[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld
- Food-en-retail
- 28 apr 2023 @ 15:38
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 apr 2023 @ 15:38
- Gastblogger
Online retailers zaten, mede door de coronacrisis, voortdurend in een opgaande lijn, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dezelfde crisis leidde echter ook tot aanhoudende problemen in de supply chain. Arno Witvliet, Chief Sales Officer bij Leaseweb, heeft de oplossing.
Inmiddels leidde de oorlog in Oekraïne tot hogere energieprijzen en onrust op de financiële markt. We staan aan de rand van een recessie, terwijl de inflatie de afgelopen maanden ruim boven de 10 procent lag. Verlies van koopkracht maakt dat consumenten nog veel kritischer kijken naar waar ze hun euro’s uitgeven. Kunnen voldoen aan de verwachting van de consument is daarmee nog belangrijker geworden. Hoe meer greep organisaties hebben op hun supply chain, hoe beter de overlevingskansen.
Veel retailers zoeken de oplossing in het moderniseren van de IT-infrastructuur voor hun supply chain. Zo willen ze downtime voorkomen, hun mogelijkheden voor voorraadbeheer uitbreiden en sneller inspringen op consumententrends. De cloud biedt ze een snelle weg naar de realisatie van hun strategische doelstellingen.
Cloud is de basis voor transformatie supply chain
De cloud helpt online retailers op allerlei manieren supply chains slimmer te maken. Bovendien zijn ze met behulp van real-time inzichten in staat klanten beter van dienst te zijn.
De enorme rekenkracht van de cloud maakt het mogelijk razendsnel gigantische hoeveelheden data te verwerken uit verschillende bronnen binnen de supply chain. Met de inzichten die retailers uit deze data putten, kunnen ze vrijwel direct op nieuwe ontwikkelingen inspelen.
Hoe maakt de cloud het nu precies makkelijker om slagvaardig te reageren op onverwachte bottlenecks in de supply chain en de klantervaring te optimaliseren?
1. De cloud maakt data toegankelijker
Om hun werk goed te doen, moeten alle ketenpartners toegang hebben tot de data in de supply chain. In de cloud kunnen interne teams en externe partners informatie die eerder in silo’s besloten lag, moeiteloos met elkaar delen, zonder complexe systeemintegratie. Een eenvoudige en gestroomlijnde uitwisseling van informatie tussen ketenpartners maakt het een stuk simpeler om voorraden bij te houden, betrouwbare prognoses op te stellen en de fulfillmentprocessen te optimaliseren. Zo weten online retailers bijvoorbeeld zeker dat de producten die ze aan klanten beloven daadwerkelijk op voorraad zijn. Ook hebben ze real-time inzicht in wat er in de keten gebeurt. Denk aan gegevens over transporten van leveranciers of trackinginformatie. De juiste hostingprovider helpt retailers de data-integratie op een centrale locatie in de cloud te realiseren en gegevens 24/7 toegankelijk te maken.
2. De cloud verbetert de samenwerking
De supply chain werkt het beste als de betrokken partijen van begin tot eind met elkaar samenwerken, van fabrikanten tot retailers en consumenten. Door workloads op een veilige en kostenefficiënte manier tussen private en public clouds te verplaatsen, kunnen online retailers data van alle ketenpartners naadloos integreren. Ze worden niet belemmerd door geografische grenzen of schommelingen in de vraag en kunnen hun leveranciers beter inzicht in de vraag bieden. Direct reageren op nieuwe ontwikkelingen is een must in de complexe supply chain van vandaag. Op basis van real-time data over de marktvraag is het mogelijk snel in te springen op veranderingen in de behoeften van klanten en te waarborgen dat leveranciers hun producten op tijd leveren.
De cloud zorgt voor probleemloze, real-time connectiviteit tussen spelers binnen de supply chain. Zo kunnen ze samen inspringen op vraagsignalen en proactief beslissingen nemen. Bovendien is het mogelijk beslissingen rond basistaken te automatiseren, aan de hand van regels. Bijvoorbeeld dat populaire producten automatisch worden bijbesteld als de voorraad op een bepaald niveau is.
Beter overzicht en een betere samenwerking helpen bedrijven een supply chain in te richten die echt uitgaat van de klant en geven het vertrouwen tussen handelspartners een boost.
Ook real-time rapportage is mogelijk – inclusief de status van elke bestelling, van vastlegging tot fulfillment. Deze informatie kunnen retailers eveneens beschikbaar stellen aan hun klanten. Het verzamelen van real-time informatie over retourzendingen is eveneens de moeite waard. Met de inzichten die dit oplevert, verbeteren retailers hun voorraadbeheer en verlagen ze hun kosten.
3. De cloud helpt verstoringen van de supply chain op te vangen
Klanten willen de producten die ze bestellen op tijd in huis hebben, anders gaat dit ten koste van hun online winkelervaring. Helaas kunnen onvoorziene gebeurtenissen resulteren in vertraagde transporten of langere productietijden. Online retailers hebben de afgelopen tijd te maken gehad met diverse verstoringen van de supply chain. De verstoringen werden onder meer veroorzaakt door een tekort aan chauffeurs bij logistieke partners en een tekort aan grondstoffen bij productiepartners. Nu hangt er ook nog een energiecrisis boven hun hoofd.
Met de informatie die ze via de cloud krijgen, kunnen online retailers intelligente planningen maken waarmee ze verstoringen beter opvangen. Daarbij vormt artificial intelligence real-time data om tot praktische inzichten. Deze inzichten maken het eenvoudiger om bottlenecks te voorspellen en daar een oplossing voor te bieden. Ook helpen de inzichten de langetermijnprognoses te verbeteren. Zo nemen online retailers betere beslissingen, waarmee ze de flexibiliteit van de supply chain vergroten en verliezen voorkomen.
Met andere woorden: met de juiste cloudoplossing kunnen retailers en hun ketenpartners cruciale informatie verzamelen over verstoringen van de supply chain, zoals vertraagde transporten, productiestops en zelfs ongunstige weersomstandigheden.
Om vervolgens te bepalen welke tegenmaatregelen het probleem oplossen of als een acceptabele workaround dienen. Ook op vraag- en aanbodsignalen kunnen ze meteen reageren. Zo zijn ze in staat hun bedrijfsmiddelen in de last mile snel op een nieuwe manier in te zetten om te zorgen dat hun aanbod blijft aansluiten op de veranderende behoeften.
Tot slot is het essentieel om de vraag binnen de hele keten in kaart te hebben en te managen. Want alleen dan is het mogelijk om nauwkeurige vraagprognoses te maken en zo kostbare voorraadoverschotten te voorkomen.
Met informatie van alle ketenpartners binnen handbereik plus artificial intelligence kunnen online retailers de behoeften, voorkeuren en koopbereidheid van consumenten voorspellen en eventuele capaciteitsbeperkingen bij hun logistieke en productiepartners het hoofd bieden.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Today is Greenday combineert gezond - gewild en betaalbaar
- [onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
- [marketeer 215] Marlies van Iterson - founder & director Pineut
- [column] Van traditie naar transformatie: duurzaamheid in de...
- Pringles lanceert nieuwe campagne in samenwerking met Super...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
- Fanta en Xbox laten gamers spelen... 03-02-2025
- Van Munster opvolger Van der Ent als... 03-02-2025
- [marketeer 215] Marlies van Iterson... 31-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day