Peilstok corona: VanMoof in hoogste versnelling
- B2b
- 14 mei 2020 @ 09:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 14 mei 2020 @ 09:37
- Sjaak Hoogkamer
Deze week werd bekend dat VanMoof een investering krijgt van € 12,5 miljoen via venture capital fonds Balderton Capital en van assemblagepartner SINBON Electronics. We bellen met Karlijn Marchildon, director of Communications & PR bij VanMoof.
De kapitaalinjectie helpt het fietsenmerk bij haar internationale uitbreiding, die volgt op het succes van de lancering van de langverwachte nieuwe elektrische VanMoof S3 & X3 fietsen.
Reset voor mobiliteit
Nu social distancing de nieuwe realiteit is, stijgt de vraag naar hoogwaardige e-bikes. Fietsen worden ten opzichte van het openbaar vervoer als steeds betrouwbaarder gezien. En overheden over de hele wereld werken aan nieuwe fietsinitiatieven. Zo heeft New York net beloofd om afgeschermde fietspaden aan te leggen in Manhattan en Brooklyn. Berlijn is net klaar met de aanleg van een fietspad van bijna twee kilometer langs een van de hoofdwegen. En ook Milaan en Brussel willen met een kilometerslange fietsbaan het autogebruik na de lockdown sterk inperken. New Yorks Departement voor Mobiliteit maakte eerder bekend dat ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar er 50% meer fietsers zijn, en in Londen melden fietsenwinkels een enorme stijging in verkopen nadat de overheid hen bestempelde als cruciale sector. In Philadelphia stijgt het aantal fietsers sinds de coronacrisis zelfs met 150%. Deze wereldwijde trend sterkt het geloof van VanMoof dat e-bikes zorgen voor een revolutie in de mobiliteit in steden.
Hoe is de status van marketing bij jullie in verband met de coronacrisis? Wat zijn qua marketing opvallende zaken? Campagnes stopgezet, budgetbeperkingen, etc.?
‘De coronacrisis is verschrikkelijk tragisch, maar wij hebben het geluk dat het met VanMoof juist ontzettend goed gaat. In een tijd waarin social distancing de nieuwe realiteit is, groeit de vraag naar kwaliteitsfietsen heel hard nu. Met als gevolg dat VanMoof op dit moment wereldwijd juist zichtbaarder is dan ooit. De fiets wordt gezien als een veilige vorm van mobiliteit. Beleidsmakers over de hele wereld reageren met flinke investeringen in fietsinfrastructuur en roepen op om de fiets te pakken. Van New York tot Londen, van Berlijn tot Parijs. Onlangs lanceerden we onze nieuwe generatie e-bikes. Dat deden we met een interactief online event. De lancering trok bijna 6000 live kijkers. Zij zaten bij de onthulling op de digitale eerste rij en hadden de kans om rechtstreeks in een Q&A vragen te stellen aan oprichters Ties en Taco Carlier.’
Zijn er ingrijpende marketingbesluiten qua strategie gevallen? Speelt het reclamebureau daarin een rol?
‘Het meest ingrijpende marketingbesluit dat we onlangs maakten was om onze plannen voor de lancering van onze nieuwe range compleet om te gooiden. We moesten wel. We hadden grootse plannen die al ruim een half jaar in de maak waren om op verschillende fysieke locaties wereldwijd de fiets met veel bombarie te onthullen. Maar ja, toen kwam corona. Toen hadden we zo'n 4-5 weken om de lancering opnieuw vorm te geven op een manier dat zou kunnen werken binnen corona restricties. Wij werken niet met een reclame bureau. We hebben (bijna) alles in-huis. Gelukkig, want daardoor konden we in zo'n korte tijd grote beslissingen maken, heel snel nieuwe dingen bedenken, proberen, verbeteren met als resultaat het online launch event [kijk hier terug]. We hebben daarbij voor de uitvoering digital experience bureau Resn aangehaakt.’
Hoe staat het met de verkoop van fietsen? Speelt corona hierin een rol denk je?
‘Het gaat bijzonder goed met de verkoop. Nog voor de lancering van de S3 & X3 rapporteerden we al een verkoopstijging van 48%. Die schrijven we vooral toe aan corona. Dit jaar draaien we consistent 20% boven target. Het lanceringssucces draagt hiertoe bij. De verkoop van onze nieuwste range gaat 2,5 keer harder dan iedere andere VanMoof introductie ooit. Van 2018 naar 2019 verviervoudigden we onze omzet van EUR 10M naar EUR 40M en dit jaar gaan we op naar de EUR 100M omzet.’
Ik zie een nieuwe waardering voor de underdogs, kleinere merken die met creativiteit, karakter en echt doorzettingsvermogen de harten van mensen veroveren.
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
‘Ik heb met vrienden vooral gesprekken over hoezeer het nu opvalt hoe merken zich tot jou verhouden. In positieve zin en negatieve. Sommige merken komen nu met dingen waar je echt wat aan hebt. Anderen weten zich niet aan te passen. Nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Die pre-corona waren ingepland en nu worden uitgestuurd. Waarvan toen de copy en images klopten, maar die nu volledig de plank misslaan. Dan schaam ik me voor ons vak. Dan krijg je als ontvanger het gevoel dat de afzender jou echt alleen maar als portemonnee beschouwt en niet de moeite doet om met wat relevants te komen (of je even met rust laat). Ik zie ook echt gave voorbeelden. Het hoeft niet high tech fancy met grote budgetten. OneFit bijvoorbeeld die direct al met YouTube work-outs kwam. Dat is sympathiek –en je hebt er wat aan.’
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
‘Ik denk heel positief. Ik denk dat een paar vastgeroeste merken door de mand vallen. Mensen voelen zich door hen vervreemdt en andere merken kunnen daar voordeel uit halen. Ik zie een nieuwe waardering voor de underdogs, kleinere merken die met creativiteit, karakter en echt doorzettingsvermogen de harten van mensen veroveren. Maar bovenal hoop ik dat het ons bijblijft dat we niet zoveel troep hoeven te (ver)kopen. Daar wordt de wereld pas echt mooi van.’
Taco Carlier, een van de oprichters en eigenaren van VanMoof
Over Vanmoof
VanMoof is in 2009 opgericht door Taco en Ties Carlier, twee Nederlandse broers met een visie op de perfecte stadsfiets. Tien jaar later wordt er wereldwijd op hun high-tech feature-rijke e-bikes gereden door een community van meer dan 120.000 internationale rijders. De winkels van het merk VanMoof zijn te vinden in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 44,... 01-11-2024
- Zzp’er toegesproken door toekomstige... 31-10-2024
- Nieuwe belangenvereniging... 31-10-2024
- Stevige groei OOH-markt in Q3 202430-10-2024
- KVK start audiocampagne in... 29-10-2024
- De marketingtransfers van week 43,... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing