[Consumentenbond] 'Groentesoep vaak niet veel soeps'
- Food-en-retail
- 29 jan 2016 @ 09:09
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 29 jan 2016 @ 09:09
- Redactie Food en Retail
Zo vlak voor het lente wordt, zeker bij een griepgolfje, vaak soep aanbevolen om aan te sterken. Gezonde groentesoep bijvoorbeeld. De Consumentenbond onderzoekt in haar februari-editie kant-en-klare groentesoep en ontdekt dat deze categorie juist verre van gezond is, meestal. Ondanks teksten als 'rijkgevuld' en 'boordevol groenten'.
'Wat mij opvalt bij deze test zijn de loze kreten op verpakkingen. Die zijn vooral bedoeld om het product een gezonder imago te geven. Soep uit blik, pak of zak is door zijn zoutgehalte niet bepaald gezond, maar fabrikanten verdoezelen dat door op de verpakking te suggereren dat er veel groente in zit. Bij deze test bleek dat ze daarbij uitgaan van de hoeveelheid groente die gebruikt wordt bij de bereiding, terwijl het draait om de hoeveelheid gekookte groente die overblijft in de soep', schrijft Ria De Grouw, redacteur-onderzoeker van de Consumentenbond over haar bevindingen in de gids, 'Er blijkt maar bar weinig groente in groentesoep te zitten. Wat zegt zo'n kreet "rijkgevuld" dan nog? Als consument weet je zo toch niet meer waar je aan toe bent?'
Voorkeur voor blik
Het testpanel vindt opvallend de soepen in blik lekkerder dan soep in de hippe zakken of pakken. Dit wordt grappig gevonden omdat bijvoorbeeld Unox beweert dat consumenten soep uit zakken verser vinden smaken: pure perceptie blijkbaar die niet overal gedeeld wordt. Unox 'lekkere gevulde groentesoep' scoort het hoogst bij het panel, gevolgd door ex aequo de groentesoepen in blik van Albert Heijn, Struik en Jumbo. Ook hier kunnen de zakvarianten niet bekoren. Ook op het zoutgehalte is kritiek. Unox uit de zak blijkt de beste met 1,7 gram zout per kom. Plus gaat met 2,2 gram per kom meer richting bremzout, beloftes van de levensmiddelenindustrie ten spijt. In Engeland is 1,31 gram per 250cl de norm, vergelijkt de Consumentenbond. Struik en Baroni krijgen een pluim wegens gebruik van soepballetjes die een 'Beter Leven'-ster dragen van de Dierenbescherming. De maximale score is drie sterren. Of er voor de plastic zakken vanwege het plastic ook extra betaald moet worden, vermeldt het onderzoek niet. Wel zijn de zakken stukken duurder dan groentesoep in blik. Een kom soep uit een zak is gemiddeld twee keer zo duur als een kom soep van Baronie (Lidl), besluit het rapport. Zelf maken met verse ingredienten en eventueel vegetarisch lijkt al met al nog niet zo'n gek alternatief. (PvWK)
De smaak-winnaar uit de test
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- veggy
- perceptie
- ex aequo
- panel
- blik
- test
- soepbal
- griep
- bouillon
- soep
- Unox
- lekkere gevulde groentesoep
- Consumentenbond
- Lidl
- Beter Leven
- Unox
- consument
- groentesoep
- Baroni
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuwe merkstrategie... 20-02-2025
- Aanprijzing 'bio - onbespoten schil'... 20-02-2025
- Heineken vindt 0 punt 0 te hoog... 19-02-2025
- Kim van Drie van Hands Off: 'Het... 19-02-2025
- Low Food en Sol bundelen kracht ter... 18-02-2025
- ERU lanceert gesmeerde campagne 18-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day