[column] Vrouwenvoetbal
- Food-en-retail
- 19 jul 2022 @ 11:50
- Link
-
Charles Borremans
Lead Communications
iO (Campus Amsterdam) - VoetbalMarketing
- 19 jul 2022 @ 11:50
- Charles Borremans
Het EK voetbal voor vrouwen krijgt in de media volop aandacht. Deze ‘overmatige’ belangstelling wordt bekritiseerd door ‘connaisseurs’, die zich ergeren aan het spelpeil. Terecht of niet, commercieel gezien zal het vrouwenvoetbal steeds aantrekkelijker worden.
Columnist Nico Dijkshoorn schrijft al jarenlang over sport in het algemeen en de voetbalsport in het bijzonder. Zo schrijft hij wekelijks een column in VI (Voetbal International). In een van zijn laatste columns omschreef hij het vrouwenvoetbal als ‘het schorre broertje van Frank Sinatra’. Om daar verder nog aan toe te voegen, dat ‘iedereen, die zegt te genieten van vrouwenvoetbal van liefdadigheid houdt’. Al in 2019 had cabaretier Hans Teeuwen het in zijn – als leuk bedoeld – liedje over ‘wijvenvoetbal kijken’. En op 6 juli van dit jaar kopte een artikel op de website van RTL Nieuws, dat mannen nog steeds niet warmlopen voor vrouwenvoetbal.
Hilarisch
Sinds woensdag 6 juli 2022 kunnen we dus naar het in Engeland georganiseerde EK voetbal kijken. En hoewel zich af en toe spelsituaties voordoen, die doen denken aan de hilarische filmpjes, die je kunt zien bij het SBS-programma Lachen om Home Video’s, is het toeschouwersrecord nu al verbroken. De Uefa rekent op een half miljoen stadionbezoekers. Dat is meer dan het dubbele aantal toeschouwers in vergelijking met het aantal, dat in de stadions werd geteld tijdens het in Nederland georganiseerde EK in 2017. Ook de kijkers thuis op de bank zorgen voor klinkende cijfers. Zo werd de wedstrijd, die het Nederlands elftal op zondagavond 10 juli tegen Zweden speelde, bekeken door bijna 2 miljoen mensen. Hiermee was het duel, te zien op NPO 1, het best bekeken programma van de avond. Ook de wedstrijden tegen Portugal en Zwitserland scoorden met respectievelijk 1,9 en 1,6 miljoen kijkers hoge aantallen kijkers. Zet daar tegenover de iets meer dan 180.000 kijkers naar de door de Nederlandse hockeyvrouwen op 17 juli gewonnen WK-finale en het verschil spreekt boekdelen. Het is het verschil tussen een kleine (hockey) en grote (voetbal) sport.
Snelst groeiend
En voetbal is dus een grote sport. Een zéér grote sport. Op de Engelse website van top10zen.com lezen we, dat voetbal wereldwijd op 3,5 miljard fans kan rekenen. Het is daarmee op dit moment absoluut de populairste sport ter wereld, waarbij de laatste jaren vooral de groei in het vrouwenvoetbal zit. Ook in Nederland, waar het aantal vrouwelijke KNVB-leden het afgelopen jaar met ruim 6% steeg naar 146.000 leden. Een historisch hoog aantal én de snelst groeiende teamsport van ons land. Hiermee realiseert het vrouwenvoetbal een steeds prominentere plek in de samenleving. En dit wordt opgepakt zowel binnen als buiten de sport. De sport wordt professioneler, waarbij de faciliteiten en competities steeds beter worden. De bezoekersaantallen groeien en er is steeds meer media-aandacht. Opmerkelijk is ook, dat vrouwenvoetbal niet geteisterd wordt door zich supporter noemende hooligans en vrij is van de aanstelleritis op het veld. Schwalbes, doorrollende spelers, fake blessures en woedende aanvallen op de scheidsrechter, je komt het bij de vrouwen amper tegen.
Volwassen
Het is evident dat al dit soort facetten het vrouwenvoetbal volwassen maakt en commercieel steeds interessanter. Maar dat is het nog niet. Hoewel de Oranje Leeuwinnen in 2017 Europees kampioen werden en in 2019 in de WK-finale stonden, zorgt het EK voetbal voor vrouwen nog niet voor een Oranjezomer, zoals we die in het verleden bij de mannen wel kenden en die we wellicht in een wintereditie straks weer rond het WK voetbal in november/december opnieuw gaan meemaken. Misschien helpt het om het vrouwenvoetbal niet meer te blijven zien als vrouwenvoetbal. Of zoals Volkswagen het in z’n begin deze maand gelanceerde campagne stelt: Women play football. #NotWomensFootball.
Charles Borremans
merkstrateeg & partner iO
* beeld boven: Oranje leeuwinnen: Wikipedia / Creative Commons
* bekijk de besproken VW-commercial in het venster hieronder
-
Charles Borremans
- Werkt bij: iO (Campus Amsterdam)
- Functie: Lead Communications
- Website:https://www.iodigital.com
- Profiel »
- partner
- Women play football
- NPO
- VI
- toernooi
- #NotWomensFootball
- sportzomer
- Charles Borremans
- iO
- 2022
- WK
- gender
- Oranje leewinnen
- vrouwenvoetbal
- Engeland
- EK
- Volkswagen
- WK voetbal
- merkstrateeg
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing