Gastvrijheid als heilige graal in het digitale tijdperk

Gastvrijheid als heilige graal in het digitale tijdperk
  • Algemeen
  • 24 feb 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

'Bij ons staat de klant echt centraal,’ wordt vaak met trots gezegd. Maar klopt dat wel? Jordy van Heese en Stijn van Boxtel merken in hun nieuwe boek 'Gastvrij' namelijk op dat je bij diezelfde organisaties vaak online chatbots, aanmeldzuilen, lange wachtrijen en onpersoonlijke procedures aantreft als façade tussen merk en klant.

Heb je eenmaal iets gekocht en betaald, dan lijk je niet meer te bestaan – tot dat ene moment waarop je een feedback-enquête ontvangt: ‘Wij waarderen jouw feedback lees je dan plotsklaps', signaleren de auteurs. Dus verzuchten ze: 'staat de klant dan werkelijk centraal?'

Volgens Van Heese en Van Boxtel wordt het tijd dat we onszelf en onze organisaties écht gastvrij maken. 'Laten we klanten niet langer alleen zien als kopers, maar als gasten. Klanten kopen iets; gasten beleven iets. Wat bied jij jouw gasten? Geef ze een ervaring waarin ze écht centraal staan. Laat ze zich direct gezien, begrepen en welkom voelen. Zorg voor advies, dat niet altijd hoeft te leiden tot een verkoop, maar wel tot vertrouwen. Misschien geen klant vandaag, maar wel een ambassadeur voor jaren!'

Iedereen heeft volgens de heren wel 'gasten' in het leven: collega's, patiënten, studenten, bezoekers of familie. 'Gastvrijheid maakt voor iedereen, altijd en overal hét verschil. Het goede nieuws? Gastvrijheid kun je leren. Het is een vaardigheid en dit boek geeft je alle tools om het direct toe te passen. Want alleen door echt gastvrij te zijn bouw je duurzame relaties voor de lange termijn.'

Ze citeren HR-manager Mara van Beek uit haar tijd bij Burgers Zoo: ‘Toen ik werkte voor Burger Zoo gebeurde het regelmatig dat een kind zijn knuffel verloor in het park. Deze knuffel werd vaak niet meer teruggevonden. Ouders waren hopeloos, want het was immers een favoriete knuffel van het kind. Collega’s bij Burgers Zoo voelden het vertrouwen en stuurden dan een nieuwe knuffel naar het huisadres van de ouders en het kind, met daarbij een handgeschreven brief waarin in de nieuwe knuffel wordt geïntroduceerd. Uiteraard met een leuke foto van de knuffel bij een dier uit het park. Hoe gaaf is dat!’

That's the spirit, volgens Stijn van Boxtel en Jordy van Heese. Naar eigen zeggen brengen ze sinds 2021 gastvrijheid naar een hoger niveau in Nederland, sinds hun eerste boek 'Ober Ober'. Na vele workshops over het onderwerp 'met duizenden deelnemers'is er nu een tweede boek geititeld 'Gastvrij' waarin ze teams en hele organisaties uitdagen om kritisch te kijken naar de huidige klantbeleving. Hun doel is - na lezing- uit te groeien naar een '9+ gastbeleving.' Meer info via de ite van uitgeverij Van Buuren.
(PvWK | illustratie: Uitgeverij Van Duuren Management)

Specificaties
auteurs: Stijn van Boxtel, Jordy van Heese
bindwijze: hardcover
aantal pagina’s: 224
ISBN: 9789089657756
prijs: € 32,99
verschenen: 21-02-2025
uitgever: Van Duuren Management

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken