[onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
- Food-en-retail
- 24 jan 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieMarketing
- 24 jan 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Onder druk van dalende volumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staan retailers voor grote uitdagingen, concludeert bureau Q&A uit de Retail Ranking 2025. 'Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.'
Het onderzoek toont volgens Q&A aan dat veel retailers moeite hebben met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase, waarmee hun toekomstbestendigheid onder druk staat.
Beperkt aantal retailers echt onderscheidend
Slechts 12% van de retailers wordt door hun bezoekers als echt onderscheidend ervaren. Retailers als Ekoplaza, Keurslager, Wereldwinkel, Picnic, Bever, Crisp, Dille & Kamille en Rituals weten zich hier positief te onderscheiden. Zorgwekkend is dat bij 17% van de retailers twee derde of meer van de bezoekers aangeeft de retailer niet als onderscheidend te beschouwen. Deze problematiek speelt vooral bij retailers in fashion en huis & wonen.
Meest bezochte retailers
De meest bezochte retailers van Nederland zijn Bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action, Hema, Lidl, Jumbo en IKkea. Naast bezoekersaantallen is ook het aandeel in de bestedingen een belangrijke graadmeter voor succes. Vooral optiekketens scoren hier sterk op evenals online spelers zoals 123inkt en Zooplus. Op sectorniveau zijn Bike Totaal, Hornbach, Van Dal Mannenmode en Primera retailers die daar goed op presteren.
Sterke fanbase cruciaal voor succes
Een loyale klantenbasis die de retailer actief aanbeveelt is cruciaal voor succes. Schoonenberg, 123inkt, Specsavers, Zooplus, Keurslager, Pearle Opticiens, Picnic en Hunkemöller zijn voorbeelden van retailers die excelleren in het opbouwen van zo'n sterke fanbase. Deze retailers weten niet alleen veel klanten aan zich te binden, maar worden ook actief aanbevolen bij anderen. Op sectorniveau presteren Holland & Barrett, Bol en ANWB hier goed op.
Positieve ontwikkeling bij online spelers, fashion retailers en value segment
Opvallend in de Retail Ranking 2025 is de sterke progressie van zowel online spelers als fashion retailers ten opzichte van de meting van twee jaar geleden. Online retailers 123inkt, Zalando, Zooplus en Coolblue laten een duidelijke verbetering zien in hun prestaties. Ook fysieke fashion retailers zoals Hunkemöller en OFM maken een duidelijke sprong voorwaarts. In het value segment vallen de prestaties van Wibra en JYSK op door hun positieve ontwikkeling.
Consument vraagt focus op prijs-kwaliteit en service
Het onderzoek laat duidelijk zien waar retailers zich op moeten richten om succesvol te zijn. Voor 67% van de consumenten staat een goede prijs-kwaliteitverhouding voorop, gevolgd door klantenservice (44%) en gemak & snelheid (42%). Vooral jongere consumenten hechten bovengemiddeld veel waarde aan gemak en snelheid, terwijl ouderen klantenservice belangrijker vinden. Ook een relevant en gevarieerd assortiment blijft een belangrijke factor voor consumenten.
(PvWK | beeld: Mike Petrucci / Unsplash)
Over de Retail Ranking
Q&A Retail voert tweejaarlijks onafhankelijk onderzoek uit naar de prestaties van retailers in Nederland. Voor de Retail Ranking 2025 zijn meer dan 7.500 consumenten ondervraagd over 198 retailers. Retailers zijn beoordeeld op aspecten zoals onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie, aanbevelen en loyaliteit. Op basis van hun score zijn ze verdeeld over zes zones.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Picnic
- Picnic
- Keurslager
- Specsavers
- Pearle Opticiens
- Rituals
- Q&A
- Crisp
- Wereldwinkel
- Dille & Kamille
- 123inkt
- Zooplus
- Ekoplaza
- Keurslager
- Schoonenberg
- Bever
- Hunkemöller
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
- Hornbach laat spijtoptanten aan het woord
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we...
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 'Beperkt aantal... 24-01-2025
- Bols viert 450 jarig bestaan met... 23-01-2025
- Pringles lanceert nieuwe campagne in... 23-01-2025
- Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5... 23-01-2025
- Starbucks en Old Amsterdam smelten... 22-01-2025
- Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar... 22-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day