Ook Fristi, Activia en Melkan aangepakt door Wakker Dier om sloopmelk
- Food-en-retail
- 19 aug 2024 @ 09:12
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CampagnesMaatschappij
- 19 aug 2024 @ 09:12
- Nanny Kuilboer
Wakker Dier waarschuwt consumenten op de radio opnieuw voor sloopmelk in A-merken. Dit keer is het de beurt aan Fristi, Activia en Melkan Franse kwark. Eind juli wees Wakker Dier consumenten al op sloopmelk in Campina halfvolle melk, Danoontje en Melkunie Breaker. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Zuivel van A-merken is niet zo zuiver als veel mensen denken.’
Om inkoopprijzen laag te houden, wordt veel gevraagd van de Nederlandse melkkoe. Door stevig doorfokken produceert de gemiddelde koe 9.000 liter melk per jaar. Veel meer dan goed voor haar is. Vaak doet ze dit onder slechte omstandigheden, in een stal met bijvoorbeeld een betonnen vloer, krappe ligplekken en weinig leefruimte. Hilhorst: ‘De meeste melkkoeien leiden een slopend leven voor goedkope zuivel. Ze verdienen zoveel beter.’
Ziek naar de slacht
Door de slechte leefomstandigheden en de enorm hoge melkproductie krijgt de typische ‘hoogproductieve’ melkkoe snel last van allerlei ziektes en aandoeningen. Zo loopt ongeveer één op de vijf Nederlandse melkkoeien kreupel. Dit leven sloopt haar; gemiddeld gaat een Nederlandse melkkoe net na haar zesde verjaardag naar de slacht, terwijl ze van nature twintig kan worden.
A-merken moeten hun verantwoordelijkheid nemen
Ongeveer 90 procent van de zuivel in het supermarktschap bevat sloopmelk. Omdat er weinig wettelijke regels bestaan voor het houden van melkkoeien, is het extra belangrijk dat A-merken zelf strenge eisen stellen aan de leefomstandigheden van de koeien. Hilhorst: ‘Van merken zoals Fristi, Activia en Melkan verwacht je kwaliteit en daarmee ook goede zorg voor de dieren. Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen.’
Campagne tegen sloopmelk
Wakker Dier wil dat sloopmelk uit de schappen verdwijnt en dat alle zuivel minimaal voldoet aan de eisen van één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming of van Nederlands biologisch (EKO). Binnen deze keurmerken ligt de nadruk op gezondere dieren die minder melk hoeven te geven en zijn de leefomstandigheden aanzienlijk beter.
Beluister hier de radiospots over Activia, Fristi en Melkan.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe McCrispy burger zorgt voor gespannen sfeer bij McDonald's
- Johma onthult oorsprong naam in nieuwe commercial
- Gen Z en Millennials zoeken experience en inspiratie in...
- Jumbo winkels laten Albert Heijn-prijzen zien
- Voedselbanken en Albert Heijn samen tegen voedselarmoede
- Column Rekent Jumbo zich te snel rijk?
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 300ste Wibra in Mall of the... 12-09-2024
- Statieheld-pilot op universiteiten... 12-09-2024
- Danone kapt met Nutri-Score op... 12-09-2024
- Iconisch merk Coolcat maakt comeback11-09-2024
- Start herfstcampagne "Mooi voor de... 10-09-2024
- Zorgvuldig omgaan met de buurt in... 10-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing