‘Eten zoals de natuur het bedoeld heeft’ volgens Crisp

‘Eten zoals de natuur het bedoeld heeft’ volgens Crisp
  • Food-en-retail
  • 10 sep 2024 @ 08:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het is misschien een wat ongewoon gezicht: een boer die midden in de stad reclameposters staat te plakken. B Corp supermarkt Crisp lanceert een campagne die een podium geeft aan “pioniers die het anders doen.”

Doel van de campagne is om het voedselsysteem te veranderen, het kleinschalige groot te maken en de beoogde overgang naar meer natuurinclusief boeren in Nederland te stimuleren. Dat zijn boeren die met de natuur meewerken om de biodiversiteit te vergroten, de bodem te herstellen en stikstof terug te dringen. ‘We brengen eten zoals de natuur het bedoeld heeft letterlijk terug in het straatbeeld. En verkopen dus niet alleen de producten, maar ook de filosofie erachter,’ vertelt Rózsa Groothoff, creative director bij Crisp.

Regeneratieve landbouw
In de campagne maakt Crisp het kleinschalige grootschalig zichtbaar. Eerder dit jaar ontving de boodschappen-app het B Corp certificaat en kondigde als eerste supermarkt een concrete doelstelling aan om de verkoop van regeneratief verbouwde groenten en fruit te stimuleren. ‘Om het voedselsysteem te veranderen hebben we pioniers nodig, die het anders durven te doen,’ vertelt Groothoff. ‘Dat zijn bijvoorbeeld voorlopers die groenten en fruit met aandacht voor biodiversiteit en bodemherstel verbouwen. Of vissers die op de Noordzee dagverse vis vangen met één van de meest moderne, elektrische kotters ter wereld. We geven in ons inkoopbeleid voorrang aan producten van deze pioniers en nemen een stuk educatie voor onze rekening.’
De campagne is via online video, paid ads, (digital) out of home zichtbaar en is ook in een televisiecommercial doorvertaald.

Emotie in het straatbeeld
Alle creaties zijn ontwikkeld door de in-house agency van Crisp. Zowel de boer als de toekomstige generatie krijgen in de uitingen van Crisp een gezicht. ‘Om een complex onderwerp zoals regeneratieve landbouw toegankelijk te maken, geven we het woord aan de pioniers zelf,’ vervolgt Groothoff. ‘Het gedachtegoed van de boer en de bijbehorende producten hebben we vervolgens aan ons meest kritische smaakpanel voorgelegd: kinderen. In die uitingen portretteren we echte emoties: nog steeds smaakvol en lekker, maar geen perfectie. De kinderen die genieten van lekker eten zijn dan ook geen modellen, maar familieleden en vrienden van ons. En één van onze collega’s heeft de voice-overs ingesproken. Die puurheid kenmerkt het merk Crisp al vanaf het begin.’

Credits:
Creative director: Rozsa Groothoff
Strategie & concept: Wilmar Versprille
Regie: Inés Cuesta & Rozsa Groothoff
Regie TV commercial: Basha de Bruijn
Productie: Eveline Bloemendal & Eva Kalshoven
Art direction: Ines Cuesta
DoP & edit: Vincent van den Brink
VO: Wilmar Versprille
Fotograaf: Jurre Rompa
Designer: Sacha van Alfen

Foto: Regeneratieve boer Folkert Botma van boerderij Botmas



Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken