[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok

[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok
  • Content
  • 24 mrt 2025 @ 16:24
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Veel merken zijn actief op TikTok, maar hebben moeite om de impact van hun inspanningen écht inzichtelijk te maken. Hoe weet je of je social media-strategie daadwerkelijk bijdraagt aan merkvoorkeur en loyaliteit? Transavia en team5pm vonden het antwoord en delen hun inzichten tijdens het Branded Content Event.

Managing Director en medeoprichter van team5pm, Frank de Wit (l) en Boyd van Schaaik, Senior Social Media Manager bij Transavia, laten zien hoe ze 27% meer merkvoorkeur en 31% extra merkambassadeurs realiseerden – zonder te focussen op virale video's, maar juist op structurele merkopbouw. De snelle verschuiving van traditionele media naar social media dwingt marketeers om nieuwe manieren te vinden om de impact van hun campagnes te meten. ‘De grootste uitdaging in 2025 is het effectief meten en vergroten van de impact van social media-investeringen op merkopbouw’, zegt Frank de Wit. ‘Marketeers moeten niet alleen de ROI van social media-uitgaven aantonen, maar ook nieuwe meetmethoden ontwikkelen die de werkelijke impact op het merk in kaart brengen. Dat vereist een combinatie van traditionele merkopbouwprincipes en gespecialiseerde social media-expertise.’ Niet alle bureaus zijn hierop voorbereid. Succes vereist inzicht in merkassets, onderscheidende merkkenmerken en de ontwikkeling van heldere meetmethoden om social media-investeringen optimaal te benutten. 

Experimenteren
AI heeft een enorme invloed op de manier waarop content wordt ontwikkeld, geproduceerd en geoptimaliseerd. Binnen team5pm wordt AI geïntegreerd in elke stap van het werkproces, van dataonderzoek en conceptontwikkeling tot geautomatiseerd communitymanagement. ‘Een goed voorbeeld is Chat5pm, een veilige AI-omgeving die helpt bij scriptwriting, merkpersonalisatie en social media-optimalisatie’, aldus De Wit. Daarnaast experimenteert team5pm met voice-cloning, lip-syncing en AI-gegenereerde video’s om content schaalbaar en efficiënt te maken. De nieuwste AI-ontwikkelingen, zoals Google’s VEO2 en AI-influencers voor user-generated content, helpen merken om sneller en effectiever te communiceren met hun doelgroep. Het Branded Content Event biedt marketeers de kans om te leren van de besten in het vak. In de sessie van Transavia en team5pm wordt niet alleen verteld hoe je succesvol kunt zijn op TikTok, maar vooral hoe je de impact van je social media-strategie meetbaar maakt. ‘We laten zien hoe we TikTok hebben ingezet om merkvoorkeur en loyaliteit te vergroten, zonder afhankelijk te zijn van viral hits’, zegt Van Schaaik. ‘De échte uitdaging zit in het verbinden van je social media-activiteiten met je bredere mediacampagnes – en dat is precies waar we op ingaan.’

Bestel vandaag nog je ticket voor het Branded Content Event 2025 op 8 april aanstaande in Utrecht

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken