De Super Bowl 2025-commercial Top 5 volgens NYT

De Super Bowl 2025-commercial Top 5 volgens NYT
  • Bureaus
  • 10 feb 2025 @ 12:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De New York Times deelt zijn jaarlijkse kritische ranglijst van de Super Bowl-reclames, waarin traditioneel met miljoenen dollars wordt gesmeten. Inbegrepen zijn de nieuwe, nationale advertenties die tijdens de game zelf werden getoond. Hier de Top 5.

American footballteam Philadelphia Eagles heeft 9 februari 2025 ten koste van titelhouder Kansas City Chiefs de 59e editie van de Super Bowl gewonnen. Celebs als oom Donald, Taylor Swift, Beyoncé en Kanye West trokken aandacht op de tribune, de spelers deden dat op het veld en de deelnemende merken via de media. Dat laatste is een prestige-kwestie: het hele land kijkt mee (en het kost wat). NYT-redacteur Mike Hale is degene die de hele avond naar de Super Bowl keek en dan vooral naar de commercials, waaronder ook de nieuwe, nationale advertenties die tijdens de game zelf werden getoond. In totaal volgden 50 commercials vol met Hollywood-sterren en hoofdzakelijk geschraagd door humor.

De kosten voor zo'n tvc lopen op op tot acht miljoen dollar, becijferde De Morgen. De meeste films duurden 30 seconden, enkele grotere merken pakten uit met langere video’s. 'Enorme investeringen, maar ook met een enorm advertentiebereik. Naar verwachting volgden immers meer dan 120 miljoen kijkers de finale in het NFL-kampioenschap tussen de Kansas City Chiefs en de Philadelphia Eagles.'

Hale: 'De trends? Niets controversieels, zoals je zou verwachten, maar ook — en misschien om dezelfde redenen — heel weinig creativiteit. Het was een slecht jaar voor reclames; de advertenties bovenaan deze lijst zijn niet veel beter dan gemiddeld. Meer dan normaal waren advertenties volledig afhankelijk van de aantrekkingskracht van een herkenbare beroemdheid (die vrijwel zeker mannelijk was). Concepten wonnen het van ideeën — er was veel geforceerde, overgecompliceerde onzin en weinig creatie op het vlak van eenvoudige, effectieve storytelling of sfeeropbouw.' Hier de top 5 volgens NYT dit jaar:

Nr. 1 – ChatGPT
'AI zou het einde van het menselijk bestaan zoals we dat kennen kunnen betekenen, maar deze pixelachtige, pulserende animatie was zonder twijfel het meest plezierige moment van de avond.'
Bekijk de favoriet in het venster hieronder.

Nr. 2 – Nike
'Atletes als Sha’Carri Richardson, Caitlin Clark en Trinity Rodman strijden en poseren op een ongenadig ritme in een indrukwekkende zwart-witproductie. Nike’s eerste Super Bowl-reclame sinds 1998 maakt meteen een krachtige indruk.' De campagne is gemaakt door Wieden+Kennedy Portland en vormt volgens critici de 'comeback' van het merk. Bekijk de Nike-campagne hier.


beeld uit de NFL Super Bowl film
Nr. 3 – National Football League
'De N.F.L. zet in op een feelgood-boodschap met ‘Somebody’, een gelikte productie die volgens Hale oproept tot verbinding. De impliciete steun voor diversiteit en inclusie steekt subtiel af tegen de keuze van de competitie om de ‘End Racism’-boodschap in de endzones (veld na de achterlijnen, red.) achterwege te laten.' De quotes uit de toespraak van Martin Luther King bezorgen kippevel, hier te zien.

Nr. 4 – Stella Artois
'David Beckham ontdekt dat hij een geheime tweelingbroer heeft, die verdacht veel op Matt Damon lijkt. Charmant genoeg, en grappen over Ben Affleck blijven altijd werken.' Bekijk hem hier.

Nr. 5 – Squarespace
'Acteur Barry Keoghan doorkruist het idyllische, landelijke Ierland op een ezel (alsof hij terug is in de wereld van The Banshees of Inisherin), waarbij hij websites bezorgt door laptops in boerderijen en kroegen te werpen. Vermakelijk, al lijkt het vooral bedoeld om Keoghan zo vaak mogelijk Squarespace te laten roepen.' Deze favoriet is hier te bewonderen.
(bronnen: Super Bowl, De Morgen en NYT | beeld: Chat GPT en NFL)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken