Quorn wil van vleesvervanging op vrijdag nieuwe gewoonte maken

Quorn wil van vleesvervanging op vrijdag nieuwe gewoonte maken
  • Food-en-retail
  • 12 mrt 2021 @ 11:41
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Quorn wendt haar marketingbudget voortaan compleet aan om vleesvervanging tot een gewoonte te maken. Precies na de Week zonder Vlees, omdat Nederlanders volgens het foodmerk méér willen en méér kunnen doen voor hun gezondheid en voor hun planeet.

'Onze productmarketing moet óm: naar gedragsverandering.'

Nederlanders activeren om iedere vrijdag hun vlees te vervangen. Dat wordt het nieuwe marketingdoel van Quorn, de op een na grootste Europese vleesvervanger. De voedingsproducent -bekend om haar eiwitrijke producten op basis van mycoproteïne, een natuurlijke schimmel- zet dit jaar haar marketingbudget daarom grotendeels in om juist in Nederland vleesvervanging tot een gewoonte te maken. Bewust gepland direct na de Week zonder Vlees.

'Al jaren zeggen Nederlanders minder vlees te willen eten, maar in de praktijk gaat die verandering langzaam,' citeert Quorn een woordvoerder van Natuur & Milieu, een bekende duurzaamheidsorganisatie. 'Toch zien steeds minder mensen zichzelf als puur vleeseter.' Uit de jaarlijkse Vegamonitor 2020 blijkt dat 55% van de Nederlanders zich als puur vleeseter typeert, in 2019 was dit 59%. Een significante daling, vindt Quorn. Uit het recente onderzoek blijkt verder dat bijna 34% van de huishoudens het voornemen heeft in 2021 minder vlees te eten. 31% van de Nederlanders geeft aan dit vooral te doen voor volgende generaties. ProVeg voegt daar met onderzoek tijdens de coronaperiode aan toe dat 80% zijn vleeslevensstijl wil aanpassen om nieuwe dier/mens-ziektes tegen te gaan.

Marco Bertacca, global ceo van het Britse Quorn Foods kopt terug: 'De bal ligt bij de consument. Nederlanders -die ik ken omdat ik jarenlang in Nederland woonde- zijn er duidelijk klaar voor, zo blijkt uit die vele cijfers die ik met name over jullie land zie. De kwaliteit van de vleesvervangende sector is dat zeker ook. De keuze is groot, de inspiratie oneindig. Na weer zo’n succesvolle Week zonder Vlees is dit het moment dat de consument zijn ideaalbeeld invult en minimaal één dag per week gewoon zijn vlees vervangt. Ik besloot daarom om met Quorn in Nederland te focussen op het faciliteren van iedereen om dat elke vrijdag te doen. Hierbij zullen we bekende en onbekende Nederlanders vragen het voorbeeld te geven.'

Het idee van Vleesvrije Vrijdag is volgens de eindbaas heel simpel: een vaste dag per week om je vlees te vervangen door iets anders lekkers met een bite. Een vegan nugget in plaats van de bitterbal, vegetarisch gehakt door de lasagne, of een pittige wrap met daarin de textuur en smaak die je gewend bent. 'Voor de vrijdag werd gekozen omdat het de dag is waarin mensen na een drukke week open staan voor zichzelf, voor wat ze belangrijk vinden en voor hun omgeving. Er is tijd om te proberen en het erover te hebben met vrienden. Dat kan geproefd en besproken worden aan tafel thuis, maar ook gewoon in de sportkantine of kroeg waar voor die bitterbal of burger lekkere alternatieven zijn.'

Voedselroutines zijn te veranderen als je er iets voor terugkrijgt en als je niet inboet op gezondheid of smaak, stelt Quorn. En van het huidige assortiment aan zo duurzame vleesvervangers kan iedereen echt zeggen: dat voelt goed, dat smaakt goed. Een minimale aanpassing in onze voedingskeuze van nu, heeft grote invloed op onze toekomst en onze planeet. Veel kleine veranderingen hebben samen een grote impact.

Bertacca besluit: 'Die steun voor de Vleesvrijevrijdag past ook gewoon bij ons. Sinds de jaren 70 zijn wij een soort beweging die alles inzet voor een gezonde én duurzame planeet. Mycoproteïne -onze superproteïne uit natuurlijke fermentatie- heeft inmiddels zo’n lage eco-footprint dat we tot 90% minder water en landbouwgrond gebruiken dan bij rundvlees. We willen Nederlanders die de ernst én het lekkere daarvan inzien op allerlei manieren dit jaar helpen om jullie Vleesvrijevrijdag tot een nationale gewoonte te maken. Want waar we nu staan met zijn allen, kun je gewoon je vlees vervangen. En zo met elke hap bijdragen aan een gezondere planeet.'
(PvWK)

Beeld boven: Quorn Buffalo Nuggets met Vegan Blue Cheese Sauce. Hier het recept.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken