Smyle lanceert bewustwordingscampagne met zee-iconen tegen plastic vervuiling

- Bureaus
- 10 apr 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 10 apr 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Smyle, Nederlands producent van plasticvrije mondverzorgingsproducten, lanceert een bewustwordingscampagne over plastic vervuiling. Het doel: samen met de industrie en consumenten de switch maken naar plasticvrije producten en verpakkingen.
Almar Fernhout, oprichter van Smyle: “Elk jaar belandt er 11 miljoen ton plastic in de oceanen. Een groot deel hiervan bestaat uit wegwerpverpakkingen. Totaal onnodig, want plastic vrije keuzes zijn niet moeilijk. En de campagne maakt in een klap duidelijk dat de switch noodzakelijk is."
De nieuwe campagne die gebruikmaakt van drie iconen uit de zee, is gemaakt door Fitzroy. Mischa Schreuder, Creative Partner bij Fitzroy legt uit: 'Toen wij hoorden dat Smyle al bijna 10.000.000 plastic verpakkingen en microplastics heeft weten te voorkomen in de zee door hun plasticvrije verpakkingen, wilden wij dit op een opvallende manier laten zien. We hebben gebruikgemaakt van bekende zee-iconen zoals Nemo, Ariel en Moana. We laten deze iconen zien in hun natuurlijke habitat. En dat is in deze tijd niet zo’n mooi beeld als we in de sprookjes en tekenfilms gewend zijn. Smyle gaat door met deze missie en zal daarom nog tal van initiatieven ontplooien waarmee we samen het verschil kunnen maken — nu en in de toekomst.'
Industrie kan snel grote impact maken
Smyle nodigt met de campagne naar eigen zeggen ook de industrie uit om mee te doen. Fernhout: 'Wij hebben sinds onze oprichting in 2020 al 10 miljoen plastic tandpasta tubes bespaard en dat getal willen we zo snel mogelijk verdubbelen. Maar stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we onze krachten bundelen met de grote spelers, zoals Unilever, Procter&Gamble en GSK? Dat heeft snel grote impact: direct miljoenen minder plastic tubes in onze oceanen, natuur en verbrandingsovens. Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen.'
Wie wil er nou zijn tanden poetsen met plastic?
Voor consumenten is bewustzijn bij het kopen van producten van belang. Zowel wat betreft verpakkingen als met het oog op microplastics in de producten. Fernhout verzucht: 'Wie wil er nou zijn tanden poetsen met plastic?'
De campagne bestaat uit billboards en social media uitingen en loopt gedurende zes weeken. Meer staat op de site van Wesmyle.com.
(PvWK | beeld: Fitzroy)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nationale-Nederlanden: een hardloper... 11-04-2025
- Gall & Gall en Natwerk lanceren... 11-04-2025
- Watt e-Bike kiest voor... 11-04-2025
- Festivals als merkcanvas, Life is... 11-04-2025
- Esprix bekroont zesentwintig cases11-04-2025
- BridgeFund lanceert nieuwe... 11-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management