Goede Doelen 2.0: van collecte naar coöperatie
- Algemeen
- 18 mrt 2014 @ 13:50
- Link
-
Joris van Zoelen
founding partner
Synergie - Interactie
- 18 mrt 2014 @ 13:50
- Joris van Zoelen
Het gaat niet goed in goede-doelen-land. Al sinds 2009 ziet een aantal van de bekende goede doelen de inkomsten achteruit gaan. Particuliere donateurs en leden blijven nog flink bijdragen, maar inkomsten uit acties en vanuit het bedrijfsleven lopen snel terug. In een sector waar per jaar zo’n 2,5 miljard omgaat, is de achteruitgang met 1% al flink voelbaar. En de inschatting is dat vooral bedrijven op zoek zijn naar een andere manier van participatie. Niet meer met een gulle cheque op TV, maar meer samen werken aan maatschappelijk relevante oplossingen. Het Longfonds – voorheen bekend als het Astmafonds – ontwikkelt een nieuwe strategie om de waarde voor bedrijven te vergroten. Tijdens de MEC Meeting op 27 maart in Amersfoort deelt directeur Michael Rutgers zijn inzichten, maar ook zijn dilemma’s.
Samen op een maatschappelijke missie
Veel goede doelen besteden het grootste deel van hun inkomsten aan bijvoorbeeld onderzoek of de directe hulp van mens, dier en bijvoorbeeld natuur. Feitelijk gaat al het geld op één grote hoop waarbij het bestuur van het goede doel per periode bepaalt aan welke zaken het wordt uitgegeven. Zowel door zelfregulering als door wettelijk en publiek toezicht wordt zeker gesteld dat het leeuwendeel van de giften ook daadwerkelijk ten goede komt aan het goede doel. Voor bedrijven lijkt deze vrij anonieme manier van bijdragen steeds minder relevant. Zij zijn op zoek naar partners waarmee zij actief aan hun maatschappelijke missie kunnen werken. Geen geld op een grote hoop, maar gerichte inzet op resultaat.
Gezonde longen: schone lucht voor iedereen
Bij het Longfonds heeft men al vroeg gezien dat de verbinding met één aandoening (astma) onvoldoende basis geeft voor de gewenste impact. Bovendien is het goede doelen landschap juist door de focus op enkelvoudige aandoeningen en misstanden enorm versnipperd. In januari 2013 veranderde het Astmafonds haar naar in Longfonds. En daarmee werd de scope van de organisatie breder en de missie relevanter voor vrijwel iedereen. Het longfonds strijd tégen longziekten, maar vooral vóór gezonde longen en schone lucht voor ons allemaal. In termen van Simon Sinek een inspirerende en tot-actie-aanzettende Why. Een missie die ook voor bedrijven aantrekkelijk is om in mee te ‘vechten’.
MEC Meeting 27 maart Longfonds: doen, doorgaan en dillema’s
Tijdens de MEC Meeting op 27 maart staat de merk- en marketingstrategie van Longfonds centraal. Met speciale aandacht voor de overgang van Astmafonds naar Longfonds: de stappen, valkuilen en lessen. Maar ook de nieuwe visie op samenwerking met bedrijven. Longfonds deed al goede ervaring op met een aantal grote merken. Michael Rutgers en zijn team delen de inzichten die niet alleen voor goede doelen relevant zijn, maar ook aan commerciële merken laten zien hoe je de maatschappelijke missie laat werken voor je merk. Interessant voor wie veel te weten wil komen over rebranding en merkwaardetransfer, maar ook voor merkverantwoordelijken die op zoek zijn naar een nieuwe invulling van het ‘goede doelen en sponsorbeleid’.
Deelnemen aan de MEC Meeting kan door je aan te melden via www.mec.nl. Bijeenkomsten van het MEC zijn exclusief toegankelijk voor merk- en marketingprofessionals actief voor middelgrote en grote organisaties. Voor leden is deelname inbegrepen in de contributie, van gasten vraagt het MEC een bijdrage van 95,- inclusief een uitgebreid diner. Meer informatie op www.mec.nl.
-
Joris van Zoelen
- Werkt bij: Synergie
- Functie: founding partner
- Website:http://www.synergie.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing