[designpanel] Meervaart door Das Buro
- Design
- 8 nov 2019 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelVisual id
- 8 nov 2019 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Branding agency Das Buro uit Rotterdam heeft de nieuwe merkstrategie en -identiteit ontwikkeld van Theater de Meervaart in Amsterdam-West. Meervaart biedt een breed scala aan activiteiten: een ruime theaterprogrammering, thuisbasis voor jonge makers en theatergezelschappen, theaterlessen voor kinderen, workshops en cursussen voor jongeren en tal van lokale en internationale events en congressen.
Meervaart had de wens om alle verschillende onderdelen, met verschillende namen en identiteiten, onder één naam en identiteit naar buiten te brengen. Jeroen de Jager, marketingstrateeg Das Buro: ‘We ontwikkelden een centraal concept: touch of spotlight. Meervaart accentueert dat wat belangrijk is, vervult een curatorrol en benadrukt wat voor de bezoeker belangrijk is. Vier verschillende submerken zijn samengebracht naar één merk: Meervaart. De Jager: ‘De verschillende onderdelen van Meervaart communiceren nu met een duidelijke afzender: Meervaart Theater, Meervaart Meetings & Events, Meervaart Jong en Meervaart Studio. Binnen de stijl is ruimte om de verschillende doelgroepen op een eigen manier aan te spreken, zowel richting kinderen als de zakelijke markt. Kleurgebruik kan binnen de stijl bijvoorbeeld ingetogen of uitgesproken contrastrijk worden gebruikt en de huisstijlelementen kunnen zowel vrij als functioneel worden ingezet, maar alles binnen een duidelijk kleurstelling, typografie en logoplaatsing.
Marc van Eck, MD & co-founder New Growth Strategies: De nieuwe huisstijl voelt jong en fris; alsof er opeens meer vaart in zit. Er ontstaat, ondanks de diversiteit die zich in Meervaart afspeelt, een duidelijk herkenbare signatuur, die jong en creatief aanvoelt. Het logo is in zijn simpelheid briljant, straalt kracht uit, is lekker herkenbaar en is ‘maar’ gewoon een M. Het moet mogelijk zijn om op termijn het woord Meervaart te laten vallen. We hebben altijd gedacht dat de M voorbehouden is aan McDonald’s, maar Das Buro laat zien dat het ook anders kan. De energie die van het logo afspat, vind je terug in de hele huisstijl, die kloppend lijkt te zijn. Over het algemeen stevige beelden met veel energie afgemaakt met pastelkleuren, waardoor het toch toegankelijk is en zeker niet soft. Niet alle beelden voldoen aan dit criterium, dus dat kan nog beter. Dit is een 9 en zonder het woordje Meervaart onder het logo had het zo maar een 10 kunnen zijn. Maar dat komt er vast snel aan!
9
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Interessant dat een Rotterdams bureau gevraagd is om de identiteit te ontwikkelen voor een Amsterdams theater. Hebben ze dat niet in huis in Amsterdam? Als ik naar het resultaat kijk, begin ik het te begrijpen: een sterk staaltje designwerk. Meervaart had de wens om alle verschillende onderdelen onder één naam en identiteit te bundelen. Slimme zet als je beperkte middelen hebt. Ook het proces is slim ingestoken, waarbij ‘samenwerken’ centraal heeft gestaan. Het resultaat vind ik verrassend goed. Het beeldmerk, van vier balken die een M vormen toegevoegd aan het woordmerk, werkt ijzersterk: opvallend en herkenbaar. De stijl is simpel, maar duidelijk, en geeft het geheel een uitstraling van deze tijd. Door de consistente toepassing staat er ineens een krachtig theatermerk. Wat een sterke stap, of eigenlijk stappen, vooruit. Mooi podium dat Das Buro heeft gepakt met een prima performance!
8,5
Het logo is in zijn simpelheid briljant
Irene van der Zwan, Marketing- en Relatiemanager MKB Amsterdam: Wat een eenheid en rust straalt de nieuwe huisstijl uit, tenminste de omlijsting, waardoor de inhoud veel meer aandacht krijgt. Het theaterprogramma, de muziekstudio of zakelijke masterclass vallen nu veel beter op, te vergelijken met het podium waar de artiesten op staan! De oude situatie was dan ook wel een kakafonie van verschillende stijlen; een dankbaar project dus voor een designbureau. Het nieuwe logo is mooi en krachtig. Het gekozen kleurpalet is goed beperkt, maar zijn dit wel de juiste kleuren voor een theater en zakelijke locatie voor congressen? De kleuren paars en turquoise wel, maar de roze kleur doet hier weer afbreuk aan. Zeker als, zoals in de briefing staat, het staat voor passie en inspiratie. Daarbij zou ik de vier submerken er wat kenmerkender uit laten komen. Ook het logo staat niet consequent op één plaats. Kortom, het gaat de goede richting op, maar is nog niet af.
7
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Wat een heerlijke opruiming in de hele kerstboom van de Meervaart-merkarchitectuur. Terug naar eenvoud en helderheid. Het merk is bovendien speels, niet stereoptype cultureel. De dansende panelen in het logo zien er wel wat random uit qua vorm. Het is wat betreft het design niet extreem interessant, maar een sprong vooruit in helderheid en statement.
6,5
Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: De merkstijl van de Meervaart is fris, modern en jong. Het logo is krachtig, eenvoudig en gemakkelijk toepasbaar bij verschillende namen. Daarmee is de opdracht geslaagd. De merkstijl is goed doorgevoerd, solide en eenvoudig. Mede door de frisse fotografie is het totaal eigentijds en het weet daarmee succesvol de drempel van het theater te verlagen. Het mist wel wat spanning en het schuurt nergens. Hoe lang dit fris en relevant blijft, weet ik niet, dat zal de tijd moeten leren. Maar over het algemeen een geslaagd redesign dat een 7 verdient.
7
Het programmadilemma van theaters en podia blijft een uitdaging
Stefan Pangratz, design director VBAT: Je ziet het best vaak: het ‘programmadilemma’ van theaters en podia. Het blijft een uitdaging met steeds wisselende programmeringen een consistent en herkenbaar verhaal neer te zetten zonder dat het ‘huis’ een te sterke stempel op de inhoud drukt. Dit is bijvoorbeeld goed gelukt bij de posterserie van Me Studio voor Het Nationale Ballet van een paar jaar geleden. Door het gebruik van het eigen en onderscheidende lettertype ontstond een visuele herkenning, los van logo en zonder veel grafische toevoegingen. Van de nieuwe Meervaart-identiteit vind ik de dansende M best spannend, alleen ontbreekt de losheid en speelsheid daarvan in de rest en zijn de blokken te sterk aanwezig. Misschien moet het geheel ook nog een beetje inslijten. Een nieuw pak moet je ook eerst een tijdje aan hebben, voordat je er comfortabel mee kunt dansen.
5
Jop Quirindingo, Lowres Studio: De nieuwe identiteit van de Meervaart oogt fris en eigentijds, zeker als je de oude voorbeelden ernaast ziet. De keuze om alle onderdelen van de Meervaart onder te brengen in één heldere afzender snap ik, maar ik vind tegelijkertijd dat alles er nu wel hetzelfde uitziet. Een poster voor een voorstelling van Howard Komproe ziet er nu hetzelfde uit als een poster voor een dansvoorstelling en dat terwijl het verschillende voorstellingen zijn voor verschillende doelgroepen. Ik denk dat je de disciplines iets meer een eigen gevoel zou kunnen meegeven, in een vorm waarin je wél je identiteit consistent neerzet.
6
Eerdere designpanels:
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024