[branded content] Merkbouwen met de nieuwe Hero Brand Academy
- Algemeen
- 20 apr 2021 @ 16:06
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 20 apr 2021 @ 16:06
- Sales
Friends & Foes lanceert samen met collega-bureaus Beklijf, FNDMNTL en Strangelove de Hero Brand Academy. De academy, die start met een reeks online workshops, is opgericht om brand building met een praktische, theoretisch goed onderbouwde aanpak naar een hoger plan te tillen. De vier partners lichten het initiatief toe.
Het idee komt uit de koker van Gijs de Beus (Friends & Foes), Mark de Lange (Beklijf), Rob Revet (FNDMNTL) en Jeroen Gouw (Strangelove), die ook zelf de workshops geven. Alle vier de partners hebben een liefde voor brand building en helpen vanuit hun disciplines sterke merken te bouwen. Met de Hero Brand Approach van Friends & Foes hebben ze een gezamenlijk vertrekpunt gevonden om merkstrategie, contentmarketing en customer experience vorm te geven. Daarnaast zal het viertal in de loop van het jaar ook nieuwe workshops met nieuwe partners toevoegen, op het gebied van visual identity, employer branding en merkinnovatie.
De reeks bestaat uit drie online workshops met als overkoepelende gedachte: maak van je merk een hero brand. Centraal staat het bepalen van je hero identity en bijpassende hero brand story. Van daaruit bouw je aan groeistrategie, content formats of brand experience. De eerste workshop staat gepland op donderdag 20 mei.
Hoe is het idee van de Hero Brand Academy ontstaan?
Gijs de Beus: ‘Om je merk scherp te positioneren, hoef je eigenlijk maar drie dingen te bepalen: wie ben je, waar sta je voor en waar strijd je tegen? Dat noemen wij de story triangle. Daarmee heb je de kern van je merk en de kern van je merkverhaal te pakken. Vanuit dit merkverhaal ontwikkelen wij bij Friends & Foes communicatiecampagnes, maar we merkten dat onze benadering breder toepasbaar is. Het is precies wat je nodig hebt om een merkidentiteit 360 graden door te voeren, om ervoor te zorgen dat alles op elkaar aansluit en bij elkaar optelt. Zodoende kwamen we uit bij Rob, Mark en Jeroen, ieder specialist op respectievelijk merkstrategie, contentmarketing en customer experience.’
Wie hopen jullie met de workshops te bereiken?
De Beus: ‘De academy is opgericht om een brede groep ondernemers en marketeers te helpen vanuit één inspirerende merkgedachte hun merk te bouwen. Dat kunnen oprichters en business developers zijn van scale- en start-ups die de volgende fase van groei willen realiseren. Maar bijvoorbeeld ook brand managers, contentmarketeers en social media managers die aan hun contentstrategie willen werken. Of een online marketeer die van zijn customer experience een onderscheidende brand experience wil maken.’
Wat is het uiteindelijke doel van de workshops?
De Beus: ‘We willen ons gedachtegoed delen en vakgenoten helpen met hun brand building. Als je in de ochtend je brand story hebt bepaald, moet je in de contentworkshop diezelfde middag al twee of drie formats klaar hebben liggen waarvan je denkt: ja, hier kan ik mee aan de slag. We willen dus handvatten toereiken, waarmee deelnemers vervolgens zelf aan de slag kunnen. Er wordt weleens vergeten waar marketing echt om draait. Dat is ook niet vreemd, met alle nieuwe ontwikkelingen is het een grote snoeppot geworden. Maar zoals Mark Ritson zegt: ga altijd terug naar de basis. Build your fucking brand, daarna komt de rest.’
‘Build your fucking brand, daarna komt de rest’
Hoe zien de workshops er inhoudelijk uit?
Rob Revet: ‘We gaan het in mijn workshop hebben over merkgroei voor start-ups en scale-ups. Startende bedrijven die succesvol zijn geworden, komen er vaak gaandeweg achter dat de pool van innovators waaruit ze putten langzaam aan het opdrogen is. Daarnaast wordt hun performancelaag steeds minder effectief. Ze bereiken een fase waarin ze het over een andere boeg moeten gooien en aan een merkstrategie moeten gaan werken. Daar is deze workshop voor bedoeld, om start-ups en scale-ups te laten zien hoe je dan met je merk door kunt groeien.’
Mark de Lange: ‘De contentworkshop begint vanuit de story triangle: je kunt pas goede content maken als je weet wat je merkidentiteit is, welke persoonlijkheid je hebt. Dan kun je bepalen wat de thema’s zijn die bij je merk passen. We gaan uit van de hero identity en hetgeen waarvoor en tegen je strijdt en daar destilleren we thema’s uit. Vervolgens vertalen we die naar specifieke formats; welke duidelijk laten zien wat de meerwaarde van je merk is op basis van de eerdergenoemde Hero Brand Approach.’
Jeroen Gouw: ‘Ook in de workshop customer experience beginnen we met het merkverhaal en de hero identity. Deze zijn bepalend voor de merkwaarden en designprincipes die ten grondslag liggen aan alle touchpoints waarmee bezoekers in aanraking komen. Dit geldt voor zowel B2C als B2B. Naast het bieden van een uitstekende en onderscheidende customer experience, laten we de identiteit van het merk in alles terugkomen. Hoe kun je dat consistent doorvoeren? Daar gaan wij je bij helpen!’
De workshops
Elke workshop bestaat uit twee dagdelen. Gijs de Beus en Rogier Heijning van Friends & Foes verzorgen in elke workshop het dagdeel waarin je met de Hero Brand Approach je positionering en merkverhaal ontwikkelt.
• SCALE-UP TO A HERO BRAND.
Om als scale-up door te groeien moet je een merk op een andere manier gaan managen. Deze workshop helpt je met praktische tools en laat met inspirerende voorbeelden zien welke keuzes je kunt maken, om deze vervolgens door te vertalen in een duidelijke positionering en merkverhaal. Het dagdeel groeistrategie verzorgt Rob Revet van FNDMNTL.
• CREATE HERO BRAND EXPERIENCES.
Bepaal je positionering en merkverhaal en gebruik deze om een onderscheidende customer experiences te ontwerpen. Het dagdeel over customer experience verzorgt Jeroen Gouw van Strangelove.
• CREATE HERO BRAND CONTENT. Bepaal je positionering en merkverhaal met de Hero Brand Approach en vertaal deze door in content formats die echte hero content zijn. Het dagdeel content- en formatontwikkeling verzorgt Mark de Lange van Beklijf.
Ga voor meer informatie naar herobrandacademy.com.
(Op de foto v.l.n.r. Mark de Lange, Rob Revet, Gijs de Beus en Jeroen Gouw)
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing