voorbij hebben zien komen.

Een analyse maakt nog geen verhaal

Een lijst materiele onderwerpen is één ding, dat betekent nog niet dat er een lekker communicabel verhaal ligt dat bij jouw organisatie past. Neem de leiding als communicatieprofessional om de droge analyse om te zetten in een verhaal dat uniek is voor jullie en onderdeel wordt van de overkoepelende merkidentiteit. Dit kan je zelf doen, maar soms is het fijn hier een gespecialiseerd communicatiebureau op het gebied van duurzaamheid bij te betrekken voor een frisse blik van buiten, want heel belangrijk: vorm en inhoud moeten helemaal op elkaar afgestemd zijn.

Afspraken over ownership

Als het woord ‘rapportage’ of ‘verslag’ valt, worden mensen wakker. Om te voorkomen dat dit een project wordt waar meer mensen een ‘plasje over moeten doen’ dan procesmatig wenselijk is, is het belangrijke de interne organisatie hier goed op voor te bereiden. Wie is de owner? Wie moeten er allemaal wat van vinden? En over welk gedeelte mogen ze iets vinden (en waarover niet)? Stem dit heel zorgvuldig af, vóórdat er iets op papier staat.

Fill in the missing pieces

Als je zaken gaat uitwerken op papier, dan merk je vanzelf waar de hiaten zitten. Dat is mooi, want je komt er nu nog mee weg om niet alles compleet te hebben. Maar ga dus wel gelijk aan de slag met de learnings: Waar zitten de gaten in het verhaal? Welke proofpoints wankelen nog? Waar ontbreken de concrete voorbeelden? En wat is er nog “te vaag”? Een goede oefening om in kaart te brengen zodat alles compleet is op het moment dat het wel écht telt.

Kleur bekennen

Een CSRD-rapportage kan je als harmonica uitvouwen of in elkaar duwen, waarmee we maar proberen te zeggen dat je het zo uitgebreid kan maken als je wilt door de verplichte onderdelen te verrijken met cases en interviews. Natuurlijk kan je het ook puur houden bij de verplichte, zakelijke rapportage-onderdelen. Wat past bij jouw organisatie? Zien jullie dit als handprint-tool om ook anderen mee te inspireren en stil te staan bij al het werk wat er intern verricht wordt? Of is het vooral een zakelijke, verplichte afchecklijst? Door deze keuzes over de vorm en inhoud nu al te maken, weet iedereen waar hij aan toe is, en ligt er straks een format dat de organisatie vertrouwen geeft!

Help! Waar start ik met mijn duurzaamheidsrapportage?

Al met al heel wat keuzes en een behoorlijk steile leercurve waar je mee te maken krijgt bij je eerste duurzaamheidsrapportage. Toch bevelen we nú al starten echt aan. Zie het als een oefenwedstrijd, en een kans om fouten te maken die je later kunt voorkomen als het er écht toe doet. Bovendien: je bent niet de enige. Iedereen stoeit hier op dit moment mee. Weet dus dat je het niet alleen hoeft te doen! Kijk naar andere voorbeelden die online te vinden zijn, zoek contact met bedrijven uit dezelfde sector, of schakel een gespecialiseerd bureau in.

Kim Zoon
md Green Food Lab

 

Kim Zoon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken