4 Tips voor een gebruiksvriendelijke b2b webshop

  • B2b
  • 12 feb 2016 @ 09:15
  • Link
  • Michiel Schipperus
    Michiel Schipperus

    CEO & Managing Partner
    Sana Commerce
  • OnderzoekWebwinkelE-commerce

Een b2b e-commerce platform associeer je niet meteen met gebruiksvriendelijkheid. Maar voor de b2b inkoper met weinig tijd is een zakelijke webshop die makkelijk navigeert een absoluut pluspunt. Waar moet je op letten bij het gebruiksvriendelijk inrichten van je b2b webshop? In dit blog geef ik 4 tips op een rij.

1. Personal Touch
Wil je dat klanten zich welkom voelen en de webshop efficiënt werkt, maak dan gebruik van een ‘personal touch’. Met een zakelijk account kunnen jouw klanten de orderhistorie raadplegen en herhaalorders indienen. Op basis van eerdere orders, kun je de webshop automatisch klantrelevante producten laten tonen. Daarnaast worden gepersonaliseerde prijzen in de b2b omgeving opgeslagen. Een persoonlijke service, die leidt tot meer efficiëntie en meer tevreden klanten.

Een begrip dat binnen de b2b e-commerce vaak over het hoofd wordt gezien is de omnichannel benadering. Maar voor een volledig beeld van de klantrelatie, moeten zowel online als offline transacties in één account zichtbaar zijn. Daarnaast moet de informatie via alle kanalen gelijk zijn, of de informatie nu verstrekt wordt via e-mail, via een sales representative of via de webshop. De omnichannel-strategie speelt dus ook in de b2b e-commerce een zeer belangrijke rol.

Voorbeeld: De persoonlijke klantomgeving binnen de webshop van Mechangroep, een leverancier in tractoren en tractoronderdelen. Hier kunnen klanten gemakkelijk navigeren naar bijvoorbeeld hun ordergeschiedenis of bedrijfsgegevens.

2. Content is koning
In de b2b-wereld is content koning. Om de juiste bestellingen te kunnen doen is gedetailleerde informatie nodig. Denk aan informatie over nieuwe of reserve onderdelen, houdbaarheidsdata of technische informatie. Een klant zal zich bijvoorbeeld afvragen ‘past dit onderdeel op mijn machine of product?’. Is de juiste informatie 24/7 beschikbaar, dan kan de klant deze vraag eenvoudig zelf beantwoorden. Dat betekent minder werkdruk op de backoffice en een verbetering van de customerservice.

Informatie en content kan in veel verschillende vormen worden gegoten. Denk bijvoorbeeld aan blogs en whitepapers om uitgebreid stil te staan bij de introductie van nieuwe features, handleidingen in PDF of video, productvideo’s of 360 graden foto’s. De juiste content speelt een belangrijke rol in het aankoopproces.

Voorbeeld: Productpagina in de zakelijke webshop van Locinox, leverancier van op maat gemaakt hekwerk, waarop alle specificaties per product te vinden zijn.

3. Maak het makkelijk
B2b inkopers hebben over het algemeen weinig tijd. Ze willen geen webshop met veel toeters en bellen, maar een shop die makkelijk navigeert. Menubars die op een logische manier zijn ingedeeld zijn essentieel om je weg te vinden door de zakelijke webshop. En om in de uitgebreide catalogus te vinden wat je zoekt is het van groot belang dat de zoekfunctie goed werkt. De faceted search, de ‘guided’ navigatie en de snelzoekfuncties helpen de inkoper allemaal snel te vinden wat hij zoekt.

Om orders die vaak plaatsvinden makkelijk opnieuw te plaatsen, kan de klant gebruik maken van herhaalorders. Daarnaast worden relevante producten bovenaan de webshop geplaatst en biedt het platform uitgebreide cross- en upselling mogelijkheden. Accessoires en alternatieven voor bepaalde producten worden automatisch aangeboden zonder dat de klant daar naar hoeft te zoeken.   

Voorbeeld: Faceted search in de zakelijke webshop van Royal Brinkman, toeleverancier in de glastuinbouw.

4. Het oog wil ook wat
Jouw b2b webshop is de online etalage van je merk, zie het als een verlengde van je marketingactiviteiten of je ‘brand identity’. Ga uit van de functionaliteit van de webshop en zorg dat de look en feel jouw merk benadrukken. Maak gebruik van heldere en duidelijke afbeeldingen en zorg dat de navigatie op iedere pagina en in iedere productcategorie hetzelfde werkt. En tot slot ook erg belangrijk: maak jouw webshop ‘responsive’, zodat hij op ieder type device te gebruiken is.

Voorbeeld: Zakelijk webshop van Berg Toys, waarin het uiterlijk van de shop de merkwaardes benadrukt.

Word een voorbeeld voor je omgeving
Verras jouw klanten en verlaag de drempel om online in te kopen; focus op het verbeteren van gebruik. Geef de webshop een ‘personal touch’ en maak de meest relevante informatie makkelijk toegankelijk. Zorg voor goede content die klanten 24/7 kunnen opvragen. Gebruik jouw webshop voor het uitdragen van jouw merkwaarden en houdt de look & feel helder en overzichtelijk. Wordt een voorbeeld voor jouw omgeving en maak de webshop zó efficiënt, dat klanten niet anders meer willen.

Michiel Schipperus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken