[onderzoek] Retailorganisaties zien toename online verkoopplatformen als gevaar voor de sector
- Food-en-retail
- 14 jun 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenWebwinkel
- 14 jun 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
De meerderheid (58%) van de (mede)beslissers in retailorganisaties ziet de toename van het aantal online verkoopplatformen zoals Bol.com, Wehkamp en Amazon als gevaar voor de retailsector. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Microsoft Dynamics 365 expert Conclusion MBS onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, sales, ICT, inkoop en/of logistiek bij retailorganisaties.
Dat samenwerkingen met dit soort platformen onontkoombaar zijn voor kleinschalige retailers om bestaansrecht te behouden, staat voor 45 procent buiten kijf.
Volgens 38 procent van de (mede)beslissers zijn niet alleen samenwerkingen met dit soort platformen van belang, maar is samenwerken met andere retailers in de algemene zin een vereiste om te blijven bestaan. Denk hierbij aan shop-in-shops, pop-up stores en logistieke samenwerkingen. Zeven op de tien beslissers vinden het waardevol voor de sector dat retailers de handen ineen slaan.
Samen sterker
Een kwart (24%) van de (mede)beslissers geeft aan dat zijn organisatie al structureel samenwerkt met andere retailers, 11 procent doet dat incidenteel. De voornaamste reden voor samenwerkingen tussen retailers is de mogelijkheid om producten op meerdere plekken onder de aandacht te brengen (37%). De populairste vormen zijn inkoopcombinaties (36%), franchising (28%) en samenwerkingsvormen met leveranciers, zoals in-store pick-up en shop-in-shops (28%). Toch zegt ook bijna de helft (47%) nooit krachten te bundelen met andere retailer(s) en geeft ruim de helft (51%) aan dat samenwerken met andere retailers leidt tot administratieve rompslomp in de back-end-registratie.
Rene Altena, CTO bij Conclusion MBS: 'De handen ineenslaan als retailers kan veel kansen bieden, of het nu gaat om samenwerkingen op het gebied van voorraad, in- en verkoop of logistiek. Het kan bijvoorbeeld leiden tot meer aandacht voor je product, toegang tot een nieuw klantenbestand of efficiënter gebruik van resources met betrekking tot opslag, inkoop en/of voorraad. Wel is het van belang dat aan de achterkant alles goed geregeld is, oftewel: dat de IT-omgeving ondersteunend werkt aan de samenwerking. Als je bijvoorbeeld een shop-in-shop opzet bij een grotere speler, is het cruciaal dat de systemen real time informatie uitwisselen over de actuele voorraad en verkopen. Hoeveel producten liggen er op voorraad? Wat zijn de hardlopers? Zijn er bepaalde acties of kortingen? Middels goede systeemintegratie zorg je dat ieder verkooppunt altijd beschikt over de juiste, meest actuele data.'
(PvWK, foto: Unsplash / Blake Wisz)
Klik hier voor een infographic met meer informatie.
Over Conclusuion en het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van Conclusion MBS uitgevoerd door Markteffect onder ruim 250 (mede)beslissers op het gebied van marketing, ICT, inkoop en/of logistiek binnen retailorganisaties. Conclusion MBS (Microsoft Business Solutions) helpt organisaties bij succesvolle businesstransformaties. Als implementatiepartner van Microsoft Dynamics 365 bedrijfsapplicaties brengt de organisatie mens, proces en technologie bij elkaar. De focus ligt op het implementeren van ERP en CRM-applicaties van Microsoft Dynamics 365. Ook biedt Conclusion MBS managed services en licentie- en subscriptiemodellen. De organisatie bedient bedrijven in retail, wholesale, productie, professional services en de publieke sector. De werkwijze van Conclusion MBS typeert zich door een hoge mate van betrokkenheid met een team van kritische specialisten. Bij Conclusion MBS werken meer dan honderd enthousiaste professionals met diepgaande kennis van Microsoft Dynamics. Lees meer op de website of kijk op LinkedIn.
(bron: C-MBS)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- Bol.com
- Amazon
- Conclusion MBS
- latformen
- verkoopp
- Rene Altena
- CTO
- gevaar
- sector
- Wehkamp
- online
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Keukenapparatuur met Philips... 22-11-2024
- Samenwerking De Koffiejongens en... 21-11-2024
- Kerst 2024: Smyths X Accenture Song21-11-2024
- Jumbo brengt innovatie in heropende... 20-11-2024
- HQ voormalige ijsdivisie Unilever... 18-11-2024
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024