[column] Top 5-TikTok-trends: oranjekoorts, 'noot' aan de man en kom je mee dansen?

[column] Top 5-TikTok-trends: oranjekoorts, 'noot' aan de man en kom je mee dansen?
  • Media
  • 14 jun 2024 @ 08:42
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende

1. VIRAL: EK

Het EK staat alweer voor de deur (op 14 juni begint het festijn al!) en dat is óók op TikTok niet te missen. Veel bedrijven spelen hier handig op in door creatieve en sportieve content te delen, of door hun - uiteraard - oranje producten te promoten. Zo promoot ook AA Drink Sport hun producten binnen een voetbalthema in een nieuwe TikTok. De hype rondom het kampioenschap is duidelijk aanwezig en het is goed om hier gebruik van te maken. Het is een dynamische mix van sportieve uitdagingen, supportersliederen en promoties die momenteel de aandacht van TikTok-gebruikers trekt. Speel met je merk er dus slim op in en gebruik de populariteit van het EK om je zichtbaarheid te vergroten en een breed publiek te bereiken.

 


@aadrink_sport Het Nederlands team aanmoedigen met deze té gekke oranje sjaal om je nek? Dat wil je! Neem een kijkje bij de gepinde post op onze feed hoe je deze kunt winnen. 🧡⚽🧣 #aadrink #aa #ek #fyp #oranje #nederland #viral ♬ i want it i got it - Official Sound Studio

2. TREND: Wij zijn op zoek naar…

Is jouw bedrijf op zoek naar een nieuwe collega, ruimte of samenwerking? Gebruik dan deze grappige TikTok-trend waarbij je door middel van doodsimpele, geschreven bordjes of zelfs gewone A4’tjes laat weten naar wat of wie je op zoek bent. Maar het zou natuurlijk geen TikTok-trend zijn als het geen content met een knipoog zou zijn. In deze TikTok van Het Koekemannetje lijkt één van de meiden in beeld liever een leuke, nieuwe vriend aan de haak te slaan dan een nieuwe werknemer, bijvoorbeeld. De bordjes worden overigens ook veelvuldig gebruikt om kijkers te wijzen op een nieuw product, nieuwe collectie of bijvoorbeeld een event dat je niet mag missen. Zo maak je gemakkelijk een commerciëlere variant op deze populaire trend.

 


@hetkoekemannetje We gaan een winkel openen op Schiphol🤩🍪🤭 Mail naar: schiphol@hetkoekemannetje.nl als je hier wilt werken #hetkoekemannetje #foryou #fypシ #cookies #schiphol #newstore ♬ origineel geluid - Martivleuterweide

3. TREND: Is somebody gonna match my freak

Is somebody gonna match my freak? is de sound die gebruikers inzetten om een misschien ietwat ongewone, opmerkelijke (of juist doodnormale) gewoonte of liefhebberij met de buitenwereld te delen. Daarbij vragen ze zich af of ze de enige zijn die hier zo goed op gaan, of dat er toch meer gelijkgestemde ‘freaks’ te vinden zijn. De dingen die voorbijkomen bij deze trend zijn bijvoorbeeld elke dag voor 10 uur in bed liggen, alle producten van een bepaald merk in huis hebben, een boek dat je keer op keer opnieuw leest, of je favoriete winkel steevast helemaal leeg kopen. Bedrijven kunnen slim op deze trend inspelen door hun producten of diensten in deze context te plaatsen. Naast het plaatsen van producten, kun je hier ook een corporate grapje in verwerken, zoals: “Om stipt 17.00 uur naar huis gaan”. Geef een lollige draai aan de trend en laat zien wat jouw bedrijfsfreak is.

 



4. VIRAL: Pistache

Als het geen crompoucen zijn, is het wel een andere zoetigheid waar iedereen wild van wordt. Momenteel is het pistache wat de klok slaat, want het kleine groene nootje is werkelijk o-ver-al. Menig For You Page staat de laatste dagen bijvoorbeeld propvol met een pistache chocoladereep uit Dubai die volledig viral gaat. TikTokkers testen massaal deze gehypete lekkernij en delen niet alleen hun reacties en beoordelingen in korte, smakelijke video's, maar proberen ‘m ook massaal na te maken. Maar de pistachetrend is groter dan deze opvallende chocoreep. Pistache-croissants, -koekjes, -toetjes, -pasta’s, belegde broodjes… Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt momenteel voorbij op TikTok en brengt Tiktokkers - bij gebrek aan lekker en zonnig weer - in zomerse, Italiaanse sferen. Je kunt hier als bedrijf op inspelen door ook pistache in je producten te verwerken of die overheerlijke, viral chocoladereep met collega’s op kantoor te testen. Of haak in op de trend door de kleur pistachegroen in de spotlight te zetten, bijvoorbeeld door al je pistachegroene producten uit te lichten.



5. TREND: Let’s dance

TikTokgebruikers kunnen een mix van dansmoves én creativiteit kwijt met de nieuwe sound Let’s Dance. Op een vrolijke en energieke beat nodigt de maker iemand uit om te komen dansen. Het gaat dan niet om echt samen dansen, maar om een andere activiteit die beschreven wordt in de video. Je kunt hier een leuke corporate draai aangeven, zoals “kom je mee naar de vrimibo”. Een ander leuk idee om op deze trend in te spelen, is door je producten of diensten op een leuke manier uit te lichten in de video’s. “Kom je mee shoppen bij X” of “Zullen we gaan eten bij X”, bijvoorbeeld. Het gebruik van deze populaire sound vergroot je zichtbaarheid en stimuleert je merkbetrokkenheid op een speelse en toegankelijke manier.



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken