Je dure tv-commercial om zeep geholpen

  • Algemeen
  • 1 apr 2014 @ 10:00
  • Link
  • Eddie van Groningen
    Eddie van Groningen

    copywriter, partner
    Forward Communications
  • Televisie

Laat ik allereerst zeggen dat het om een onderwerp gaat dat al eerder is opgedoken, maar dat zeker niet aan belang heeft ingeboet en daar is een reden voor. De laatste tijd zie ik namelijk af en toe een commercial voorbij komen waar mijn tenen krom van gaan staan en waardoor de aandrang om weg te zappen óf het toilet te bezoeken opeens heel erg groot is.

Het gaat om een spot voor Sensodyne door het fenomeen BrandPower, dat onder hun logo de tekst ‘Feiten en Waarde’ heeft geplakt en in de spot zelf nog de slogan ‘Helpt u beter te kopen’ hanteert. Op hun website wordt dit nog eens toegelicht (vrij en slordig vertaald): Brand Power gebruikt direct-communicatie-technieken om producteigenschappen uit te leggen, om zodoende consumenten echte redenen aan te reiken om dit product te kiezen in de supermarkt.

Waarlijk een nobel streven, dat wil elke merkfabrikant natuurlijk die op een supermarktplank ligt. Dat mensen rationele keuzes maken als ze met hun karretje voorbij paraderen. Maar ja, als dat inderdaad het geval was, dan kan elk reclameblok wel gevuld worden met powerpointslides met positieve producteigenschappen. Hoe dan ook, BrandPower maakt het type commercial dat met een hinderlijke aanpak en toon ver voorbij de irritatiegrens reikt. Tel sell - dat een vergelijkbaar fenomeen hanteert - is veel minder storend. Daar gaat het om demonstraties die vele minuten duren en in principe geen andere commercial in de weg zitten. BrandPower echter hanteert de 30-seconden formule.

Om die reden maak ik me zorgen over de commercials die ná deze BrandPower-spot in hetzelfde reclameblok zitten. Als kijkers (al zijn het er maar een paar) afhaken omdat ze de spot irritant vinden, dan zit je daar met je prachtige commercial die met veel vakmanschap, betrokkenheid en budget gemaakt is. Neem bijvoorbeeld de laatste KPN-commercial. Daar kun je veel over zeggen, maar er is in ieder geval alles aan gedaan om de kijker niet weg te laten zappen naar een andere zender of het toilet. Goed voor het merk, goed voor de waarde van het reclameblok als geheel. Als ik KPN of het reclamebureau was zou ik er bij de zenders op aandringen in ieder geval een plek in het blok te reserveren vóór deze BrandPower-spot of een fikse korting te vragen als dat niet lukt.

Kan dat? En zijn er bijvoorbeeld kijk- en waarderingscijfers of zap-weg-ratio’s beschikbaar van individuele commercials per reclameblok? Lijkt mij toch zeer zinvol om te weten.
 

Eddie van Groningen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken