[column] Wat moet een contentmarketeer over vijf jaar kunnen?

[column] Wat moet een contentmarketeer over vijf jaar kunnen?
  • Content
  • 3 okt 2022 @ 10:08
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Jongeren staan anders in de wereld. Dringt dat wel voldoende tot ons door? Ze consumeren veel meer soorten media dan wij boomers, die blij zijn met onze iPad en smartphone omdat we daar de krant en email op kunnen lezen, en ze handig zijn voor het delen van fotootjes met kinderen en kleinkinderen.

Ook dat doet die jongere generatie al lang niet meer. Die stillen hun nieuwshonger via Instagram of andere kanalen. Interessant om je af te vragen wat een medewerker of contentmarketeer over vijf jaar moet kunnen. Ik zou het niet weten en ook niet durven voorspellen. Ik durf niet eens na te denken wat voor nieuwe kennis ik mezelf allemaal moet toe-eigenen om mezelf over enkele jaren nog steeds senior expert content marketing te mogen noemen. Ik ben senior, daar is geen speld tussen te krijgen. Ik heb veel kennis van content marketing. En van de zes boeken die ik tien tot vijftien jaar geleden over dit vak schreef is de feitelijke kennis nog steeds niet verouderd. Maar er is zo veel kennis bijgekomen dat de boeken niet meer worden gelezen.

Ik ontvang af en toe nog eens een berichtje van een oude fan met de vraag of de boeken bij het oud papier mogen, of dat ik ze graag terug wil. In een van de vakbladen lees ik dat bureaus op zoek moeten naar talent. Niet de mannen of vrouwen die mijn boeken van a tot z hebben bestudeerd en een master content marketing hebben afgerond. Integendeel. Talenten of mensen die bureaus nodig hebben maken primair het verschil, ongeacht zijn of haar achtergrond. Een talent heeft een x-factor, iets waar anderen zich aan irriteren, vragen over stellen of juist bewonderen.

Netwerken
Op FW kom ik een verhaal tegen over hoe je het netwerk van een communicatieprofessional er idealiter uit zou moeten zien: ‘Elke communicatieprofessional of marketeer zou over een divers netwerk moeten beschikken. Of het nu gaat om consultants, fotografen, videografen of strategen, een divers netwerk op het gebied van etniciteit, gender, religie, leeftijd en andere kenmerken, zorgt ervoor dat je constant kunt bijleren. Wie regelmatig in contact staat met professionals uit andere leefwerelden, vergaart meer kennis over inclusieve communicatie en weet ook waar aan te kloppen bij een plotse vraag of uitdaging. Een divers netwerk is van onschatbare waarde.’ Netwerken zou een mooi nieuw hoofdstuk in mijn basisboek over contentmarketing zijn.

Verdieping krijg je niet voor elkaar met een traininkje van een halve middag

In een verslag van een rondetafelgesprek op de website van onze collega’s lopen drie doorgewinterde marketingeducatie-deskundigen door het huidige landschap van opleidingen. Een van hen, Hans Molenaar, reageert op de stelling Werkgevers laten het behoorlijk liggen als het gaat om education permanente van hun eigen mensen. ‘Klopt!’, zegt hij, ‘en hoe komt dat? Doordat er gewerkt wordt met budgetjes van duizend euro per persoon per jaar. Geef je dat niet uit? Dan wordt het niet doorgeschoven naar volgend jaar, maar is het weg.’ Die manier van doen is volgens Molenaar de resultante van een gebrek aan visie. Geen idee hebben waar je je mensen op de lange termijn naartoe wil brengen.

‘Verdieping krijg je niet voor elkaar met een traininkje van een halve middag. Denk op zijn minst aan een reeks van tien sessies, waarin je de stof kan leren toepassen en een netwerk kunt opbouwen.’  Het ontbreken van die visie komt volgens Molenaar doordat werkgevers zelf geen goed beeld hebben bij wat er speelt in het marketing-vakgebied. ‘Ze hebben bijvoorbeeld geen benul wat het belang is van datagedreven werken of een digitale marketingstrategie. Er zijn wel uitzonderingen, zoals Vodafone-Ziggo en Achmea die een all you can learn-aanpak hebben waarbij medewerkers onbeperkt ruimte hebben zich verder in hun vakgebied te ontwikkelen.’

In dit verband vond ik deze tip op runnersworld.com ook wel aardig: ‘Ga mindful om met social media en volg alleen mensen die je inspireren. Ontvolg alle mensen die je 'het perfecte leven' laten zien, waardoor jij je minderwaardig voelt. Het is sowieso verstandig om je volgers eens onder handen te nemen, want hoe meer mensen je volgt hoe langer je de tijd nodig hebt om helemaal 'bij' te zijn.’

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken