[onderzoek] Klanten extra prijsbewust rond Pasen

[onderzoek] Klanten extra prijsbewust rond Pasen
  • Food-en-retail
  • 11 apr 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsFood

51% van de Nederlanders zegt dit jaar vanwege Pasen scherper op prijs te hebben gelet bij de retail-inkopen, zo blijkt uit een representatief onderzoek in opdracht van zoetwarenkoepel VBZ.

Vanwege de sterk gestegen prijzen wordt dit jaar scherper ingekocht, bevestigt het onderzoek. Meer dan de helft (51%) van de Nederlandse consumenten nam besparende maatregelen door te kiezen voor aanbiedingen, huismerken en discount-formules.

Afgelopen weekeinde vierde 60% van de Nederlanders Pasen, zo blijkt uit de cijfers (n=5500). Naast chocoladepaaseitjes werden uiteraard ook allerlei andere speciale producten gekocht in de paasperiode. Paasbrood staat in deze lijst onbetwist bovenaan, gevolgd door (kippen)eieren, al dan niet reeds gekookt en beschilderd, verse of afbakcroissants en -broodjes en de chocoladepaashaas, aldus VBZ.

Ook werd de paasei-perceptie doorgelicht. De zoetwarenkoepel waarschuwt dat 30% van de respondenten paaseitjes graag reserveert voor de Paasperiode en niet - zoals steeds vaker- het hele jaar door in het supermarktschap tegen ze aan wil lopen. Toch kocht driekwart van de respondenten dit jaar chocoladepaaseitjes, zelfs degenen die geen Pasen vierden. De populairste smaak is melkchocolade (59%). Zie de infographic voor de andere varianten.

In het zuiden van Nederland werd het meest fanatiek Pasen gevierd (65% tegenover de 60% landelijk). In regio Rotterdam blijkt het Paasfeest relatief het minst populair (50% vierders).
(PvWK, bronnen: Distrifood, Peil.nl en VBZ)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken