[column] Copywriting gaat ook over weglaten

[column] Copywriting gaat ook over weglaten
  • Content
  • 6 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • CreatieCopywriting

Biep, zeg! Wat is dit goed van Bud Light. Zaken zo vertellen dat mensen het voor zichzelf invullen. Je zou dat zoveel mogelijk moeten nastreven. Omdat je dan het minst dwingend bent en dat vinden mensen over het algemeen wel prettig van advertising. Dat zie je niet heel veel gebeuren.

Niet alleen omdat het toch wel een bepaald talent vergt om zo te kunnen schrijven. Zelfs als je het hebt, is dat lastig. Maar de realiteit is ook dat teveel adverteerders er een handje van hebben om de briefing zo een-op-een mogelijk terug te willen zien in het creatieve werk. Weglaten is een kwestie van durven.

Maar ben je eenmaal zo ver dat je 't doet, dan word je er ook rijkelijk voor beloond. Wij allemaal, trouwens, zie de film maar: via deze link (en in het venster hieronder). Deze commercial voor Bud Light is een van de leukste voorbeelden van weglaten die ik kon vinden.

Daar is het weglaten zelfs gepromoveerd tot centraal idee. En tot de max uitgevoerd. Dit is zo biep geestig, ik kan er biep de hele biep dag naar kijken en dan ga ik er nog elke biep keer van plat. Dit hele idee getuigt van goed inzicht in hoe we als mensen zijn in de dagelijkse omgang. De makers hadden de antenne goed aan staan. Vloeken is niet chique, maar het gebeurt natuurlijk biep vaak. Zeker in de Amerikaanse samenleving en cultuur ligt het woord biep voor in de mond en nogal losjes ook. Je zou zeggen: dat is een territorium dat je als nette adverteerder het best maar kunt mijden. Maar hier begrepen de makers goed dat ze voor bier bezig waren. Bier, daar zit een losheid omheen die je wat meer creatieve vrijheid geeft.

Het is een productcategorie waarin je op z'n minst kunt proberen buiten de lijntjes te kleuren. Dat is gebeurd. Slim geschreven ook, om via de swear jar van het kantoorleven het bruggetje te slaan naar Bud Light voor iedereen. Herkenbaar, invoelbaar, aanstekelijk en relevant. Dit is zooo...  biep* goed. 

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter



Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken