[column] 'Menselijke' Bunq bank spaart klanten niet

[column] 'Menselijke' Bunq bank spaart klanten niet
  • B2b
  • 1 aug 2024 @ 10:53
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Bunq, de eigentijdse bank van selfmade miljonair Ali Niknam, lag recent zwaar onder vuur vanwege phishing waardoor talloze klanten veel geld kwijtraakten. De reactie van de bank op de (financiële) pijn en teleurstelling van de klanten was in eerste instantie ronduit schaamteloos.

Bunq kreeg vele jaren de gunfactor als nieuwkomer in het redelijk vastgeroeste bankenlandschap met al hun regelgeving en matige spaarrentes voor klanten.

 

Statement van Bunq: ‘Wij zijn de bank of the free, ontworpen om door te breken in bankieren en de status quo uit te dagen’

 

Bunq: new kid on the block

Bunq B.V. is een in 2012 door Ali Niknam opgerichte Nederlandse bank en fintech-bedrijf dat internationaal opereert. Niknam had daarvoor al veel succes gehad met eerder webhostingproviders TransIP en The Datacenter Group. Overigens kwam de bankvergunning pas in 2015. Het hoofdkantoor van Bunq bevindt zich in Amsterdam en heeft inmiddels ook kantoren in verschillende Europese steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Dublin, Sofia, Madrid, Brussel, Wenen en Warschau. In totaal is de bank actief in 30 landen.

Niknam was destijds een echte gamechanger die bankzaken op moderne wijze geheel online wilde laten lopen. In 2021 bereikte het bedrijf de status van eenhoorn en werd het een bedrijfswaarde toegekend van 1.6 miljard euro (bron: Het Parool). Overigens wel opvallend, temeer daar de bank alle jaren daarvoor enkel verlies had gedraaid. Maar dat deert blijkbaar niet in de techwereld waar Bunq zich in beweegt...

Bunq onderscheidt zich van traditionele banken door zijn digitale en mobiele benadering van bankieren. Bunq heeft een mobiele focus en werkt volledig via een smartphone-app. Er zijn geen fysieke filialen. De app van Bunq is ontworpen om intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn. Gebruikers kunnen eenvoudig rekeningen openen, geld overmaken en betalingen doen.

Bunq staat bekend om zijn transparante aanpak. Ze tonen duidelijk de kosten en tarieven voor hun diensten, zonder verborgen kosten. De bank etaleert zich ‘als een echte innovator en introduceert regelmatig nieuwe functies en mogelijkheden en is vaak een pionier op het gebied van nieuwe technologieën en financiële diensten.’

Bunq doet ook aan MVO, heeft een groene missie en plant een boom voor elke €100 die wordt uitgegeven met hun betaalkaarten. Ze streven naar duurzaamheid en milieubewustzijn.

Foto: website Bunq

Wat is er aan de hand?

In april en mei jl. ging het vreselijk mis bij Bunq. Enkele tientallen klanten van Bunq bank werden slachtoffer van phishing en bankhelpdeskfraude. In totaal raakten zij miljoenen euro’s kwijt. Ze klopten aan bij de bank voor compensatie omdat het in bankenland wettelijk geregeld is dat in ieder geval de eerste 100.000 euro spaargeld gedekt is. Het bleek dat ondanks de vele veiligheidsmaatregelen er toch vrij makkelijk phishing kon plaatsvinden. Anders dan bij andere banken kon de daglimiet niet of pas na erg lange tijd bijgesteld worden.

De grootste misser was wel dat de bank volstrekt onbereikbaar was terwijl op dat moment bankrekeningen werden leeggeplukt. Een andere PR misser was dat de bank pas naar buiten trad na meerdere dagen van zeer negatieve publiciteit en desgevraagd niets over compensatie wilde toezeggen.

In plaats van sympathie voor de getroffen klanten te tonen en hen te helpen om het gestolen geld terug te krijgen dan wel hen te compenseren, stond de bank in het begin lijnrecht tegenover die klanten.

Ook probeerde de bank nog een rectificatie bij NRC voor elkaar te krijgen, maar ving bot bij de rechter. Opvallend was dat de traditionele grootbanken hun beveiliging, inclusief het snel kunnen ingrijpen bij phishing, beter voor elkaar hadden. Aanvankelijk weigerde Bunq bank om de getroffen rekeninghouders te compenseren, maar een tijd later werd er een toezegging gedaan om 85% te compenseren.

CEO Ali Niknam, de disruptor

Niknam staat te boek als een zeer intelligente man en ras ondernemer en heeft er aardigheid in om meerdere bedrijven tegelijk te managen, danwel om nieuwe op te starten zolang het nieuwe bedrijf maar als gamechanger kan starten. Hij is een ware disruptor en houdt ervan om de bestaande elite in de sector te challengen met nieuwe methodes. Het was de langjarige kredietcrisis die in 2008 begon die hem inspireerde om tot de oprichting van een moderne online bank over te gaan.

De vraag is of een ras ondernemer als Niknam ook voldoende openstaat voor adviezen van anderen zoals een managementteam, raad van commissarissen of wat ook vaak bij ondernemers speelt, een trusted person van buiten.

Ook intelligente ondernemers kunnen domme beslissingen nemen

Foto: website Bunq

Het draait niet om geld bij Bunq, maar om de mens

Niknam hanteert de volgende visie bij Bunq: een onafhankelijke bank waar het draait om mensen en niet om geld.’ In dat licht gezien is het des te verwonderlijker dat de eerste reactie van Niknam pas kwam nadat de bank al een aantal dagen negatief in de publiciteit was, en waarbij de energieke CEO zich eerder nogal defensief opstelde.

Je vraagt je af of Niknam wel de juiste adviseurs om zich heen heeft en ook hun ongetwijfeld wijze adviezen op de juiste waarde weet te schatten. Niknam heeft een heldere visie en het ontbreekt hem bepaald niet aan ondernemerslust, maar PR lijkt toch echt matig ontwikkeld te zijn bij hem. Ken je sterktes en herken je zwaktes. En voldoe in de tussentijd aan je wettelijke verplichtingen als bank.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken