[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?

[column] Wat als duurzaamheid een moetje is?
  • Bureaus
  • 11 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Isabel Boerdam
    Isabel Boerdam

    founder
    Green Food Lab
  • StorytellingMVOOnderzoek

Door de CSRD-wetgeving worden veel bedrijven verplicht te rapporteren én communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een moetje, dus. Of niet? Wat doe je als jouw organisatie eigenlijk helemaal niet zo duurzaam is, maar nu wel over duurzaamheid moet communiceren?

CSRD-wetgeving
De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD, lees hier verder voor meer informatie) verplicht bedrijven om doelstellingen te formuleren en transparant te communiceren over hun duurzaamheidsactiviteiten. Een mooie ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat bedrijven duurzaamheid niet meer als aparte activiteit zien, maar echt gaan integreren in hun strategie. Waardoor wij ontzettend veel bedrijven zien in de foodsector die enorme stappen zetten. Goed nieuws dus!

Van koplopers tot volgers
Voor bedrijven die al goed bezig waren, geeft de CSRD een mooi kader om hun verschillende duurzaamheidsactiviteiten nog meetbaarder te maken en op een eenduidige manier over te rapporteren en communiceren. Echter, we zien ook een tweede groep bedrijven. De groep die eigenlijk nog een beetje getreuzeld heeft om duurzaamheid echt goed te integreren in hun bedrijf. Omdat ze andere prioriteiten hebben, ze niet zo intrinsiek gemotiveerd zijn, of omdat ze gewoon niet zo goed weten waar te beginnen.  Ook deze groep wordt door de CSRD verplicht aan de slag te gaan. Hoe ga je hiermee om als communicatieprofessional?

Begin!
Het goede nieuws: waarschijnlijk heb je nog even voordat je echt rapportage-plichtig bent. De CSRD-plicht geldt voor beursgenoteerde bedrijven per 2025 en voor grote bedrijven per 2026. In dat jaar moet er gerapporteerd worden over het jaar ervoor.

Hoort jouw bedrijf hierbij? Dan is er binnen jouw organisatie nu ongetwijfeld een duurzaamheidsprojectgroep bezig om de technische kant van de rapportage helemaal op te tuigen en voor te bereiden. Toch is dit ook voor jou het moment om aan te haken, mee te kijken op de communicatiewaarde van de verschillende onderdelen en het creëren van intern draagvlak voor de duurzaamheidsdoelstellingen.

Communicatiewaarde en intern draagvlak
Wat we bij veel bedrijven zien, is dat de technische CSRD-rapportage nog niet een goede communicatiebasis is, én de data-specialisten geen gevoel hebben bij de ‘communicatiewaarde’ van deze inhoud. Daar moet echt nog een vertaalslag in worden gemaakt. Daar zit behoorlijk wat werk in. Duurzaamheidscommunicatie moet namelijk inhoudelijk sterk zijn, maar óók helder en aantrekkelijk geformuleerd (iedereen moet het immers snappen) en je moet goed weten wat wel en niet mag vanuit wetgeving. Als je daarmee aan de slag gaat, dan is dit een blog dat je hierbij kan helpen, of schakel een bureau in gespecialiseerd in duurzaamheidscommunicatie.

Maak dit vooral geen solo-project, doe het samen! Zo begin je gelijk met het creëren van draagvlak voor de duurzaamheidsdoelstelling en het verhaal. Er zijn immers meerdere afdelingen die met deze communicatie te maken krijgen, of er al vragen over krijgen. Inkopers, accountmanagers, productontwikkelaars, HR… allemaal moeten zij hun eigen (externe) doelgroepen meekrijgen in dit duurzaamheidsverhaal en zij weten als geen ander wat wel en niet voor hen werkt. Neem deze collega’s dus mee in het proces, vraag ze om input en feedback, maak er iets leuks van met inspirerende sessies. Zo heb je straks een basis waar iedereen zich in kan vinden, en waar iedereen mee aan de slag kan én wil.

Verandering van mindshift
Uiteindelijk is dit gezamenlijke proces niet alleen bedoeld om een sterke inhoud op papier te krijgen die gedragen wordt door de hele organisatie, maar juist ook om intern een mindshift te bewerkstelligen. Het meedenken over het verhaal, zorgt ervoor dat mensen zich gaan inleven en écht gaan begrijpen waar het over gaat en wat hun rol is. Dit zorgt ervoor dat duurzaamheid niet meer als een moetje wordt gezien, maar echt als een kans wordt aangegrepen. Met co-creatie sessies en praktische workshops over de doorvertaling naar de praktijk, krijgt de organisatie handvatten om ermee aan de slag te gaan. En dat doet wonderen: van abstract naar concreet, maakt het opeens een stuk leuker. Uiteraard zijn er altijd collega’s die er geen zin in hebben, maar als je de organisatie mee blijft nemen, zijn zij uiteindelijk het buitenbeentje.

Is het dan wel geloofwaardig?
Neem ruim de tijd om jouw organisatie duurzaamheid te laten omarmen. Zodra het dan eenmaal verplicht is, zijn jullie er “klaar” voor.  Als je daarnaast kiest voor een passende tone of voice in je communicatie, waarin je duidelijk aangeeft dat jouw organisatie op het gebied van duurzaamheid weliswaar stappen aan het zetten is, maar vooral ook aan het leren is, dan is dat alleen maar authentiek. Uiteindelijk zullen meer doelgroepen zich erin herkennen dan je misschien nu verwacht.  

Isabel Boerdam
founder Green Food Lab

 

illustratie: GFL ism AI

 

Isabel Boerdam

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken