De marketingtransfers van week 35, 2024

De marketingtransfers van week 35, 2024
  • B2b
  • 30 aug 2024 @ 09:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Personalia

De vakantie is voorbij. Tijd om de wekker te zetten, de bammetjes te smeren en met de broodtrommel en thermosfles koffie onder de snelbinders naar De Baas te fietsen. En dat geldt helemaal voor de onderstaande personen en bedrijven, want die moeten nog een goede indruk maken. Dat doet MarketingTribune natuurlijk altijd al, net als het overzicht bewaren.

Abe freelancers lanceert een nieuw online platform voor freelance communicatiespecialisten die met hun werk de wereld een stukje mooier willen maken. Nienke Toren, oprichter van Abe freelancers: ‘We willen het voor freelance communicatiespecialisten makkelijker maken om met hun werk een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Dat is in deze tijden, met grote vraagstukken als klimaatverandering, miljoenen vluchtelingen en toenemende armoede, hard nodig.’
Het nieuwe platform brengt freelance communicatiespecialisten en maatschappelijke organisaties met elkaar in contact. Leden kunnen er terecht voor het uitwisselen van kennis, ervaringen en opdrachten: van maandelijkse online koffiemomenten, regionale lunches, inspiratiesessies, cursussen, zakelijke koffiedates tot opdrachten als campagneleider, communicatieadviseur en het schrijven van teksten voor organisaties die bijdragen aan de sociale impact. Daarnaast biedt het platform waardevolle content over communicatievraagstukken van maatschappelijke organisaties en hoe freelancers bijvoorbeeld op een duurzame manier kunnen ondernemen.
‘Als Abe freelancers hebben we een maatschappelijke missie’, zegt Toren. ‘We willen communicatiespecialisten die echt goed zijn in hun werk helpen om met hun werk impact te maken. Communicatie speelt voor maatschappelijke organisaties een ontzettend belangrijke, soms wel cruciale rol. Het is de manier om anderen in beweging te krijgen, maar ook om voldoende financiële middelen voor hun doel te krijgen. Deze organisaties hebben goede communicatiespecialisten nodig.’


Nienke Toren.

Erik de Koning is in dienst getreden als nieuwe marketing- en e-commercemanager van Apple-specialist Amac. De Koning (36) werkte de afgelopen jaren bij Van Dal mannenmode als Head of Commerce. Daarvoor was hij werkzaam bij onder meer Scotch & Soda, Mensquare en Calucci.
De Koning: ‘Al jaren ben ik fan van Apple. Het merk, de producten, de visie; alles spreekt mij aan. Daarom vind ik het bijzonder aan de slag te gaan bij de grootste Apple Premium Partner van Europa en mij dagelijks te mogen bezighouden met de e-commerce- en marketingactiviteiten van Amac.’
De Koning neemt deels het takenpakket over van de in maart begonnen Harry Deurloo. Hij was de afgelopen maanden interim e-commercemanager, naast zijn werkzaamheden als category manager. Deurloo gaat zich nu focussen op het versterken en uitbreiden van het accessoiresassortiment van Amac.


Erik de Koning.

Marktonderzoeksbureau DVJ Insights gaat er na de vakantie lekker tegenaan met vier nieuwe consultants. Het is te hopen dat iedereen in de vakantie aan zijn of haar talenknobbel heeft gewerkt, want de nieuwe collega’s sluiten zich aan bij respectievelijk de kantoren in Duitsland, Nederland, de Nordics en het Verenigd Koninkrijk.
Dr. Kai Geertsema heeft zich aangesloten bij het global team en werkt vanuit Hamburg. Met 24 jaar ervaring in markt- en klantonderzoek en marketinganalyse, brengt Kai een schat aan expertise mee, zowel vanuit klant- als bureauzijde. Als holistisch onderzoeker werkte hij in meer dan 20 categorieën in zowel B2C- als B2B. Zijn achtergrond in psychologie en economie versterkt zijn vermogen om diepgaande inzichten te leveren. ‘Ik ben een groot voorstander van wetenschappelijk onderzoek en datagestuurde besluitvorming, en ik ben erg blij dat ik bij DVJ gelijkgestemde professionals heb gevonden.’
Met meer dan 25 jaar ervaring in zowel marketing als research, is Patrick Bruin opnieuw bij DVJ Insights aan het werk vanuit het kantoor in Nederland. Vorig jaar vervulde hij een interim-opdracht waarbij hij het DPC-account leidde. Na andere freelanceopdrachten besloot hij terug te keren naar DVJ op permanente basis. ‘Ik ben heel enthousiast over mijn nieuwe rol bij DVJ Insights! Het voelt alsof ik nog steeds mijn eigen bedrijf als ondernemer run, maar dan binnen de context van een onderneming met heel veel slimme professionals.’
Henrik Nielsen treedt toe tot DVJ als Senior Client Consultant vanuit de Nordics. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in strategisch markt- en consumentenonderzoek vanuit global rollen bij IKEA, PVH (Calvin Klein, Tommy Hilfiger) en Kantar. ‘DVJ Insights is nog geen bekende naam in de Nordics, hoewel ze werken voor een aantal global klanten die hun oorsprong in deze regio hebben met kantoren in Kopenhagen en Helisngborg. Ik geloof dat DVJ internationaal een groot potentieel heeft dankzij zijn innovatieve en wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksoplossingen, flexibele manier van werken, en enorm veel talent.’
Steve Groom heeft meer dan 20 jaar ervaring in de sector en sluit zich aan bij het Global consultants team  vanuit het kantoor in Londen. Hij heeft uitgebreide ervaring met verschillende methodologieën en categorieën en werkte bij zowel grote als kleinere bureaus.  Zijn projecten varieerden van internationale tracking voor multinationals tot ad-hoc-consumententargeting voor kleine merken met forse groeiplannen. ‘Vanaf mijn eerste gesprekken met DVJ was de onderscheidende 'DVJ-manier' meteen duidelijk. Ik was overweldigd door de ongelooflijke innovaties, het gebruik van AI en academische validatie bij elke stap die ten grondslag ligt aan strategische aanbevelingen aan klanten. DVJ doet echt baanbrekende dingen en baant het pad voor merkgroei in de industrie.’


Foto: Linksboven Kai Geertsema, rechtsboven Patrick Bruin, linksonder Henrik Nielsen en rechtsonder Steve Groom.

Carolien Hulstman, Marketing Manager bij Ikea, gaat na drie jaar weg bij de zelfinelkaarzetmeubelzaak. Maar ook in haar nieuwe functie blijft ze met de grootverbruiker van inbussleutels verbonden. ‘Inderdaad. Na drie jaar Marketing Manager te zijn geweest ga ik in september aan de slag als Communication Business Manager a.k.a. Communication Manager in het managementteam van Ingka Investments. Ingka Investments is de wereldwijde investeringstak van Ingka Group, de grootste franchisenemer en exploitant van Ikea. Een waanzinnig interessante tak, waar ik vanuit mijn rol zal bijdragen aan het versterken van de merkpositionering van Ikea.'
Gelukkig hoeven de klanten van Ikea niet zelf hun advertenties in elkaar te sleutelen. ‘De werving van mijn opvolger is in volle gang. Voor nu draag ik mijn verantwoordelijkheden over aan Brigit Moens, Integrated Media Manager. Zij zal de rol van Country Marketing Manager op interimbasis vervullen’ zegt Hulstman.


Carolien Hulstman.

Kemari Digital BV, dat sinds kort deel uitmaakt van Tribe dat weer onder de holding House of Creators valt (volgt u het nog?) heeft Daniël Spaan aangenomen als nieuwe directeur. Spaan heeft ruim 15 jaar ervaring in de reclame- en communicatiesector, waaronder recent als Managing Director bij The Post Zijn ervaring op het gebied van onder meer merkpositionering en business development moet een belangrijke rol gaan spelen in het versterken van de strategische koers van Kemari en daarnaast het bevorderen van de groei en ontwikkeling van het bureau.
Thijs Mensink en Rajiv van Wijk, die sinds januari aan het roer staan bij Kemari, krijgen met Daniël's komst de ruimte om zich op waar ze écht goed in zijn. Mensink: ‘Met de komst van Daniel halen we niet alleen enorm veel ervaring binnen, het geeft tegelijkertijd mij en Rajiv de gelegenheid ons te focussen op waar onze kracht ligt. Voor mij is dat innovatie & creativiteit waarin Kemari zich onderscheidt. En voor Rajiv is dat "sales & account”.’


Daniël Spaan.

Jan Baeskens gaat aan de slag bij Wasserman Benelux als Account Director. Met meer dan 20 jaar ervaring in brand activation heeft Baeskens aan tientallen merken voor diverse marketing- en communicatiebureaus gewerkt. Zo heeft hij uiteenlopende projecten begeleid voor verschillende multinationals op festivals, beurzen en evenementen, waarbij hij zowel live als digitale ervaringen heeft gerealiseerd. In zijn nieuwe rol als Account Director is hij verantwoordelijk voor het beheren en uitbreiden van klantrelaties in de Benelux, samen met het huidige team bij Wasserman Benelux in Mechelen en Amsterdam, ondersteund door het Europese HQ in Londen.
‘Deze rol stelt me in staat om samen te werken met toonaangevende merken in sport, muziek, lifestyle, entertainment en cultuur, wat stuk voor stuk mijn passies zijn. Ik kijk er enorm naar uit om krachtige campagnes en samenwerkingen te realiseren en de groei in de Benelux verder te stimuleren. Ook de verdere uitrol van activaties doorheen Europa zal een spannende uitdaging zijn. Mijn achtergrond in sportmanagement zal hierbij zeker van pas komen,’ aldus Jan Baeskens.


Jan Baeskens.

Nog een paar nachtjes slapen, dan gaat Maarten Stal per 1 september aan de slag als creative lead bij Zandbeek. Spannend! Stal maakt de overstap van George&Harrison, het designbureau waarvan hij mede-oprichter is. Bij Zandbeek gaat Stal leidinggeven aan het creatieve team.
Maarten Stal: ‘Na ruim tien jaar George&Harrison was ik toe aan een nieuwe stap. Toen ik met Zandbeek in gesprek raakte, werd snel duidelijk dat er een sterke gedeelde ambitie aanwezig is. Het is een ontzettend klantgericht bureau met hoge kwaliteitsstandaarden, een bewezen track record en tegelijk een familiaire cultuur. Ik vind het inspirerend om onderdeel te worden van een bureau dat meermaals in staat is gebleken om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het team te bouwen aan het beste branding agency van het zuiden.’
Fleur van Zandbeek (CEO bij Zandbeek): ‘De komst van Maarten zorgt voor een nieuwe kwaliteitsimpuls op het gebied van branding en design. Zijn ervaring sluit perfect aan bij onze ambities en de nieuwe koers die we als bureau recent hebben ingezet.’


Maarten Stal.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken