[column] Top 5-TikTok-trends: howdy met Beyonce, oma's GHB & verrassende carriereswitch

[column] Top 5-TikTok-trends: howdy met Beyonce, oma's GHB & verrassende carriereswitch
  • Media
  • 16 feb 2024 @ 10:03
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. SOUND: Texas Hold’em

Hoewel Usher afgelopen zondagnacht de Super Bowl had moeten domineren met een spetterende halftime show was niemand minder dan Beyoncé de talk of the town. De popdiva was te zien in één van de prijzigste commercials van het jaar - van internetprovider Verizon - waarin ze vriend en vijand verraste met de aankondiging van nieuwe muziek. Naast een datum voor een nieuw album, dropte ze tijdens Amerika’s grootste sportevenement ook nog eens twee nieuwe singles, waaronder Texas Hold’em. Dat countrynummer gaat nu als een razende op TikTok; er is zelfs al een spetterend cowboydansje bij bedacht. Of je je nu waagt aan deze Texas Hold’em dance, of de sound onder een ander soort video gebruikt: met Queen B zit je nu (en met een nieuw album in de pijplijn de komende tijd wellicht ook nog) in ieder geval gebakken.

 


@pokemonmasterzo all of a sudden im looking at ford f150s on fb marketplace #beyonce #texasholdem #truck #country #fyp ♬ TEXAS HOLD 'EM - Beyoncé

2. TREND: Forever?

Ook de Forever?-trend gaat rond op het platform. Op de specifieke sound Set Fire To The Rain, een versnelde versie van Adele’s wereldhit uit 2011, deel je een carrousel met daarin twee foto’s. Eén van jou alleen, met over het beeld de tekst ‘forever?’, gevolgd door een tweede foto met iets of iemand van wie je houdt en met wie je al lange tijd een band hebt. Van je moeder tot je beste vriend, alles mag. Op deze tweede foto volgt een opsomming van alle jaartallen waarin jullie samen zijn (geweest), afgesloten met drie puntjes, wat aangeeft dat jullie still going strong zijn. Een andere variant van de trend is de tweede slide voorzien van een gedeelte van Adele’s lyrics: “You and me together, nothing is better”. Deze trend is een leuke om te proberen met je favoriete collega’s, maar je kunt er natuurlijk ook een draai aan geven door een product in de schijnwerpers te zetten. ‘Zo lang hebben we dit product al in het assortiment’ of ‘ik gebruik dit product al sinds…’, bijvoorbeeld.



3. SOUND: End of Beginning

De meesten zullen acteur Joe Keery kennen van zijn rollen in de kijkcijferknallers Stranger Things (Steve Harrington) en Fargo (Gator Tillman in seizoen 5). Dat de beste man ook muziek maakt, blijkt voor velen een grote verrassing. Als Djo maakt hij zijn eigen nummers, waarvan er nu plots eentje furore maakt op TikTok. End of Beginning, afkomstig van het album Decide (2022) is momenteel onder vele TikToks te horen. Eigenlijk zijn er twee trends rondom het nummer ontstaan. In de eerste wordt de tekst “And when I’m back in Chicago, I feel it” uitgelicht, waarbij mensen die er nog nooit zijn geweest zich afvragen wat er nou zo bijzonder leuk is aan Chicago. De tweede trend draait om een andere lyric: “You take the man out of the city, not the city out the man”. Hierbij vullen TikTokkers het woordje ‘city’ in met iets dat er bij henzelf behoorlijk ingebakken zit. Ook hiermee is voor marketeers zeker een bruikbaar haakje te vinden.



4. FILTER: What job?
Een andere trend die we hebben gespot, bevat voor de verandering geen CapCut-sjabloon, maar weer eens een filter. Bij de What Job?-trend ontdekken mensen welke baan het beste bij hen past, of welke baan er in de toekomst op hen ligt te wachten. Bij gebruik van de filter film je jezelf, waarna je op het beeld tikt om een foto van jezelf te maken. Deze foto verandert dan langzaam in een foto van iemand (jij, dus) in een bepaalde beroepsgroep. Hou er wel rekening mee dat je er niet knapper op wordt, maar die lollige resultaten maken natuurlijk dat er zoveel mensen met deze filter aan de haal gaan. We hebben onder meer al een boer, een voetballer, een vrachtwagenchauffeur en een McDonalds-medewerker voorbij zien komen; waar zou jouw personeel éígenlijk aan de bak moeten?



5. VIRAL: Oma’s GHB

De viral van deze week is een ietwat plat exemplaar van Marcel de Keurslager, die in een TikTok vol overgave zijn ‘GHB’ aanprijst. Daarmee doelt de flauwe grappenmaker natuurlijk niet op drugs, maar op z’n versgedraaide gehaktballen. Oma’s gehaktballen, om precies te zijn, die deze week in de aanbieding zijn. De video heeft donderdag in amper tien uur al bijna 425K views, ruim 25K likes en gaat als een raket, maar daar lijkt de Brabantse slager langzaam aan te kunnen wennen. Vorige week gooide hij al hoge ogen met zijn “lekkere chickies”, waarvan hij zich afvroeg wie daar eens lekker in zou willen bijten. Hij wees daarbij naar zijn oven vol gebraden kippetjes. Of waren het toch de drie jonge personeelsleden die ernaast poseerden? Tja, stiekem hartstikke fout, maar goed, het stijltje lijkt hem geen windeieren te leggen. Zoals Marcel zelf zegt in al zijn TikToks: “Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan”.



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken