Cortina viert eigenheid met campagne 'Niet iedereen…'

- Bureaus
- 8 apr 2025 @ 01:29
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 apr 2025 @ 01:29
- Kel Koenen
Het Nederlandse fietsmerk Cortina heeft samen met creatief bureau Lemon Scented Tea een nieuwe merkpositionering gelanceerd, die zich krachtig afzet tegen de zogenaamde sea of sameness in de markt. Met de pay-off ‘Original as you’ wil Cortina haar mentaliteit onderstrepen: het vieren van mensen die hun eigen pad volgen.
Sinds de oprichting in 2006 heeft Cortina bewust een andere koers gevaren dan traditionele fietsfabrikanten. Waar grijs en zwart de norm waren, bracht Cortina kleur op de markt. Die eigenzinnigheid vormt nog altijd de kern van het merk, vertelt Bianca Faaij, merkstrateeg en MT-lid bij Cortina. ‘Jongvolwassenen willen dat hun identiteit wordt geaccepteerd en gewaardeerd. De maatschappelijke druk om erbij te horen leidt tot een monocultuur waarin merken én mensen op elkaar gaan lijken. Cortina wil daar bewust tegenin gaan.’
De nieuwe merkstrategie krijgt gestalte in de brede campagne ‘Niet iedereen…’, die zowel intern als extern wordt uitgerold. Van TikTok-video’s tot films, OOH-uitingen en communicatie via het landelijke dealernetwerk. ‘Deze campagne is een ode aan eigenheid. “Niet iedereen…” is de meest menselijke vertaling van de strategie. Het is het letterlijke begin van elk campagnemiddel – korte vertellingen op het fietspad, waarin keuzes van onze fietsers centraal staan.’
Cortina benadrukt dat het merk, ondanks de invloeden van buitenaf, altijd trouw is gebleven aan zichzelf. Die mentaliteit vormt de basis voor de nieuwe positionering. Of zoals Bosch het verwoordt: ‘De massa is iedereen, maar niet iedereen is de massa.’
Credits
Klant: Cortina
Verantwoordelijk bij klant: Bianca Faaij, Joske den Engelsen, Lotte Post, Sarah van Haute
Agency: Lemon Scented Tea
Strategie: Ward Cuiper, Lemon Scented Tea
Design: Gijs Lammers, Lemon Scented Tea
Productie: FRSHMN Media
Director: Joep Knevel
Fotografie: Ruby Cruden
Media: Brandwebbing
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Defensie lanceert communicatieplatform ‘Tijd voor Defensie’
- Gardeners breidt diensten uit met corporate pr
- Zilveren Kruis lanceert campagne 'Social minderen'
- Karcher heeft er de kracht weer voor
- Ten Dam, Snellenberg en Sonak beginnen Creative Gym
- Leidse Schouwburg - Stadsgehoorzaal kiest voor verjonging
Laatste Nieuws
- Cortina viert eigenheid met campagne... 08-04-2025
- 'Ook online' moet veilig zijn:... 07-04-2025
- Stichting Zaadbalkanker en Zespri:... 07-04-2025
- 'Never Just a Period': Libresse... 07-04-2025
- Sonicbrand breidt uit naar... 07-04-2025
- Zeeman zoekt ondergoedmodellen die... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center