[column] Kun jij duurzame stukjes tikken?

[column] Kun jij duurzame stukjes tikken?
  • Content
  • 10 aug 2022 @ 10:02
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Spannende vraag. Geen idee? Stoppen met schrijven, minder woorden, of alleen korte woorden? Ik heb geen idee? Kritisch eindredactie doen om na te gaan of ik mijn onderwerp voldoende inclusief behandel en jawel, of mijn taalgebruik wel inclusief is.

Niet al te macho taalgebruik dus. En wat gebeurt er met mijn teksten? Komen die in een medium met hoofdzakelijk klimaatneutrale advertenties? Enzovoort. Ik worstel nog niet met dit soort problemen, maar misschien moet ik er toch eens over nadenken.

Ik schrijf dit naar aanleiding van een artikel over het verduurzamen van het medialandschap (bron). De noodklok tikt. Ik ben me natuurlijk bewust van de bijdrage die ik met mijn stukjes wil leveren. Collega’s binnen de contentmarketingwereld attenderen op zaken die binnen het vakgebied spelen, en verhalen die gelezen moeten worden. Bijdragen aan de bewustwording dat het vakgebied gebaat is bij het opkrikken van het niveau.

Draagt het platform waarop ik publiceer bij aan dat doel? Heb ik me verbonden aan de beste mediapartner? Contentmarketeers die voor merken werken, moeten zich dit soort vragen ook stellen. Maken zij keuzes voor opdrachtgevers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan? Voeren zij gesprekken met hun opdrachtgevers om na te gaan of de campagnes waaraan zij belangrijke bijdrages leveren voldoende duurzaam zijn?

Duurzaam ondernemen als content marketeer is geen sinecure. Niets doen is dom. De essentie van het vak is immers: van eenmalige klanten terugkerende klanten maken, en van terugkerende klanten ambassadeurs.

Voordat je op verzoek van een opdrachtgever aan een contentstrategie begint, doe je natuurlijk gedegen onderzoek. Daar schort het nog wel eens aan. Lees hier over de analysefase van een traject. Duurzame communicatie houdt ook in dat bij het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie een proces is waarin zoveel mogelijk stakeholders bij betrokken worden, dus niet alleen de communicatieafdeling. Duurzaam communiceren betekent ook dat je als contentmarketeer voortdurend onderzoek doet naar je werk. Bereik je werkelijk wat je met de content nastreeft. Hoe stuur je bij? Een dashboard zou kunnen werken, als dit goed ingericht is, gericht op oorzaak en gevolg, zodat je er daadwerkelijk iets van leert en actie kunt ondernemen.

Bij dit onderwerp hoort natuurlijk ook de vraag hoe duurzaam de samenwerking tussen een contentmarketeer en zijn opdrachtgever is. Hoe slim en productief is de samenwerking?

Daar speelt techniek natuurlijk een cruciale rol bij, maar ook de bereidheid om voortdurend na te gaan of de afgesproken hoeveelheid uren wel noodzakelijk is om een karwei te fiksen. Durf je het aan om met een opdrachtgever af te spreken om een opdracht in tachtig procent van de afgesproken tijd te doen?

Net zo spannend vond ik een verhaal over co2-bewust webdesign en groene webhosting. Hoe hoog is de co2-uitstoot per pageload van de website die je maakt of beheert? (bron)

Denk je na over duurzame communicatie begin dan eens met content governance. ‘Content governance is een methode om je content en cms te onderhouden. Hierbij beheer je content volgens bepaalde regels. Het is dus óók een belangrijk onderdeel van je contentstrategie. Met content governance ga je onduidelijkheden uit de weg en blijft je cms netjes. Zo versnel én optimaliseer je het volledige contentproces, van idee tot livegang. Welk cms je ook gebruikt.’(bron)

Duurzame contentmarketing bedrijven betekent ook dat je constant bezig bent met nadenken over innovatie, het bedenken en testen en ontwikkelen van nieuwe communicatiemodellen die zorgen dat je opdrachtgevers vooroplopen in de duurzaamheidstransitie. Bijdragen aan de overgang naar een circulaire economie. Ik citeer hier de website van ABN-Amro over het slimmer maken en verduurzamen van de maatschappij. (bron)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken