Eat popcorn en asociale mediamarketing

  • Algemeen
  • 4 mrt 2014 @ 08:00
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Geen tag

Diep verborgen in het DNA van adverteerders, marketeers en salesmensen zit de behoefte de consument te verleiden zonder dat deze het zelf in de gaten heeft. Men denkt dat dat meer oplevert. Stiekem verleiden ofwel subliminal advertising. We kennen het van pakweg een halve eeuw geleden, toen tijdens een experiment in een bioscoop de woorden ‘eat popcorn’ en ‘drink Coca-Cola’ in één filmframe op het witte doek verschenen. Kort genoeg om niet opgemerkt te worden, lang genoeg om door het onbewuste te worden opgepikt. In de pauze stegen de popcornverkopen met 57,8 procent en de Cola-verkopen met 18,1 procent. Waarom de een meer steeg dan de ander vermeldt het verhaal niet. Misschien werd er ook Pepsi verkocht?

Deze wijze van adverteren werd terstond verboden. Begrijpelijk. Net zoals er in de loop der tijd reclamecodes kwamen, gedragscodes voor branches, colportagewetten, financiële waarschuwingsbijsluiters, nee-neestickers, erecodes voor bankiers en het tv-programma Kassa.

Aan subliminal advertising moest ik denken toen WhatsApp onlangs werd overgenomen door Facebook. Straks zit je dus te whatsappen met een groepje over Stromae (Heineken Music Hall, woensdag 2 april, helaas uitverkocht) en even later verschijnen er op alle facebookpagina’s van je WhatsApp-groep de aanbieding voor de CD van de artiest. Iets op tegen? Nee, de techniek maakt deze op-maat-marketing mogelijk. En als het niet hinderlijk of irritant is, geen probleem. Wel kun je zeggen dat de belofte van de WhatsApp-oprichter om geen reclame toe te laten, in het nauw komt. Die belofte wordt weliswaar gehandhaafd (zegt men), maar via een achterdeurtje toch gebroken. Aan de andere kant, welke principes blijven overeind als het om miljarden dollars gaat?

Hoe dan ook, het is niet de voortschrijdende techniek die zorgen baart. Het is vooral het DNA van adverteerders, marketeers en salesmensen waar we een beetje voor op moeten passen. Subliminal advertising is weliswaar verboden, maar in de buurt ervan komen wordt stiekem door veel marketeers toch wel heel aantrekkelijk gevonden. Adverteren via social media gaat daar zo langzamerhand een beetje op lijken. Maar zoals zo vaak: er is een keerzijde.

Consumenten laten zich niet zo gemakkelijk bedotten. Op het moment dat de commercie de sociale merites van social media (van ons allemaal, voor ons allemaal) niet in acht neemt, wenden consumenten zich gemakkelijk af. Als Facebook vol irritante aanbiedingen en knallende kortingen komt, hoe aardig is Facebook dan nog? In ieder geval lijkt de populariteit van Facebook tanende, groeien de tv-zenders zonder reclame als kool en kreeg Telegram, de reclamevrije concurrent van WhatsApp, er in een paar dagen bijna 1 miljoen gebruikers bij. Een teken aan de wand?

Marcom-specialisten zouden zich in ieder geval moeten afvragen of consumenten wel zitten te wachten op een woud aan op-maat-marketingboodschappen. Misschien moeten we de aloude discussie over irritante reclame weer eens voor de dag halen én als het om social media-marketing gaat wat vaker het zelfreinigend vermogen inzetten. Dus niet plompverloren de techniek gebruiken omdat het nu eenmaal kan. Je afvragen of een boodschap niet irriteert, maar verrassend, aardig en op z’n plek is, geldt natuurlijk voor altijd én voor elk medium. Kortom, verder denken dan het simpele ‘eat popcorn’, ook als het om social media gaat.
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken