Vodafone Business opent Shared Shop en AR-technologie

Vodafone Business opent Shared Shop en  AR-technologie
  • Online
  • 4 dec 2023 @ 14:43
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieOnderzoek

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat online winkels afgelopen september minder omzetten dan vorig jaar (CBS, 2023[1]). Vodafone Business opent Shared Shop en brengt virtueel en fysiek shoppen met AR-technologie.

Een beeld dat online ondernemers niet graag zien, wanneer ze dagelijks door middel van efficiënt werken en optimalisatie omzet voor hun bedrijf proberen te realiseren, denkt Vodafone. 'Daarbij zijn de benodigde IT-werkzaamheden om de boel draaiende te houden vaak een ’moetje’, in plaats van een middel om mee te experimenteren, wat de gewenste groei voor hun shop kan opleveren.'

Vodafone Business wil de online ondernemers een groter publiek helpen te bereiken, door ze een fysieke winkelervaring aan te bieden. In samenwerking met enkele online winkels laat Vodafone Business zien welke mogelijkheden AR-technologie nu biedt. Het eindresultaat: een 'Shared Shop' die de consument een blended winkelervaring biedt. 

Shared Shop 
Tot 3 december 2023 biedt Vodafone Business op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam de consument naar eigen zeggen een 'unieke shopervaring'. Hierbij wordt er samengewerkt met  duurzaam modemerk Studio Subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums. Via de AR-technologie, door het scannen van vloerstickers in het winkelpand, krijgen consumenten toegang tot een virtuele laag die de producten en achtergrondverhalen van de verschillende shops laat zien. 

Op de aanwezige iPads kan je rondkijken in het assortiment van deze online winkels, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en overgaan tot aankoop. Zo belicht Studio Subtl in de Shared Shop dat het modemerk alleen de duurzaamst geproduceerde stoffen koopt en gebruikt. Daarnaast produceert het merk uitsluitend in Europa om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Middels de virtuele shopervaring laat Moyee consumenten de kwalitatief goede, verantwoorde koffie en het verhaal erachter beleven. Yummygums laat bezoekers zien hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.

John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone, licht toe: 'In ons trendrapport over de retailsector zien we een beweging richting bewust consumeren en produceren. We zien daarbij dat de betrokken consument hier steeds meer invloed op heeft. Deze consumenten zijn tijdens het winkelen op zoek naar verschillende ervaringen en verwachten daarbij zoveel mogelijk informatie. Samen met online ondernemers Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums kunnen wij de winkelende consument een blended winkelervaring bieden, die zowel het merk als de producten leren kennen. Onze ambitie is duidelijk: al onze zakelijke klanten ondersteunen bij het ontdekken en volledig benutten van de concrete voordelen die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. De Shared Shop laat zien welke kansen er zijn voor ondernemers en hoe wij helpen die te benutten.'

Jorn van het Hof, eigenaar van Studio Subtl: ‘Wij geloven heel erg in de combinatie van online en fysiek. Het ervaren van producten blijft toch een belangrijk element. Daarnaast zijn wij ervan overtuigd dat als je een merk goed wil positioneren, de fysieke retail een belangrijk onderdeel daarin is. En de uiteindelijke droom is om internationaal een aantal unieke stores met een ultieme brand experience te openen.’

Frank van Driel, Co-owner en CMO Yummygums: ‘De Shared Shop is een interessante variant op klassieke retail, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste trends - in dit geval in technologie - wat heel goed aansluit op Yummygums. Wij proberen met ons merk een stukje verbazing en vernieuwing te brengen, en dat zien consumenten hier goed terug.’ 

Guido van Staveren van Dijk, oprichter Moyee Coffee: ‘Dit biedt een fantastische mogelijkheid om onze FairChain visie met zoveel mogelijk mensen te delen en met Moyee Coffee te laten zien hoe dat werkt. Hopelijk inspireert het anderen om ieder product te gaan veranderen in een catalyst of positive change en gezamenlijk te werken aan een economie waarin iedereen wint.’
Meer info over (r)etail door Vodafone op de video in het venster hieronder.
(PvWK, foto: Vodafoneshop op Nadi airport, Wiki)

[1] bron CBS

Lees ook: Op weg naar 2030 - het e-book Trends in retail
(bron: Vodafone)

Over Vodafone
'Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid en heeft nagenoeg 5,5 miljoen klanten sinds 31 maart 2023. De kantoren zijn onder andere gevestigd in Utrecht, Eindhoven en Maastricht. Vodafone Nederland maakt deel uit van VodafoneZiggo, een 50/50 joint venture van Vodafone Group en Liberty Global. Vodafone Group is in omzet een van 's werelds grootste mobiele telecommunicatiebedrijven, met meer dan 300 miljoen mobiele klanten, 28 miljoen vaste-breedbandklanten, meer dan 22 miljoen tv-klanten en verbond meer dan 160 miljoen IoT apparaten, sinds 30 juni 2022. Vodafone heeft mobiele netwerken in 21 landen en werkt wereldwijd samen met 48 mobiele netwerken. Voor meer informatie, ga naar www.vodafoneziggo.nl.'

(bron: Vodafone)

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken