Zevende Week Zonder Vlees verovert buurland Belgie

Zevende Week Zonder Vlees verovert buurland Belgie
  • Food-en-retail
  • 16 jan 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptMVOFood

De Week Zonder Vlees, een grootste eetgedragsveranderingscampagne die loopt sinds 2018, veroverde najaar 2023 ook België. Op 4 maart 2024 staat nu de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in Nederland gepland - zonder iconische roze, wel in een fris groen jasje.

Deze nieuwe identiteit zal door heel Europa te zien zijn de komende jaren, belooft de organisatie.

Eetgedragsveranderingscampagne
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is dé eetgedragsveranderingscampagne van Nederland en promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Tijdens de campagneweek laat de Week Zonder Vlees & Zuivel mensen ervaren hoe lekker en makkelijk het is om vaker plantaardig te eten, zodat deelnemers ook op de lange termijn bewezen vaker voor vega(n) gaan. Hiermee leidt de campagne tot lange termijn gedragsverandering en levert met 2,7 miljoen Nederlandse deelnemers in 2023 een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.

Veelbelovende eerste resultaten in België
Dankzij de bewezen impact van de Week Zonder Vlees in Nederland besloot de Europese Unie vorig jaar de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere 'Like-a-pro' project en de Europese Green Deal, vertellen de organisatoren. 'Het eerste land op de Europese agenda werd België, waar de Week Zonder Vlees afgelopen oktober plaatsvond. En met succes: de campagne heeft de eerste editie direct 27% van de Belgen weten te bereiken mede dankzij de gigantische media-aandacht, en ruim 300.000 zuiderburen deden mee.
85% van hen wil dankzij de Week Zonder Vlees blijvend minder vlees eten, en 12% is zelfs van plan er helemaal mee te stoppen vult Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne aan: 'we zijn enorm blij met de resultaten van België. We hebben met minimale middelen een maximaal resultaat behaald, ondanks de cultuurverschillen en tweetaligheid. Dit geeft veel goede moed voor Denemarken en Duitsland die voor dit najaar op de planning staan.'

Op naar de zevende editie in Nederland
Met deze Europese uitbreiding is het ook tijd voor een nieuwe, Europees brede uitstraling. Daarom stapt de campagne in 2024 af van haar iconische, biggetjesroze huisstijl en keert ze terug in een fris groen jasje. 'Ons doel is om een zo inclusief mogelijke campagne te creëren waardoor heel Europa zich aangesproken voelt. Met deze vernieuwde huisstijl moderniseren we de campagne niet alleen in Nederland, maar creëren we ook herkenbaarheid over de grens', aldus Boerdam. Deze nieuwe huisstijl is vanaf nu ook zichtbaar in Nederland ter promotie van de zevende editie die van 4 t/m 10 maart plaats zal vinden.

Meedoen kan simpel
'Meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024 doe je door van 4 t/m 10 maart 2024 vlees en zuivel te laten staan. Via www.weekzondervleesenzuivel.nl kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief om verzekerd te zijn van genoeg tips en inspiratie. Bovendien ontvang je na jouw inschrijving gratis het online kickstart magazine voor de Week Zonder Vlees & Zuivel. Daarin vind je de lekkerste recepten, beste tips en alles wat je moet weten rondom meer plantaardig eten. Zo heb je straks als deelnemer genoeg inspiratie om zeven dagen te genieten van de lekkerste vega(n) gerechten', tipt Boerdam nog.
(PvWK)

Over de Week Zonder Vlees 
'De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend initiatief. Van 4-10 maart 2024 vindt de zevende editie plaats. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een non-profit stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen als onderdeel van het LIKE-A-PRO project, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België was in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolde. In 2024 zullen Denemarken en Duitsland volgen. Vanaf 2025 staan Oostenrijk en Spanje op de agenda, en mogelijk nog andere landen.'

(bron: Green Food Lab)  

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken