[column] Gerommel in de trommel: Miele viert 125 jaar bestaan met innovaties

[column] Gerommel in de trommel: Miele viert 125 jaar bestaan met innovaties
  • Algemeen
  • 9 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Founder
    The Conversation Studio
  • Geen tag

Op het IFA 2024 (de grootste beurs voor consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten) presenteerde Miele vorige week haar nieuwste premium wasmachine met ‘InfinityCare honeycomb drum’. Wow. Of althans. Is het wow?

‘InfinityCare honeycomb drum’. Het klinkt een beetje onduidelijk maar niet technisch. De naam van de feature suggereert ‘oneindige zorg en een honingraat-trommel’.
Ik bedenk me ineens: hoe ziet de binnenkant van mijn wasmachine er eigenlijk uit? Geen honingraat denk ik, eerder een rasp? 😊.

Enfin, na me wat meer ingelezen te hebben ontdek ik dat Miele de trommel van de wasmachine heeft herontwikkeld door de trommel van binnen gladder te maken. Geen ribben maar een honingraadstructuur. Klinkt op zijn minst vriendelijker voor je kleding.

In hun persbericht van 4 september is te lezen dat lang werd gedacht dat de ribben essentieel zijn om de was in de trommel te geleiden en te mengen, zodat de was niet in het sop blijft liggen. Deze ribben zorgde echter ook voor meer mechanische belasting van de was. Voor het nieuwe ontwerp met de gladdere trommel is een “speciaal rotatieritme gerealiseerd waarbij de was effectief wordt gedraaid met zorgvuldig uitgebalanceerde slingerbewegingen.”

Ik geloof je maar op je woord, Miele. Want oprecht – ik zou het niet weten.

Premium is the new normal
Het maakt me nieuwsgierig en zorgelijk tegelijkertijd. Want wasmachines zijn vaak al (kneiter)duur en nieuwe features zoals deze InfinityCare zullen daar nog wel een schepje bovenop doen.

Bovendien lijkt het wel alsof alle innovaties in huishoudelijke apparaten allemaal erg premium zijn. Kijk naar de Dyson Airwrap föhn. Even je haar stylen voor €400. Gloep! Nu heb ik zelf niet van dat fantastische haar waar je veel mee kan, dus mijn Braun Satin Hair 3 van meer dan 5 jaar oud ( €45, nog steeds te koop) doet zijn werk prima. Helaas ben ik wel overstag gegaan voor mijn dochter (13) die toch wel heel graag een Air Wrap föhn wilde voor haar verjaardag. In eerste instantie dacht ik: NO WAY! Maar ergens heb ik toch de afslag genomen dat dat cadeau een goed idee was. En dan niet de Dyson-versie maar die van Nevada (nooit van gehoord) voor €249. Maar alsnog!  Tweehondervijftijg euro voor een föhn voor een meisje van dertien. Geen idee wat mij bezielde en ik moet grinneken wanneer zij toch steeds weer mijn cheapo Brain Satin Hair 3 confisqueert en ik af en toe stiekem haar luxe fohn pak.

Reduce, reuse en recycle is ook innovatie
Maar goed, het punt dat ik wil maken is dat innovatie heel fijn is, maar dat soms het oude ook nog best wel meekan. Ik word dan ook blij van hetgeen ik las over Miele’s duurzaamheidsinitiatieven.

In een pilotproject werkt Miele bijvoorbeeld samen met een partner in Nederland om gereviseerde wasmachines te verkopen. In een ander project, dat in vijf verschillende landen plaatsvindt, test Miele hoe consumenten staan tegenover het gebruik van gereviseerde elektronische onderdelen bij reparaties, als alternatief voor nieuwe onderdelen. De eerste resultaten zijn veelbelovend: meer dan 80 procent van de ongeveer 1000 respondenten in Duitsland reeds refurbished onderdelen in overweging neemt voor hun huishoudelijke apparaten.

Dit is wel waar we naar toe moeten met z’n allen: het oude en goede waarderen en toepassen waar mogelijk. En ok, af en toe even uit de bocht vliegen mag – I forgive you.

Foto: Unsplash.

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken