[column] Vox populi
- Content
- 28 nov 2018 @ 08:49
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Voice
- 28 nov 2018 @ 08:49
- Sjaak Hoogkamer
Nog even en dan is de stem - of in jargon voice tech - letterlijk en figuurlijk de belangrijkste ‘klant’ in contentland. Met iedereen een eigen praatpaal in huis bestellen we nu al vanuit de luie stoel alles wat ons hartje begeert: van een korte citytrip tot een krat bier en van een nieuw paar schoenen tot een andere zorgverzekeraar. Voice gaat zorgen voor een revolutie.
In die oorlog om de stem van het volk gaat content uiteraard een belangrijke rol spelen. Wie heeft het beste verhaal? Wie is overtuigend? Het gaat overigens nog heel langzaam, want de meeste mensen geven aan dat ze helemaal niet zitten te wachten op deze praatpaal, laat staan dat ze ook iets gaan bestellen via hem of haar. Maar ja, wie zat te wachten op een smartphone? Juist. Hoe je het ook draait of keert, voice recognition is straks net zo gewoon als water uit de kraan. Meer dan 20 procent van alle mobiele zoekopdrachten bij Google zijn nu al spraakgestuurd.
Wat ik er vooral leuk en interessant aan vind, is de emotionele binding die je er als consument mee kunt opbouwen. In reclame en marketing hoor ik nu weleens muziek of een voice-over die mij bevalt en dat helpt om een bepaalde sympathie voor een merk te krijgen. Om mijn stem voor een merk te winnen, is het belangrijk dat ik op de juiste toon wordt aangesproken. Wat ik begrijp uit recent onderzoek naar de spraakassistent is dat hij/zij heel monotoon klinkt. Geen menselijke maat. Saai dus. Dat gaat natuurlijk niet echt helpen.
Dus even een tip aan marketeers die met voice aan de slag gaan in hun customer journey en de juiste snaar willen raken: kies de juiste stem voor je merk! Het doet mij namelijk denken aan de tijd dat ik nog lid was van de beroemde ECI Boekenclub. Jaja, lang geleden, ik weet het. Ging allemaal nog telefonisch. Of ik lid wilde worden van de club. Een zoetgevooisde damesstem wist mij vervolgens binnen enkele minuten te verleiden om gewoon ja tegen een lidmaatschap te zeggen. Ik was als was in haar handen of, beter gezegd, gegijzeld door haar stem. Zat ik voor drie jaar vast aan zes boeken per jaar of iets dergelijks. Erger was als ik de moed bijeen had geraapt om de boel op te zeggen. Lukte me niet. Zij won altijd.
De kracht van de perfecte fluwelen stem en het juiste merk. Die combi is straks onverslaanbaar. Ik kijk er nu al naar uit. Voice heeft mijn stem!
Dit editorial hoort bij MarketingTribune 20. Op de foto redacteur Lucas Boon met de cover van het betreffende nummer.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing