Albert Heijn opent ultramoderne koffiebranderij

  • Food-en-retail
  • 1 okt 2020 @ 11:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Vandaag op donderdag 1 oktober 2020, de 'internationale dag van de koffie', zet Albert Heijn een nieuwe stap in haar koffie-expertise en opent de supermarktketen een gloednieuwe, hypermoderne koffiebranderij in Zaandam.

Albert Heijn brandt al 125 jaar – als enige Nederlandse retailer - koffie in een eigen koffiebranderij. Op donderdag 1 oktober, de internationale dag van de koffie, zet Albert Heijn een nieuwe stap in haar koffie-expertise en opent de supermarktketen een gloednieuwe, hypermoderne koffiebranderij in Zaandam. De nieuwe branderij is de kroon op 125 jaar koffiegeschiedenis binnen Albert Heijn. De investering in de nieuwe branderij is een investering in smaak, kwaliteit en duurzaamheid.

De nieuwe branderij draagt bij om de klimaatvoetafdruk te verkleinen. Deze nieuwe branderij zorgt voor 14% minder energieverbruik en 13% minder CO2-uitstoot. Ook wordt de uitstoot van fijnstof met 99% gereduceerd en maakt de branderij gebruik van 100% groene stroom. Onder andere via de 1.500 zonnepanelen op het dak van de branderij.

'Deze branderij is een van de modernste koffiebranderijen van dit moment', aldus Marit van Egmond, ceo Albert Heijn, 'Koffie is een ontzettend belangrijk product in Nederland. Gemiddeld drinkt de Nederlander tussen de 3 en 5 koppen koffie per dag. Met onze nieuwe innovatieve branderij kunnen we de uitstekende smaak en de kwaliteit van onze Perla-koffie nog verder verbeteren en beter tot z’n recht laten komen. Zodat onze klanten kunnen genieten van de lekkerste koffie.'

Koffie-expert
Als enige retailer met een eigen koffiebranderij noemt Albert Heijn zich dé koffie-expert. 'Koffie is een puur natuurlijk product, waarbij de smaak van veel factoren afhankelijk is. Het land waar de koffie vandaan komt, de ligging van de plantage, de soort boon, de manier van oogsten van branden en uiteindelijk hoe de koffie bereid wordt, zijn allemaal van invloed op de smaak. De Albert Heijn-koffie-experts gaan de hele wereld over, op zoek naar de 'pareltjes' aan smaken en melanges. Alleen de meest bijzondere nemen ze mee naar huis. Alle Albert Heijn-koffiebonen zijn UTZ Certified, daarnaast wordt er ook Fairtrade en biologische koffie gebrand. Zo zijn de klanten van Albert Heijn verzekerd van lekkere én eerlijke koffie.'

Koffiegeschiedenis
Eind 1895 startte oprichter Albert Heijn in het washok achter zijn winkel in Oostzaan zijn eerste koffiebranderijtje. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de ultramoderne koffiebranderij van vandaag de dag die koffie brandt voor Albert Heijn in Nederland en België en klanten in heel Europa. Het huismerk Perla (afgeleid van het Spaans: Perla de Columbia, ofwel: de parel van Colombia) is een begrip in Nederland. In een speciaal ontwikkelde expositieop de website van de stichting ‘Albert Heijn erfgoed’ is de complete koffiegeschiedenis van Albert Heijn te zien. Het jaarlijkse Boon magazine biedt een special over 125 jaar koffie bij Albert Heijn.

(PvWK)


Koffieproefkamer met de koffie-expert van AH


De nieuwe fabriek

Visuele toelichting op AH en koffie

Feiten en cijfers
* Albert Heijn heeft inmiddels ruim 100 verschillende Perla-producten in het assortiment. Naast koffiebonen en gemalen koffie, ook koffiepads en -cups.
* De koffiebranderij van Albert Heijn heeft in samenwerking met koffieproducenten het UTZ Certified-keurmerk ontwikkeld. Een onafhankelijk duurzaamheidsprogramma dat zorgt voor de naleving van sociale normen en milieuaspecten.
125 medewerkers van de koffiebranderij van Albert Heijn werken dagelijks aan de beste smaak en kwaliteit.
* De koffiebranderij van Albert Heijn brandt jaarlijks 19 miljoen kilo groene koffiebonen voor 10 miljoen kilo gemalen koffie, 4 miljoen kilo bonenkoffie, 4 miljoen koffiepads en 1 miljoen koffiecups, goed voor meer dan 3 miljard kopjes koffie.
* Zo’n 55 procent van de productie van de branderij is gemalen (filter)koffie, de meest verkochte koffie.
(bron: AH)













Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken