Posters hebben we geprobeerd: ze werken niet

  • Algemeen
  • 4 feb 2014 @ 08:00
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Outdoor

Ontelbare malen heb ik het vanaf de andere kant van de vergadertafel gehoord bij de presentatie van campagnevoorstellen. Posters, dat doen we niet, dat hebben we al eens geprobeerd, maar dat werkt echt niet. Daar geven we ons geld niet meer aan uit. Hetzelfde heb ik horen zeggen over tv- en radiocommercials, direct mail-campagnes, Facebook-pagina’s, banners, dagbladadvertenties etc etc. In veel gevallen werd het medium als de boosdoener gezien van de geringe effectiviteit en werd er zelden kritisch gekeken naar de boodschap zelf.

Laten we het even alleen over posters hebben en een kleine test doen op de Wibaut- en Weesperstraat, Amsterdam. Deze route loopt zo’n beetje van Restaurant Dauphine en de burelen van Business News Radio tot aan de Filmacademie. Trajectlengte: 2,6 kilometer.

Naast 20 à 25 driehoeksposters en een enkel billboard telde ik heen en terug 7 muppi’s. Twee dubbele; in totaal dus 6 unieke posters. En wat ik al vermoedde, werd bewaarheid. Het gros van de communicatieboodschappen was alleen duidelijk als je heel toevallig stil kwam te staan voor een stoplicht.

Bij een snelheid van 40 à 50 km/u moest je wel heel goed kijken om aanbod en afzender te zien. Alle klassieke fouten werden gemaakt. De kopregel te lang, een te klein corps, de visual en het logo weggepropt en vooral: veel te veel informatie. Logisch dat het dan niet werkt.

Nu zou je denken dat JCDecaux hier een adviserende rol in speelt. Maar toen ik even naar hun website ging, schrok ik meteen. Op hun homepage komt elke 5 seconden een foto van een straatbeeld met abri, muppi of billboard voorbij. Geen van de reclameboodschappen was te lezen; ook niet met mijn neus op 5 cm afstand van het beeldscherm. Later zag ik wel dat JCDecaux diverse tips & tools op hun website aanbod, maar in eerste instantie haakte ik af op de getoonde voorbeelden op de homepage.

Ik weet niet precies wat een rondje landelijk kost, maar als je posterboodschap niet eens te lezen valt, is het inderdaad weggegooid geld. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is een duidelijke boodschap te (laten) creëren. Veel moeilijker is het een poster te maken die inhoudelijk opvalt en mensen laat glimlachen, op een idee brengt, verrast. Maar als dat niet wil lukken, zorg dan in ieder geval dat de boodschap in een klap duidelijk is. Ook bij 50 km/u.

Toen ik de route afgelegde, dacht ik: als ik nu met een camera uit het raam hang, dan heb ik een standaardvideo waar ik later telkens een posteruiting in monteer om te testen hoe het werkt. Zo’n simpele testmethode zal er vast al wel zijn. En zo niet, dan wordt het tijd. Want het is en blijft een geweldig medium.
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken