Propaganda Group dekt met Voedselbanken langste tafel

Propaganda Group dekt met Voedselbanken langste tafel
  • Content
  • 4 jan 2024 @ 08:36
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOStorytelling

Begin december '23 lanceerden de Belgische Voedselbanken hun traditionele eindejaarsactie. 'Zet een bord bij en bouw mee aan de langste kersttafel van het land,' klonk het. Contentmarketingbureaus uit de Propaganda Group droegen hier graag aan bij.

Grouppartner Content Makers werkt al vier jaar samen met De Belgische Federatie van Voedselbanken. En boost naar eigen zeggen het aantal gedekte tafels met een digitale contentcampagne en blogreeks.

Content Makers dekt mee
Anno 2023 hebben maar liefst 210.000 Belgen geen geld voor een kerstmaal, becijferden de initiatoren. '15% daarvan zijn kinderen, dat is bijna 1 op 6. Deze gezinnen leven van factuur naar factuur. Onze klant, De Belgische Federatie van Voedselbanken, laat hen niet in de kou staan en nodigt hen, naar jaarlijkse gewoonte, uit aan de langste kersttafel van het land. Een jaarlijks initiatief dat Belgen oproept een donatie te doen om zo per gift een extra bord aan tafel te kunnen zetten voor mensen die het moeilijker hebben. Een oproep die Content Makers, onderdeel van onze Propaganda Group, kracht bijzet met een digitale contentcampagne en blogreeks.'

Bord op tafel
Met het ontwerpen van een tweetalige (Nederlands & Frans) digitale contentcampagne op Facebook en Instagram trachtte Content Makers een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Het campagnebeeld is een typisch tafereel van een bord op de kersttafel, mooi gedekt en met geschenkjes ernaast. 'Herkenbaar, maar eens zo pijnlijk voor mensen die dit niet kunnen met de middelen die ze hebben', vertelt Joke van Damme, projectmanager bij Content Makers. De beelden werden ondersteund door activerende copy voorzien van cijfers over armoede in België. 'Zoals het feit dat 1 op 5 van de mensen in armoede, kinderen jonger dan 14 zijn. Zij hebben geen geld voor een kerstmaal. Misschien shockerend, maar de meeste Belgen zijn zich hier helemaal niet van bewust', verduidelijkt Van Damme.

Verhalen van echte mensen
Om de boodschap van de digitale campagne kracht bij te zetten, ging het bureau ook langs bij enkele mensen die rekenen op voedselhulp, met de voornamen Dirk, Stefaan, Kiara. Ze vertellen hoe ze in de armoede terechtkwamen, en wat de voedselhulp en de lokale aangesloten vereniging voor hen betekenen. 'Ze vinden er niet alleen voeding, maar ook warmte en connectie. Het zijn stuk voor stuk unieke verhalen, die de realiteit rond armoede tastbaar maken. Ze illustreren hoe het noodlot bij iedereen kan toeslaan, ook bij jou en mij', aldus Van Damme, 'Ik vond deze mensen in samenwerking met de vrijwilligers van de Gentse vereniging Open Plaats. Ook al was het niet evident om hun verhaal te delen, ze werkten graag mee aan een interview en fotoshoot, omdat ze de drempel willen verlagen voor wie hulp zoekt – een drempel die vaak torenhoog blijkt te zijn. En natuurlijk hopen ze zoveel mogelijk mensen te activeren om geld te schenken, of om zelf de handen uit de mouwen te steken als vrijwilliger in 2024. Dat kan meestal in je eigen buurt, want met 676 lokale aangesloten verenigingen doorheen België, is er altijd wel een voedselverdeelpunt dichtbij.'

242.090 maaltijden uitgedeeld
'Terwijl de armoede toeneemt en steeds meer mensen voedselhulp nodig hebben, stijgt het aantal voedseldonaties niet evenredig mee. Daarom zijn we genoodzaakt om op te roepen tot financiële steun, waarmee we extra voedsel kopen om aan de vraag te voldoen. Al meer dan 4 jaar kunnen wij hiervoor rekenen op het Content Makers team, dat ons met hun expertise onvermoeibaar steunt in de strijd tegen armoede en voedselverspilling. Bedankt hiervoor', reageert Marc Merten namens de Belgische Federatie van Voedselbanken. Via een 'realtime maaltijdteller'was te zien dat in 2022 maar liefst 242.090 maaltijden op tafel getoverd werden door deze actie. De hoop is dat de stand tijdens de nieuwste ronde verbroken werd.
(PvWK)


Actiebordje

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken