Wat vinden Nederlanders belangrijk aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wat vinden Nederlanders belangrijk aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • B2b
  • 5 apr 2023 @ 07:50
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Onderzoeksbureau Motivaction en HPB | Het PR Bureau starten in juli een onderzoek naar het belang dat consumenten hechten aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onderzocht wordt in welke mate bedrijven in staat zijn om aan duurzame wensen van consumenten te voldoen.

De resultaten van deze Maatschappelijke Impact Monitor worden in september bekendgemaakt en helpen bedrijven bij het maken van oprechte maatschappelijke impact. Met de Maatschappelijke Impact Monitor toont Motivaction sinds 2009 de maatschappelijke impact van bedrijven in relatie tot de merkvoorkeur van consumenten. Sinds 2022 trekken Motivaction en HPB | Het PR Bureau samen op in dit impactonderzoek.

Jacqueline Bosselaar, oprichtster van HPB: ‘Het onderzoek toont hoe je vooruitgang kan boeken en hoe merken een diepere, betere verbinding met mensen kunnen aangaan. De inzichten vormen bouwstenen om écht relevant te worden en blijven in de levens van mensen. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat bedrijven met een oprechte maatschappelijke betekenis een hogere merkwaarde hebben en sneller groeien dan bedrijven die dat niet hebben.’

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Het impactonderzoek laat de afgelopen jaren een duidelijke trend zien: goed doen voor mens, maatschappij en milieu vinden Nederlandse consumenten belangrijker dan ooit. En Nederlanders willen dat bedrijven hierin de leiding nemen. Meer dan de helft van de consumenten wil dat bedrijven laten zien hoe zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en transparant communiceren over hun doelstellingen.

Consumenten kijken ook kritisch naar zichzelf: 31% let er bij de aankoop van een product op of dit goed is voor mens, milieu en maatschappij. De afgelopen vijf jaar kozen consumenten in de categorieën vakanties, uitstapjes, mobiliteit, bankzaken en financiële producten en kleding bewust voor duurzamere alternatieven.

Gerard van der Werf, onderzoeker bij Motivaction: ‘De zorg voor mens, maatschappij en milieu is iets waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn. Maar de een draagt daarvoor meer verantwoordelijkheid dan de ander. Er ligt een grote kans voor het bedrijfsleven om in te spelen op de vraag naar duurzame producten en diensten, met name doordat de behoefte naar duurzame producten en diensten groot is. De manier waarop dat gebeurt is echter cruciaal.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken