Nieuwe FSIN-publicatie brengt duurzaamheid in foodsector in kaart

Nieuwe FSIN-publicatie brengt duurzaamheid in foodsector in kaart
  • Food-en-retail
  • 9 aug 2023 @ 08:33
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Ter ere van het twintigjarig bestaan bracht het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) een speciale jubileumpublicatie uit met als thema 'duurzaamheid in de foodsector'. In de publicatie komen tal van key-players uit de foodsector aan het woord over hun ervaringen met duurzaam ondernemen.

In de jubileumpublicatie delen dertien foodbedrijven hun lessen en successen in verduurzamen. Hoe staat de sector ervoor op het gebied van milieu, mens en goed bestuur? De inspirerende cases en interviews laten zien hoe duurzaam ondernemen er in de praktijk uitziet, zoals het voorbeeld van Emile van der Staak. Hij kwam acht jaar geleden op het idee van de 'botanische gastronomie': een volledig op planten gebaseerde keuken. Van der Staak laat met zijn botanische toprestaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen zien dat een radicale keuze voor het welzijn van de planeet óók tot groot zakelijk succes kan leiden. ‘Bij elke keuze neem ik ecologische principes als uitgangspunt', vertelt Van der Staak in de FSIN Jubileumpublicatie getiteld Beyond.

Geen wijzend vingertje, maar helpende definitie
Duurzaam ondernemen en daarover rapporteren wordt de komende jaren een integraal onderdeel van de foodsector, verwacht FSIN. Directeur Inga Blokker: ‘De sector staat voor grote uitdagingen. Nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat bedrijven gaan rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Een verandering die voor de buitenhuissector ingewikkeld is, omdat daar alles draait om genieten en ontzorging en niet om geweten. Toch weten we dat verduurzaming nodig is, op allerlei vlakken. Daarom hebben we besloten om tijdens ons twintigjarig jubileum niet terug te kijken, maar vooruit. We belichten het thema duurzaamheid, omdat we constateren dat het veel invloed zal hebben op de sector. We doen dat zonder belerende vinger. Het FSIN duidt en geeft richting, we zijn geen activisten, geen onderdeel van een ngo.’

Bijzonder aan het boekwerk is dat het FSIN een eigen definitie van duurzaam ondernemen introduceert. Tot nu toe ontbreekt zo’n eenduidige definitie binnen de foodservice, wat een rem vormde op verduurzaming van de sector. Centraal in de nieuwe FSIN-definitie van duurzaam ondernemen staat ‘langetermijn-waardecreatie’. Inga Blokker: ‘In de context van duurzaamheid definiëren we waardecreatie als het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn. Op dit moment wordt duurzaamheid vaak als synoniem gezien voor milieumaatregelen. Hoewel van groot belang, vormt milieu niet het enige duurzaamheidsaspect waar aandacht voor moet zijn. De enige manier om duurzaam te ondernemen, is door waarde te creëren op alle drie genoemde aspecten: milieu, mens en economie.’

Sleutel ligt bij ondernemers
Om de theorie te verbinden met de praktijk, zijn in deze FSIN-publicatie cases geselecteerd met praktijkvoorbeelden van de drie elementen uit de definitie van duurzaam ondernemen. Ondernemers vertellen daarin eerlijk hun verhaal en geven aan waar de pijnpunten zitten of zaten. 'Geen van de opgevoerde ondernemers scoort op alle drie de onderdelen een tien, maar het betreft stuk voor stuk inspirerende voorbeelden. Ze slagen erin om verschillende aspecten van waardecreatie met elkaar te verbinden. Zie bijvoorbeeld het verhaal van de McDonald’s-ondernemers Peter en Marijke Honing, die zowel economische als sociale waardecreatie naadloos op elkaar laten aansluiten. Of de case van Koppert Cress, het bedrijf van de eigenzinnige Rob Baan, die zoekt naar manieren om zijn glastuinbouwbedrijf te verduurzamen. Of franchiseketen Anne&Max, die eerlijk is over de consument die helemaal niet komt voor complexe vraagstukken. Toch heeft Anne&Max een manier gevonden om radicale keuzes te maken ter verbetering van het milieu, zonder de consument kwijt te raken. Zo zijn er veel meer voorbeelden in deze publicatie. Wat al deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze onderweg zijn naar een duurzame toekomst en stappen zetten om daaraan bij te dragen via waardecreatie. Want duurzaam ondernemen is geen oxymoron. De sleutel voor een duurzame toekomst ligt in de handen van ondernemers.'

De FSIN Jubileumpublicatie Beyond is officieel gepresenteerd tijdens het FSIN Jubileumcongres in het Afas Theater Leusden. Meer info en downloaden (voor leden) kan hier.
(PvWK)


Over het FSIN
'Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een onafhankelijk kennisplatform van en voor professionals, actief in de foodmarkt. Het instituut analyseert en duidt voor leden ontwikkelingen in de foodservice- en foodretailmarkt en koppelt daar inzichten en een heldere toekomstvisie aan. Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met ruim 220 aangesloten bedrijven, onder wie grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN brengt elk jaar meerdere kennisproducten uit, zoals de FSIN Beleidsmonitor en de FSIN FoodShopper Monitor. Leden hebben toegang tot alle FSIN-publicaties en - bijeenkomsten.'

(bron: FSIN)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken