[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
![[onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie](/food-en-retail/nieuws/2025/04/onderzoek-pasen-chocolade-blijft-favoriet-bij-elke-generatie/Pasen-eitjes-monika-borys-unsplash-nw-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 18 apr 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 18 apr 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Met Pasen in aantocht toont een nieuw consumentenonderzoek van YouGov hoe Nederlanders zich op de feestdagen voorbereiden. Chocola blijft onbetwist het populairste paassnoep onder alle leeftijdsgroepen, al tonen de cijfers ook kleine verschillen tussen jong en oud. 'Chocolade blijft hét symbool van Pasen.'
Zijn de paastradities aan het veranderen, vroeg het onderzoeksbureau zich af. Uit het Paas-onderzoek blijkt dat chocola, zoals paaseitjes, de absolute favoriet blijft: 57,1% van de ondervraagden geeft aan dat dit hun voorkeur heeft rond Pasen. Babyboomers (60,1%) en Gen X (59,1%) blijken de grootste chocoladeliefhebbers, terwijl Millennials (53,8%) en Gen Z (53,6%) iets minder uitgesproken maar nog steeds enthousiast zijn. Chocolade blijft dus stevig verankerd in de Nederlandse paastraditie.
Jongere generaties kiezen ook voor koekjes en snoep
Hoewel chocolade hoog op het lijstje blijft staan, tonen Millennials en Generatie Z meer variatie in hun voorkeuren. Zo kiest 4,4% van de Millennials voor andere paassnoepjes, zoals gummies, tegenover slechts 1,8% van Generatie X. Jongeren staan volgens YouGov duidelijk open voor nieuwe smaken naast de klassieke chocolade.
Niet iedereen viert Pasen met chocolade
Er is ook een groep die Pasen minder actief viert: 11,2% van de respondenten geeft aan Pasen helemaal over te slaan, waarbij Generatie Z (15,9%) het vaakst aangeeft het te beschouwen als een gewone dag. Onder degenen die wél Pasen vieren, zegt 23,9% geen chocolade of snoep te kopen. Vooral Millennials (25,4%) laten de paasmandjes vaker links liggen. Sommige consumenten kiezen bovendien bewust voor gezondere alternatieven: binnen de oudere Stille Generatie kiest 2,1% voor fruit, vergeleken met slechts 0,8% van de Millennials. Generatie Z valt op doordat een deel van hen geen uitgesproken voorkeur heeft voor paaslekkernijen. Deze trends duiden op meer diversiteit in de paasmarkt.
(PvWK | beeld: Monika Borys / Unsplash)
Over YouGov
'YouGov levert diepgaande klantinzichten voor merken, retailers en fabrikanten. Door hoogwaardige panel- en enquêtegegevens helpen we bedrijven het gedrag, de motivatie en voorkeuren van consumenten beter te begrijpen. Onze Shopper Intelligence-oplossingen combineren meer dan 60 jaar marktonderzoekservaring, miljoenen aankoopgegevens en SKU-niveau data. We monitoren het consumentengedrag in meer dan 1.500 retailformules en 130.000 huishoudens in 18 Europese landen. Met onze expertise ondersteunen wij FMCG- en retailmerken in elke fase van het koopproces.'
(bron: YouGov)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- YouGov
- cacao
- boomers
- Gen X
- smaak
- retailmedia
- paasei
- gedrag
- Millenials
- chocola
- retail
- onderzoek
- Pasen
- Gen Z
- snoepvoorkeur
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi start 'Waar liggen de eieren'
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op...
- Marit van Egmond deelt Albert Heijns succesfactoren met McKinsey
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
- Retailmedia: La Place lanceert app... 18-04-2025
- Waarom chocolade met Pasen meer is... 17-04-2025
- 'Broodjes van Sam en Joris'... 17-04-2025
- Primark leert jongeren naaien17-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management