Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum

Mijn Marketing: Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
  • Algemeen
  • 27 jan 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & CultuurInterviewMarketing

Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, dat de Museumprijs 2022 won. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

BEKRONING
We zijn dolblij dat we de Museumprijs afgelopen 1 december in ontvangst mochten nemen en we onszelf daarmee het Museum van het jaar mogen noemen! Hele mooie bekroning op een toffe campagnetijd, die ons niet alleen de winst van de prijs opleverde, maar die ook een geweldige boost voor alle collega’s en de partners van het museum is. Samen met partners in de buurt en partners zoals het Watersportverbond en Naïf gaan we verder bouwen aan ons museum als thuishaven.

MERKNIVEAU
We gaan in 2023, nog meer dan hiervoor, op merkniveau communiceren. In de culturele sector is denken in projecten vrij gangbaar, ook doordat vaak op projectniveau wordt gebudgetteerd. Ik geloof dat je vanuit een sterk merk nog veel beter zichtbaarheid kunt genereren voor tentoonstellingen, programmering of ander nieuws. Mooie partnerships zijn hier een belangrijk onderdeel in.

BUREAUS
Wij werken samen met onder meer Thonik, Neew Amsterdam en iO.

MARKETINGHELD
Held is een groot woord, maar ik kan wel echt onder de indruk zijn van een goed en open verhaal. Tijdens een Mastercourse Merkmanagement in 2022 verzorgde Tom Janssen een sessie. Ik vond zijn verhaal over marketing & merkdenken bij DHL echt boeiend en inspirerend. Datgene waar wij ons als marketeers mee bezig houden, dat raakt aan zoveel zaken in de kern van een organisatie: hoe pak je dat nou zorgvuldig maar ook effectief aan?

UITDAGING
Hoe bouw je als marketeer aan een coherent merk in een snel veranderende wereld en hoe blijf je flexibel, zonder daarbij je langetermijndoelen uit het oog te verliezen.

AI
Of AI een deel van mijn werk over kan nemen? Ja hoor, dat geldt denk ik voor een groot deel van het marketingvak, doordat data-analyse en -interpretatie een belangrijke rol in ons vak heeft. Denk bijvoorbeeld aan het voorspellen van visitor flows, welke content het goed gaat doen, et cetera. Door AI slim in te zetten, kun je als marketingcommunicatie-afdeling nog slimmer je werk doen.

BOODSCHAPPENKAR
Altijd in mijn boodschappenkar? Verzorgingsproducten van Naïf, thee van Clipper en ik heb een zwak voor pinda-M&M’s; mijn kinderen roepen zelfs ‘Kijk mama, jouw M&M’s!’ als we langs een abri fietsen.

PRACHTIG
De commercial voor thuisopleider NHA waarin een man Koreaans leert om in die taal via Zoom om de hand van zijn vriendin te kunnen vragen aan zijn ‘schoonouders’, prachtig gemaakt door Zandbeek & 1Camera.



TENENKROMMEND
Ik vind de crossmediale bombardementen van flitsbezorgers zoals Flink en Gorrilas echt tenenkrommend. Vooral omdat ze lokale winkeliers zo de pas afsnijden door vol in te spelen op extreem luie en gemakzuchtige mensen.

CONSISTENT
Goede marketing wordt gedefinieerd doordat ‘ie aansluit bij de kern van een merk. Consistent zijn dus. En - open deur - meten is weten.

WAAN VAN DE DAG
Slechte marketing? Inhaken op de waan van de dag en snel willen scoren; Geen duurzame opbouw maar vlammen op de korte termijn.

LOVEBRAND
Ik heb een zwak voor het merk ANWB, al ben ik niet eens lid. De muziekkeuze voor ‘You gotta move’ enkele jaren geleden, dat vind ik nog steeds een gouden zet.



MEDIACONSUMPTIE
Veel online marketing- & cultuurvakmedia, nieuwsmedia zoals NRC en de Volkskrant en ik lees en luister graag De Correspondent.

ONTSPANNING
Hardlopen, tijd doorbrengen in natuur (strandwandelingen, duinen, bos). gezelligheid met vrienden, naar theater en musea.

PERSONEEL
Geef mensen ruimte om zich te ontwikkelen en ere wie ere toekomt! Ben eerlijk over mogelijkheden die er zijn of juist niet. Op die manier voelt talent zich -hopelijk- gezien en voelt iedereen dat er in de organisatie ruimte is voor ontwikkeling.

GUILTY PLEASURE
Haha, Bugles met zo’n kokstube kaasspread en makelaarsseries op Netflix bingen. Liefst tegelijkertijd!

OVER 10 JAAR …
ben ik nog steeds werkzaam in deze prachtige sector en woon ik heerlijk in ons boshuis dat we aan het renoveren zijn.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken