Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Content
- 8 nov 2024 @ 08:19
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 nov 2024 @ 08:19
- Michiel van Zaane
Ruim 40% van de reizigers schat klimaatimpact verre vliegreizen verkeerd in. Om ver-vliegers te confronteren met deze impact en gedragsverandering bij de doelgroep te bevorderen, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu de online campagne “Op vakantie? Denk dichtbij”.
4 op de 10 reizigers is zich nog onvoldoende bewust van de hoge klimaatimpact van verre vliegreizen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Motivaction, in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, onder 502 Nederlanders van 25 tot 45 jaar met een HBO+ opleiding. Zo is de CO2-uitstoot van een retourvlucht van Nederland naar Melbourne ongeveer gelijk aan de helft van wat een gemiddeld persoon per jaar uitstoot aan energie in huis, vervoer en voeding. Daarnaast zijn verre vliegreizen van meer dan 4.000 km goed voor 44% van de totale CO2-uitsoot van recreatieve vliegreizen. Om ver-vliegers te confronteren met deze impact en gedragsverandering bij de doelgroep te bevorderen, lanceren de twee organisaties op 8 november de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’. Om ze hierbij op weg te helpen heeft Milieu Centraal de Klimaatwijs op reis-tool ontwikkeld. Hiermee krijgen reizigers gemakkelijk inzicht in de klimaatimpact van hun reisplannen en tegelijkertijd inspiratie voor verrassende vakantiebestemmingen dichterbij huis.
Anna Beth Smeltekop, expert Duurzame Mobiliteit bij Milieu Centraal vertelt: ‘De impact van verre vliegreizen op ons klimaat is groot. Dat bijna de helft de klimaatimpact onderschat, baart mij zorgen. De uitstoot is niet alleen met technische innovaties terug te dringen; het is essentieel dat we ons gedrag veranderen. Daarom lanceren we vandaag de campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’. Met de campagne geven we een tegengeluid aan alle vliegreclames door te laten zien hoeveel CO2-uitstoot de doelgroep -letterlijk- met zich meeneemt op reis. Zo stoot een retourvlucht naar Bali voor 1 persoon net zoveel CO2 uit als een gemiddeld huishouden in Nederland jaarlijks aan energie verbruikt.’
Ver-vliegers
De groep reizigers die bovengemiddeld vaak kiest voor verre vliegvakanties (vanaf 4.000 km) heeft een hbo- of wo-opleiding en leeft voornamelijk in grote steden en randgemeenten. Het betreft vooral jongvolwassenen in de leeftijd van 25-34 jaar en 65+’ers. Aangezien de jongeren nog een heel leven voor zich hebben, richt de campagne zich op deze doelgroep. Gedragsonderzoeker bij Milieu Centraal Judith Roumen: ‘Hoewel een deel van de ver-vliegers zich sterk bewust is van het klimaatprobleem, blijven ze zoeken naar een balans tussen duurzaamheid en de drang om ver te reizen. Zie het als compensatiegedrag: ze streven naar een bewuste en duurzame levensstijl en doen hier al veel aan, maar voor henzelf zijn verre reizen nog steeds een belangrijke manier om zelfontplooiing, avontuur en maatschappelijke betrokkenheid te combineren. Ik hoop dat er in wordt gezien dat deze idealen ook behaald kunnen worden zonder ver te vliegen. Sterker nog, duurzaam reizen kan zelfs bijdragen aan deze ervaringen.’
Klimaatwijs op reis-tool
Milieu Centraal en Natuur & Milieu bieden de ver-vliegers graag handvatten om duurzamere keuzes te maken. Dat doen zij met de Klimaatwijs op reis-tool. De tool biedt inzicht in de klimaatimpact van vakanties en geeft suggesties voor alternatieve bestemmingen dichter bij huis, met als doel CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast stellen de organisaties een gids met alternatieve bucketlistbestemmingen ter beschikking, die reizigers inspireert om vakanties dichterbij te overwegen, zonder concessies te doen aan de beleving; een van de belangrijke waarden voor de doelgroep.
Foto: Milieu Centraal.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
- [column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn
- RIVM vraagt aandacht voor vaccinaties kinderen
Laatste Nieuws
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing