[column] 6 uitdagingen voor contentteams

[column] 6 uitdagingen voor contentteams
  • Content
  • 24 mei 2022 @ 12:04
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Contentteams profiteren als geen ander van innovatie, omdat het ze in staat stelt om slimmer, sneller of goedkoper contact met de doelgroep te leggen. Toch blijkt volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, de praktijk weerbarstiger.

Fokkelman (zie foto hieronder): ‘Als de lockdowns ons iets leerden, dan is het wel dat technologie een gigantische waarde heeft voor contentteams. Het maakt het mogelijk om content te optimaliseren en zo het contact met (potentiële) klanten te verbeteren. We spreken elke dag contentteams die innoveren en herkennen inmiddels de zes grootste uitdagingen. Vermijd graag deze fouten, zodat jouw contentteam optimaal profijt heeft van innovaties als chatbots, headless CMS of AI.’

Homogene contentteams

Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste contentervaring een uitdaging. Veel contentteams die we spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team geoptimaliseerd voor creatie en productie van content, maar niet voor optimalisatie of het werken met contenttechnologie.

Tool belangrijker dan doel

Veel organisaties en teams verwarren een tool met een doel. Ze kiezen bijvoorbeeld voor het gebruik van AI of chatbots en bepalen vervolgens pas welke doelstellingen ze met deze technologie willen realiseren. Dat is precies verkeerd om. Laat de tools altijd aansluiten op de doelen en niet andersom.

Verouderde CMS

Veel bedrijven gebruiken nog een oud CMS waarvoor ook geen service meer geleverd wordt. Een quick-win is dan ook het checken (en indien nodig vernieuwen) van de CMS-licentie, zodat nieuwe software geïmplementeerd kan worden.

Gebrek aan draagvlak

Innovatie begint niet met een nieuw, flitsend systeem, maar met mensen die ermee willen en kunnen werken. Als er geen draagvlak voor een nieuwe technologie of werkwijze is, wordt deze ook nooit succesvol geïmplementeerd. Werk daar dus (eerst) aan. Zorg ook dat het team in staat is om met deze tools te werken, door ze regelmatig bijscholing aan te bieden.

Onrealistische verwachtingen

Bedrijven bezuinigen sinds de pandemie op verschillende businessunits en investeren in chatbots. De data wijst immers uit dat chatbots werken. Het is belangrijk om stil te staan bij hoe deze technologie werkt. Niet elk gesprek valt te automatiseren, sommige zaken bespreken we liever met mensen. Zorg voor realistische verwachtingen van technologie om teleurstellingen te voorkomen en de inzet van chatbots tot een succes te maken.

Geen goede workflows

Voor 65 procent van de contentteams is de workflow voor contentproductie een uitdaging. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat ook het succes van innovaties in de weg. Ontwerp goede workflows om nieuwe technologie succesvol te implementeren. Dit begint vaak al met het opstellen van een goede content governance.

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken