Fonq maakt je echt vrolijk

  • Online
  • 15 jan 2014 @ 06:00
  • Link
  • Joris van Zoelen
    Joris van Zoelen

    founding partner
    Synergie
  • E-commerce

We kopen elk jaar meer online. Over 2013 groeide de handel met bijna 10 procent naar ruim tien miljard euro. Dat is hartstikke veel, maar tegelijkertijd nog maar 5 procent van de totale retailomzet. Er zijn veel voordelen aan online kopen, maar je mist wat mij betreft ook heel wat. Zo is online winkelen vaak heel functioneel, terwijl offline shoppen veel meer beleving is. Lekker inspiratie opdoen, spontaan neerploffen voor een kop koffie en soms écht goed advies door winkelmedewerkers. Tot je gaat shoppen bij Fonq. Onder leiding van Patrick Kerssemakers blijft die shop groeien. In 2013 groeide de webwinkel met 37 procent. En de sleutel tot dat succes? Bereikbare, behulpzame en meer dan vriendelijke mensen.

Ik koop regelmatig iets bij Fonq. En - toegegeven - door de shop in Utrecht wordt dat extra aantrekkelijk. Soms is het handiger om even vanuit kantoor daar langs te rijden. Zo wilde ik twee dagen voor een uitgesteld kerstdiner met mijn beste vrienden nog een aantal wijnglazen hebben. Verkrijgbaar bij Fonq en in de aanbieding ook nog. Het idee was om ze thuis te laten bezorgen, maar ik was simpelweg te laat met bestellen. Direct na de bestelling even gebeld. En binnen de kortste keren heb ik iemand aan de lijn die uitzoekt of ik de bestelling kan ophalen, iemand die zelf het magazijn inloopt om dat te organiseren en daarna terugbelt dat het geregeld is. Nog geen 15 minuten later scharrel ik door de shop om nog wat verder te kijken naar cadeautjes. En weer een kwartiertje later zet de medewerker vier dozen geweldige wijnglazen in de achterbak van mijn auto.

Die persoonlijke ervaring is wel iets anders dan ik verwachtte, nadat RFS Holland Holding in 2011 60 procent van de aandelen van Fonq kocht. RFS heeft de naam om vooral te sturen op groei en rendement. En dus op lage kosten en efficiency. Omvang en marktleiderschap zijn de belangrijkste doelen van dit moederbedrijf van onder andere Wehkamp. RFS is voor 80 procent eigendom van Ad Scheepbouwer, Paul Nijhof en Berend van der Maat. Heren die zichzelf in 2013 beloonden met een gezamenlijk dividend van 50 miljoen euro.

Wat maakt nou dat ik zo enthousiast ben over Fonq? Allereerst dat men rept over 100 shops, maar dat ik daar geheel niets van merk. Ik kan in de online winkel prima kijken, kiezen en kopen, dwars door al die ‘shops-aan-de-achterkant’ heen. Daarnaast heeft de winkel een (voor mij) ontzettend leuk assortiment, waarbij je meer het idee van een speciaalzaak hebt, dan van een groot warenhuis. En alles ‘fonqelt’. Er straalt vrolijkheid van de website en uit de nieuwsbrief. En de klap op de vuurpijl is dat deze mogelijke marketingfaçade bij contact met de medewerkers helemaal waar blijkt te zijn. Het persoonlijk contact geeft de doorslag.

Spannend is dat RFS eind 2013 de overige 40 procent van de aandelen Fonq heeft gekocht. De vraag is of de oprichters - nu potentiële Quote500-kandidaten - nog betrokken zullen blijven. In de persberichtgeving ‘fonqelt’ hun enthousiasme om door te gaan, er vanaf. Laten we het hopen en ook dat zij net als Pieter Zwart bij CoolBlue ook verder bouwen aan de offline shops van Fonq. Want de magie zit duidelijk in de mix.
 

Joris van Zoelen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken