[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot

[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
  • Online
  • 1 jun 2023 @ 07:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ZoekmachineE-commerceMarketing

Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.

De focus op listerpagina’s is niet raar; wie in de Nederlandse versie van Google zoekt naar [stofzuiger], [jeans] of [mascara] ziet oneindig veel listerpagina’s voorbij komen. Wie echter in de Amerikaanse versie van Google kijkt, ziet dit soort listerpagina’s nauwelijks meer. Het zijn er niet meer dan enkele. In plaats hiervan zien we reportages van titels als The New York Times of Vogue ranken op dit soort zoektermen, in Nederland vooralsnog ondenkbaar.

Toekomstbestendig?
Dit werpt de vraag op hoe toekomstbestendig onze werkwijze nog is? Nieuwe modules waren namelijk vaak al enkele jaren eerder te zien in de VS en daar zien we dit verschijnsel nu al ruim een jaar. Wie wil weten wat wij kunnen verwachten en op tijd de seo-strategie wil bijsturen, moet dus af en toe kijken in de Amerikaanse variant van Google. Het verdwijnen van listers is namelijk niet de enige opvallende ontwikkeling; de zoekresultaten zijn één grote listerpagina op zichzelf geworden! Waarom zou Google bezoekers nog naar jouw listerpagina moeten sturen als ze dat zelf ook kunnen bieden? Concreet zie je dus enorm veel individuele producten voorbij komen. De sortering verloopt dus niet meer per webshop, maar per product. Zoek je een stofzuiger, dan toont Google je een digitaal schap met stofzuigers. En vergis je niet, het zijn geen betaalde uitingen, maar gratis vermeldingen! Wie doorklikt op een product krijgt de keuze uit drie tot vier webshops. In dat overzicht zie je prijs, levertijd en verzendkosten per shop. Succes in seo hangt in de VS dus af van deze factoren en niet langer van de rankings van je listerpagina.

AI
Zodra deze module ook naar Nederland komt, zullen veel webshops de gevolgen gaan merken: het verliezen van rankings, verminderde zichtbaarheid van listerpagina’s, het verlies van verkeer naar deze pagina’s en daarmee ook omzet. Naast deze ‘productboxen’- zoals ik ze maar even noem - zien we ook een ‘Shop the Look’: een interactieve module die de gebruiker inspireert bij het online winkelen. Zoek je naar [jeans], dan zie je een willekeurige sfeerfoto van een dame met spijkerbroek, tasje en schoenen. Met behulp van AI kun je vergelijkbare producten shoppen, dus ook de tasjes bekijken of de schoenen. Wie op een product klikt, komt weer uit bij zo’n productbox.

Shoppingstartpunt
Het lijkt wel of Google de gebruiker wil vertellen dat je niet naar Amazon hoeft, omdat Google een beter shoppingstartpunt biedt. De zoekresultaten transformeren zich richting een inspirerende tijdlijn en lijken steeds minder op de saaie verzameling met websites waar je zelf naar door moet klikken, zoals bij ons nog het geval is. Wie in de eerste scrolls niet vindt wat hij zoekt, komt terecht bij Google Explore. Een vrolijke verzameling van allerlei soorten content die op het web te vinden zijn en enigszins verband houden met de zoekopdracht. Wie naar jeans zoekt, krijgt websites met stylingtips voor vrouwen boven de 40, kledingtips voor bootcuts of flared jeans en tips hoe je je jeans moet verzorgen. Voor ons een wijze les: onze zoekresultaten zijn achterhaald; het gaat niet meer om listers en keywords. Google lijkt keywords zelfs los te koppelen van content: wie naar jeans zoekt, krijgt allerlei content over jeans. Daarnaast wordt duidelijk dat verkeer geen blijvende KPI is; de keuze voor een shop gaat straks in Google zelf gemaakt worden op basis van belangrijke criteria zoals prijs en levertijd en komt uit op je productpagina.
Wie succes in seo wil, kijkt verder dan keywords, listers en seo-content. Daar gaat het straks niet meer om. De focus moet liggen op inspirerende content, tips, tricks, goede foto’s, goede prijzen, snelle levertijd en verzendkosten.

Chantal Smink is freelance SEO-strateeg, auteur van ‘Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO’, heeft een seo-podcast op Spotify en ontwikkelde een e-learning over het maken van goede content. Zij is ook blogger op Marketingfacts. Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 07, 2023.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken