[branded content] ‘Een welkome aanvulling op ons activatieplan’
- Algemeen
- 24 feb 2021 @ 15:26
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 24 feb 2021 @ 15:26
- Sales
Om consumenten kennis te laten maken met zijn premium tomaten, laat Looye Kwekers ze graag proeven. ‘Door onze rassenkeuze en de teelteigenschappen hebben wij het hele jaar rond een hartstikke smaakvol tomaatje op het schap. Dat laten we mensen graag ervaren.’ Omdat corona de fysieke activatieplannen dwarsboomde, startte Looye met een nieuwe dienst van promotiebureau Dutch Moving Media: online sampling. ‘Op deze manier kun je heel scherp targeten.’
De geschiedenis van Looye Kwekers gaat terug tot 1946, toen Jacobus Looije een groenteteeltbedrijf begon op een kleine strook grond in het Westland. Het bedrijf groeide uit tot een van de bekendste tomatenkwekers van Nederland en de premium vruchten worden onder het Looye-merk verkocht in supermarkten en groentespeciaalzaken.
‘Sampling is voor ons altijd heel erg waardevol geweest’, zegt Ron van der Lugt, international trade & retailmanager bij Looye. ‘Dat deden we veel in winkels, op beurzen en andere evenementen, maar de promoplannen voor 2020 konden door corona de ijskast in. Pierluigi kwam met het idee om de tomaten mee te sturen met online bestellingen van consumenten. Dat leek me meteen een goed idee, al lagen er nog wel wat uitdagingen, met name op het gebied van lead-time en logistiek. Een tomaat is een teer product. Wij staan voor consistente kwaliteit, en zeker bij samples moet de ervaring gewoon top zijn.’
Contracten met e-commerce spelers
‘Pierluigi’ is Pierluigi Jorritsma, directeur van Dutch Moving Media. Het promotiebureau uit Hilversum is groot geworden in allerhande merkactivaties, doorgaans live. ‘Ik liep al een tijdje met het idee om sampling te innoveren’, vertelt hij enthousiast, ‘en meer te kijken naar de mogelijkheden van het online bestelkanaal. Maar toen de coronacrisis uitbrak, hebben we daar enorme vaart achter gezet. Vorig voorjaar hebben we met heel veel e-commerce spelers contracten afgesloten, om producten mee te sturen met hun orders. Van MediaMarkt tot Xenos en van Dekbed-Discounter tot Cookinglife. Omdat we proefden dat er ook markt was om versproducten als sample op te sturen, zijn we in gesprek geraakt met maaltijdaanbieders. Zij hebben als voordeel op bijvoorbeeld kookwinkels en andere webwinkels dat klanten hun pakjes direct open maken om de spullen in de koelkast te leggen. Zo blijft ook de sample goed. Dat inzicht heeft geleid tot samenwerkingen met verschillende online aanbieders van maaltijden en maaltijdboxen en veel nieuwe mogelijkheden geschapen voor ons, voor dat soort platforms, én voor merken die hun versproducten willen laten proeven.’
Een van de maaltijdaanbieders in het netwerk van Dutch Moving Media is Vegan Masters, aanbieder van gezonde, gemakkelijke en 100 procent plantaardige maaltijden voor elk moment van de dag. Ze zijn ‘ready to eat’ of ‘ready to heat’ als ze worden bezorgd door Trunkrs. Zo kunnen klanten Ghanousch Wraps, Sho-Karma Pizza’s en No Salmon Sushi-boxen bestellen, maar ook pakketten met vijf maaltijden waaronder bijvoorbeeld curries en stamppotten.
‘Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat mensen bij ons gaan kopen’, weet zelfverklaard veganizer en marketingmanager Willem van Rijswijk, ‘innovatie is de belangrijkste motivatie om dat te blijven doen. Dankzij onze community van receptontwikkelaars kunnen wij heel snel innoveren, verrassen en inspireren. Maar dat kan ook met een hele spannende sample. Ik heb voor Pierluigi een schets van onze doelgroep gemaakt en aangegeven wat daarbij wel en niet zou werken. Toen zijn we zogezegd de kaartenbak in gegaan. Mocht hij een match zien, dan kon hij een date opzetten.’
Branded verpakking
Zo werd Vegan Masters afgelopen najaar gekoppeld aan Looye Kwekers. Van der Lugt: ‘Vegan Masters loopt net als wij voorop in smaakvolle en gezonde voeding. Zij leveren onze Honingtomaten mee in een branded verpakking van vier stuks, zodat ontvangers ze ook kunnen delen. Want proeven, daar gaat het ons dus om, en daarbij om de herkenbaarheid; mensen moeten wel weten dat het gaat om ónze smaakvolle tomaten. Voor de online samples hebben we een stevige stijlvolle verpakking gebruikt die ook nog eens coronaproof is.’
Die verpakking was voor Vegan Masters doorslaggevend om de sample te aanvaarden, aldus Van Rijswijk. ‘De manier van presenteren heeft me ervan overtuigd dat we dit moesten doen. We hebben een doelgroep van kritische consumenten en die willen geen dingen krijgen waar ze niet op zitten te wachten. Maar de tomaten van Looye zijn positief ontvangen, als een cadeautje. Dan heb je het goed voor elkaar.’
Variëteit in aanbod
Ook Looye’s Ron van der Lugt kijkt terug op een geslaagde en gerichte actie, die de nodige positieve reacties op social media teweeg bracht. ‘Online sampling is een welkome aanvulling op ons activatieplan’, zegt hij. ‘We staan absoluut open voor een vervolg, waarbij je er op moet letten dat het ook echt een cadeautje blijft. Het netwerk van Dutch Moving Media biedt meerdere versplatformen, die variëteit in het aanbod is voor ons ook heel waardevol.’
Voor Dutch Moving Media is online sampling nog een relatief nieuwe, maar ook een veelbelovende tak van sport, aldus Jorritsma: ‘Als je erover nadenkt biedt het veel voordelen op reguliere sampling. Wij kennen het shopperprofiel van de ontvangers en daarmee kun je dus één op één je doelgroep bereiken. Je samples komen voor 100 procent aan, als je het goed doet is er geen sprake van waste. Het voorkomt plastic in de straten en de kosten voor merken liggen ook nog eens lager. En er is nog zoveel meer mee mogelijk. Denk aan barcodes, QR-codes of koppelingen met social media om de respons te kunnen peilen. Online sampling zal enorm doorgroeien, daar ben ik van overtuigd.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dutch Moving Media
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing