'Pareer misleidende reclame met een kogelvis'

- Bureaus
- 24 feb 2025 @ 07:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 feb 2025 @ 07:00
- Peter van Woensel Kooy
Sommige kwaadwillende influencers promoten bewust schadelijke of misleidende producten. Daarom lanceert de Reclame Code Commisie (RCC) vandaag een campagne die een breed publiek oproept om deze misleiding op een laagdrempelige en opvallende manier te signaleren.
Vanaf 24 februari moedigen we iedereen aan om misleidende reclame te herkennen en erop te reageren met een '🐡 kogelvis'-emoji, zegt de RCC. 'Deze emoji, die op alle smartphones te vinden is, maakt het makkelijk om snel te laten weten dat je deze content misleidend vindt. Daarnaast breng je misleidende posts ermee onder de aandacht en waarschuw je anderen. Wil je echt actie ondernemen? Dan kun je een officiële klacht indienen of een signaal afgeven via reclamecode.nl.'
Bekijk hier de 'verticale' campagnevideo’s:
Waarom deze campagne?
De Stichting Reclame Code zet zich al jaren in voor verantwoorde reclame, ook online. We doen dit onder andere met de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, het certificeringsprogramma voor influencers (in samenwerking met DDMA en BvA) en door online reclame actief te monitoren. Met deze campagne willen we met name een jonger publiek bewust maken van zelfregulering in reclame en hen een eenvoudige manier bieden om misleiding te melden bij de Reclame Code Commissie.
Spreid de vis
'De campagne is vanaf 24 februari 2025 zichtbaar in online en offline media. Wil je helpen? Deel de campagne via je eigen kanalen en laat zoveel mogelijk mensen ervan weten. Deze campagne is belangeloos ontwikkeld samen met DDB Amsterdam, Wavemaker en Issuemakers, waarvoor we hen enorm willen bedanken', besluit Otto van der Harst, directeur van de RCC.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- BVA
- Otto van der Harst
- influencers
- bewustwording
- Wavemaker
- DDB< vertical
- campagne
- RCC
- kwakzalvers
- kogelvis
- Issuemakers
- Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
- stichting
- DDMA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- De Superbowl-commercial top 5 volgens NYT
- Crocodile Agency aan de slag voor Pladis
- Fairphone: nieuwe merkidentiteit en internationale campagne
- Roorda wordt strategisch campagnebureau voor UWV
- Theun Eijkemans volgt Willem-Albert Bol op als CEO
- Europese introductiecampagne Mitsubishi Outlander PHEV Life Is...
Laatste Nieuws
- Wonder Beans kiest voor Gardeners24-02-2025
- 'Menselijke' campagne moet... 24-02-2025
- 'Pareer misleidende reclame met een... 24-02-2025
- Lama Lama ontwikkelt merkidentiteit... 24-02-2025
- Allianz Direct kiest EssenceMediacom... 24-02-2025
- Brum viert 50-jarig bestaan met... 24-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day