Fenix-auteur Van Bellen over RoXY legacy: 'Laat je niet begrenzen'

Fenix-auteur Van Bellen over RoXY legacy: 'Laat je niet begrenzen'
  • Content
  • 12 jun 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingCreatieKunst & Cultuur

Zij die er waren hebben het er nog over, zij die het gemist hebben ook: Club RoXY. DJ van het eerste uur Joost van Bellen schreef er een roman over, niet te missen voor wie geïnteresseerd is in uitgaans- en jongerencultuur. We stellen de auteur er vier vragen over.

25 jaar geleden brandde de legendarische en mythische Club RoXY af. In het spectaculaire 'Fenix' laat RoXY-DJ en muzikaal regisseur Joost van Bellen de roemruchte club herrijzen.

Fenix verscheen recent, in mei 2024. Van Bellen kruipt in Fenix in de huid van zijn alter ego Beer van Munster. De setting is 'Club Fenix', een unieke, beruchte en wereldberoemde club waar afwijkend gedrag niet bestraft, maar juist uitbundig gevierd wordt. Een plek die de bakermat wordt van house en waar een weergaloos Gesamtkunstwerk ontstaat vol muziek, performances, decors, mode en beeldende kunst. Maar ook de plek waar roekeloosheid, aids en zelfdestructie diepe wonden slaan. Fenix is volgens de uitgever een veelkoppig verhaal over transformatie en de zoektocht naar liefde en bestaansrecht. Een verhaal waarin Van Bellen met zijn wervelende en met humor doorspekte stijl de kleurrijke personages die de RoXY tot de voorhoede van de tijdsgeest maakten tot leven weet te wekken – en te eren.

Uw reporter koestert mooie herinneringen aan de club, waar hij de dag voor de opening een toegangsbewijs verwierf voor de MTV Europe lancering, op voorwaarde dat hij met drie vrienden goud gespoten en gekleed in een vijgeblad de entree opsierde. Dat lukte en na elven was zijn team dismissed om te gaan genieten van het eerste feest aan het Singel 465. Als redacteur van Bassic Groove en RoXY-aficionado zou hij de club nog jarenlang bezoeken en getuige zijn van de legendarische feesten, decors en paradijsvogels - waarin Joost van Bellen een sleutelrol speelde. Vandaag blikken we met Van Bellen terug en horen over de creatie van Fenix.

Wat dreef je om deze roman te tikken?

'Zo’n dikke vijftien jaar geleden daalde het besef in dat ik een boek moest gaan schrijven over Club RoXY. Het was de periode die zowel voor mij persoonlijk als voor het culturele landschap van Nederland vormend is geweest. Toentertijd voelde ik dat ik als schrijver en als mens nog niet rijp genoeg was om deze monsterklus te klaren. Ik heb twee andere romans moeten schrijven om de moed te vinden en het vak onder de knie te krijgen. Nu, zomer 2024, is het 25 jaar geleden dat vriend, kunstenaar en RoXY-oprichter Peter Giele overleed, waarna - tijdens het afscheid – zijn levenswerk en ons thuis afbrandde. Een discutabel jubileum van de meest bizarre dag uit m’n leven.

Door de plek onder de naam Fenix te laten herrijzen wil ik een eerbetoon geven aan iedereen die de club heeft gemaakt tot wat het was: een creatieve explosie, een veilige haven voor mensen die in het normale buiten boord vielen. Pas in de afgelopen jaren wist ik alles wat er gebeurd is in een juist perspectief te zetten: zowel groots, meeslepend en grotesk als klein, kwetsbaar en ontroerend.'

Kan een club, zoals beschreven in Fenix, effecten hebben op een jongerencultuur? Hoe is dat denk je gegaan bij de RoXY?

'Absoluut! Ik denk dat tijdens de pandemie pas echt duidelijk werd hoe belangrijk clubs zijn voor jongerencultuur. Je ontmoet gelijkgezinden, ontdekt je seksualiteit, kan bouwen aan je bestaansrecht en creëert samen met onbekenden/anderen iets unieks dat alleen in de nacht kan plaatsvinden, een tijdstip waar de regels van de dag niet gelden.

In de RoXY vierden deze waarden hoogtij, en dat in een periode waarin zowel de euforie van house als de donkere wolken van aids door elkaar dreven. Het was zelfs dermate uniek dat we de toon hebben gezet voor veel meer dan die dance. Denk aan hiphop, kunst en uitgaan, decors en performances, zelfs zoiets als ‘silent disco’… dat bestond voor de RoXY allemaal niet in het uitgaansleven. Dat hebben wij met z’n allen voor elkaar gebokst, heel organisch trouwens. Niets werd echt bedacht, er was geen uitgestippeld plan.'

Waarom zou iedere merkenbouwer jouw boek moeten verslinden en kopen?

'Ik weet zeker dat Fenix bevrijdend zal werken! We deden alles bevlogen vanuit het hart en niet vanuit de portemonnee. Budgetten trokken we de neus voor op. Die passie om verbinding aan te gaan en samen iets te creëren, zonder aan regels, ethiek of financiën te denken… dat moet een feest zijn om te lezen. Bovendien denk ik dat Fenix zal inspireren: denk "out of the box", laat je niet begrenzen, zie geen beren op de weg. Bovenal hoop ik dat ik met Fenix de fakkel der acceptatie van alles wat anders is kan overdragen. Xenofobie en haat: weg ermee, DE FIK ERIN!'

Tenslotte, hoe komen we aan Fenix?

'Ik hoop dat jullie m’n boek gaan lezen en het verhaal mooi zullen vinden. Haal ‘m bij de boekwinkels! Ik vermoed dat ze het boek nu allemaal op voorraad hebben. Als je een gesigneerd exemplaar met persoonlijke opdracht wilt hebben, bestel ‘m dan via m’n webboetiekje. Het kan even duren voordat je Fenix in huis hebt, maar we gaan ons uiterste best doen om er haast achter te zetten.'

(PvWK | beeld: AT5 )

Meer info en Fenix online bestellen kan hier.

Joost van Bellen op AT5, voor de voormalige RoXY, waar nu Patagonia is gevestigd. Deze store wordt 13 juni 2024 geopend met een set van RoXY DJ Isis. Op zijn t-shirt staat de lijfspreuk van RoXY-mede oprichter Peter Giele: 'ab igne, ignem capere', oftewel: het ene vuur steekt het andere aan.

Joost van Bellen (1962) is een fenomeen: hij is DJ, feestorganisator, muzikaal regisseur voor onder andere modeshows én auteur. Van Bellen behoort tot het selecte groepje DJ's dat house in Nederland introduceerde. Met zijn clubavonden legde hij een fundament voor het Amsterdamse nachtleven van de jaren negentig en de jaren nul. In 2014 verscheen zijn debuutroman Pandaogen en in 2021 Nachtdier, waarvan de filmrechten verkocht zijn. Fenix wordt uitgegeven door Podium.



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken