[marketeer 208] Paul Woltering - partner Woedend

[marketeer 208] Paul Woltering - partner Woedend
  • Bureaus
  • 13 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketingcommunicatie

Voor deel 208 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Paul Woltering, sinds 2004 partner van bureau Woedend, die bruist van ambitie en plannen en deze vol vuur deelt. 'Waarde-gedreven communicatie nevers gets old. We zien dat dit nóg belangrijker gaat worden – juist in een AI-gedreven wereld.'

Introduceer jezelf graag even. Hoe ben je op deze positie gekomen?
'Na mijn studie begon ik bij Ogilvy waar ik het reclamevak heb geleerd. Daarna heb ik veel ervaring opgedaan in databasemarketing en online marketing bij Proximity BBDO. Bij de Staatsloterij en ABN Amro kon ik deze kennis aan klantzijde inzetten en ontdekte ik dat marketing breder is dan een creative agency graag ziet. Na een sabbatical van een klein jaar in Azië, kwam ik mijn oude studievriend Bas van Berkestijn van Woedend tegen, het begin van een prachtig avontuur. Samen met Rianne Zandstra zijn we een prachtig boek aan het schrijven. Met hele mooie maar ook zeer uitdagende hoofdstukken. Met de recente komst van onze nieuwe partner Seema Sharma zijn we nog lang niet uitgeschreven.'

Wat vind je mooi aan het marketingvak?
'Dat ons vak gaat om mensen. Als marketeers en communicatieadviseurs hebben wij de taak om het leven van mensen een stukje makkelijker en aangenamer te maken, en daarvoor zijn creatieve oplossingen essentieel. Daarnaast fascineert het me hoe mensen beslissingen nemen en gedrag vertonen. Mensen doen vaak iets totaal anders dan ze "zeggen te denken".'

Waar komt Woedend vandaan?
'Woedend begon in 2000 als digitaal bureau. We omarmen vernieuwing, en technologie, maar altijd met een menselijke benadering. In de bijna 25 jaar dat we bestaan, hebben we veel technische innovaties gezien en ons telkens aangepast. Altijd met een focus op nieuwe mogelijkheden die online, digital, mobile, social, gaming, transmedia storytelling en nu de grote gamechanger Artificiële Intelligentie te bieden heeft. Maar dit alles combineren we altijd met de constante factor van menselijke creativiteit.'

Wat maakt jullie ‘uniek’, of prettiger gezegd: onderscheidend van andere grote bureauplatforms?
'Woedend Is al 25 jaar een onafhankelijk relatief klein en wendbaar bureau. Altijd net een stapje vooruitlopend op de laatste ontwikkelingen. Wij hebben veel ervaring en used cases opgebouwd waarin de juiste combinatie van techniek en menselijke creativiteit leiden tot grote successen. We passen ons aan de markt en zien dat er op dit momenteel veel kansen liggen op het gebied van Corporate Communicatie. Deze tak is vaak nog heel oubollig en kan zeker wel wat vuur, innovatie en menselijke creativiteit gebruiken.'

Waar staat het bedrijf nu? Met wie wordt ge-compete?
'Wij staan weer aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Dankzij de mogelijkheden van AI zijn de spelregels voor bedrijfs- en merkengroei sterk veranderd, moeten we ons weer her-uitvinden en starten we met een blanco canvas. Daarnaast verleggen we onze focus meer naar wat wij noemen, corporate creativity. Dat gaat over oplossingen voor vaak lastig te bereiken doelgroepen. Het gaat over employer branding, over interne groei, en soms ingewikkelde industrieën een gezicht geven. We adviseren organisaties en merken over hoe ze op een menselijke manier kunnen communiceren in een corporate wereld, nieuw talent kunnen aantrekken en behouden, via welke kanalen ze B2B-doelgroepen kunnen bereiken en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat interne waarden en ESG-doelstellingen echt gaan leven binnen de organisatie.'

Jullie waren er vrij snel bij met het onderkennen van de kracht van AI; en gaven een masterclass daarover, die in MT besproken is. Geloven jullie hier nog steeds in?
'Wij geloven hier heilig in. Voor onze klanten en relaties geven we nog steeds AI-accelerator Masterclasses, workshops die specifiek zijn ingericht voor hun hele marcom-afdeling. Seema heeft in haar boek The New Creatives onderzocht wat de gevolgen zijn voor het creatieve proces. Vanuit hier komt vaak de vraag om customized AI-oplossingen te bedenken, die gaan over efficiëntie in teams, het opschalen van content of compleet nieuwe ‘digitale collega’s’.'

Maakt Woedend ook zelf gebruik van AI? Waarom (wel/niet) en hoe dan?
'Zeker, ik denk dat elk bedrijf hier wel van proeft. Momenteel zijn we een AI-agent aan het ontwikkelen die het briefingproces voor klanten makkelijker maakt. We weten dat klanten hier geen fan van zijn, het is ook erg lastig om te formuleren wat je organisatie of merk precies nodig heeft. Door klanten op deze manier te helpen, kunnen we ze ook beter en eerder helpen.'

Wij begrepen dat Woedend! recent van positionering gewisseld is. Leg uit, licht toe.
'We hebben tech altijd omarmd, ooit hadden we zelfs developers in dienst. Wat anders is geworden is dat we onze waarden nog meer op de voorgrond hebben geplaatst. We hebben vijf waarden gedefinieerd die voor ons heel belangrijk zijn in het werk dat we doen:

  1. be the fire,
  2. elevate others,
  3. amplify culture,
  4. design it for tomorrow, en
  5. cultivate the unexpected.

Een van onze belangrijkste waarden – be the fire (zit in onze naam, ons DNA)– dat gaat over "staan voor wat belangrijk is", geef het liefde en zet dit kracht bij in alles wat je doet. In een tijd waarin veel communicatie op elkaar begint te lijken door standaardisering en digitalisering én er ook nog eens allerlei uitdagingen in de wereld zijn is kenbaar maken waar je voor staat, maar ook dit in actie brengen – voor merken én organisaties nóg belangrijker geworden. Niet alleen voor consumenten, belangrijke stakeholders, maar ook bijvoorbeeld om nieuw talent aan te trekken.'

Noem eens twee campagnes / projecten die recent gelanceerd zijn, waar je trots op bent?
'Voor Samsung Climate Solutions wordt momenteel de Europese B2B campagne – For Pro’s like You - uitgerold. We ontdekten dat de wereld van klimaatsystemen vaak gericht is op de producten en oplossingen, maar dat de mensen die deze oplossingen mogelijk maken vaak over het hoofd worden gezien. Deze experts, die wij "Pros" noemen, zijn heldhaftige individuen die elke dag opnieuw waarde toevoegen. Daarom hebben we in onze campagne "Pros Like You" deze professionals in de schijnwerpers gezet, en hen getransformeerd tot ware helden. Wat inhaakt op de waarde "elevate others" waarin we in dit geval de mensen achter de producten een platform willen geven. Ook de Kies MBO Techniek campagne speelt in op diezelfde waarde. Tech-beroepen, en de mensen die in deze industrie werken, worden vaak neergezet als uitvoerend, maar niet als aanjagers van de economie. Terwijl technisch talent dé motor is achter innovatie en economische groei. Daarom hebben we deze groep aanjagers als de nieuwe elite neergezet.'

Wat zijn de vervolgplannen met het bureaumerk? 
'Waarde-gedreven communicatie nevers gets old. We zien dat dit nóg belangrijker gaat worden – juist in een AI-gedreven wereld. Wel is onze rol iets veranderd. Waar we ons vroeger puur en alleen op campagnes richten, helpen we nu steeds meer organisaties met bredere vraagstukken. Zo geven we ook AI-trainingen en workshops. Seema’s visie vanuit haar boek The New Creatives helpt enorm daarbij. We proberen deze visie over hoe bureaus en organisaties samenwerken zo veel mogelijk te implementeren in alles dat we doen. Zo zijn we voor een klant een traject ingegaan om te kijken hoe ze op elke afdeling AI slim kunnen inzetten en marketingprocessen efficiënter kunnen maken en ontwikkelen we unieke AI-oplossingen voor bedrijven. Zoiets zou jaren geleden ondenkbaar zijn en voor veel bureaus zelfs een beetje een stootje tegen het ego zijn. Wij geloven dat we creativiteit veel breder in kunnen zetten en echt organisaties op allerlei gebieden verder kunnen helpen.'
 

tekst: Peter van Woensel Kooy | beeld: Woedend!

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken